Aplikacje mobilne dla NGO? „To może zmienić obraz lokalnego sponsoringu”
„Wiele organizacji, dla których stworzyliśmy rozwiązania, mówią o tym, że jesteśmy dla nich wewnętrznym Facebookiem. Tylko trochę lepszym”. Jak przy okazji codziennych zakupów wspierać potrzebujących, a przy tym budować zaangażowaną społeczność wokół konkretnej organizacji pomocowej? Jak działa aplikacja Szlachetnej Paczki? Kto może dołączyć do programu Dobre Zakupy?
Na pytania dotyczące aplikacji mobilnych w służbie trzeciego sektora odpowiada Bartosz Kwiatkowski, Prezes Fundacji Kibica, współtwórca programu Dobre Zakupy znanego wcześniej jako SportBonus, do której należy także oficjalna aplikacja Szlachetnej Paczki.
Marta Pałka, Stowarzyszenie WIOSNA: – Czym jest program Dobre Zakupy i dlaczego Fundacja Kibica postanowiła wspierać także potrzebujących ze Szlachetnej Paczki?
Bartosz Kwiatkowski: – Od lat myśleliśmy o tym, jak pomóc organizacjom w pozyskiwaniu finansowania. Powszechne metody od „opłaty za logotyp” po wpłatę „co łaska” nie dawały nigdy pewności znalezienia pieniędzy, a jeśli już się udało, to brakowały w tym przewidywalności wpływów.
Testowaliśmy różne modele, ale ponad rok temu, bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach, stworzyliśmy rozwiązanie dla Ruchu Chorzów. Zaprojektowaliśmy aplikację mobilną, w której udało się połączyć funkcje społecznościowe i fundraisingowe – czyli te, które dotychczas były zarządzane w kilku miejscach w organizacji. Dzięki wsparciu kilku tysięcy kibiców, Ruch po 3 miesiącach zebrał 75 tysięcy złotych!
To, co zrobiliśmy tam, wdrożyliśmy też w innych klubach sportowych i organizacjach posiadających społeczność. Z naszych aplikacji korzystają już inne kluby Ekstraklasy, I, II i III ligi piłkarskiej, kluby koszykarskie i siatkarskie – ale też przedszkola i inne organizacje pozarządowe. Po kilku miesiącach przez nasze aplikacje przeszły miliony złotych.
A dlaczego Szlachetna? Bo wiemy, że podobnie jak kluby Paczka ma swoją społeczność, swoich „kibiców”, którzy trzymają kciuki, kibicują potrzebującym i działają na ich rzecz. Jestem przekonany, że to, co sprawdziło się na rynku sportowym – sprawdzi się także w sektorze pomocowym!
Aplikacja mobilna Szlachetnej Paczki, która powstała dzięki współpracy z Dobrymi Zakupami, opiera się na pozyskiwaniu funduszy od społeczności. Jak działa ten system? W jaki sposób korzystanie z aplikacji może przysłużyć się innym?
B.K: – Aplikacja Szlachetnej Paczki jest aplikacją społecznościową – wolontariusze czy darczyńcy mają do dyspozycji sporo funkcjonalności, dzięki którym mogą być ze sobą w kontakcie, mogą się poznawać i razem organizować.
Wyjątkowe jest również to, że każdy użytkownik widzi aktualny cel, na który zbierane są fundusze. Cel jest widoczny już na wejściu i każdy może mieć swój wkład w jego realizację. Jak?
Z jednej strony użytkownicy mogą brać udział w licytacjach, które rozgrywają się wewnątrz aplikacji. Te działają świetnie – wystarczy, że ktoś przebije moją deklarowaną kwotę, a system notyfikacji powiadomi mnie o tym.
Co jednak przynosi największe korzyści, to codzienne zakupy w sklepach partnerskich, które można znaleźć w aplikacji. Podczas każdych zakupów dokonanych za pośrednictwem aplikacji, określony procent wydanej sumy wraca na realizację wyznaczonego celu. Stąd Dobre Zakupy – czyli takie, w których kupując dla siebie, sprawiam, że inni otrzymają jakieś konkretne dobro.
W aplikacji wszystko jest transparentne – jako użytkownik widzę dokładnie, ile pieniędzy z moich zakupów zasiliło konto wspieranej organizacji. Mogę sprawdzić, ile pieniędzy organizacja potrzebuje na dany cel i jak mogę się zaangażować, by udało się go osiągnąć.
Czy w programie Dobre Zakupy mogą wziąć udział także inne organizacje czy firmy spoza świata sportu? Jak to zrobić?
B.K: – Ależ tak! Kiedyś nasz program był znany pod nazwą SportBonus – dziś przemianowaliśmy go na „Dobre Zakupy”. Stało się tak, aby każda organizacja posiadająca swoją społeczność miała możliwość skorzystać z naszych rozwiązań. Naszą aplikację udostępniliśmy dla jednego z przedszkoli w Chorzowie, gdzie rodzice wykorzystują ją do bycia w kontakcie między sobą i pedagogami. Wymieniają się pomysłami na to, jak pomóc dzieciom, wrzucają zdjęcia z zajęć itp. Z naszych rozwiązań może skorzystać de facto każdy, kto ma swoją społeczność. Im bardziej wyrazista i zaangażowana – tym więcej można wspólnie osiągnąć.
Jakiś czas temu, dzięki współpracy z firmą Polskie ePłatności, rozpoczęliśmy aktywniej proponować nasz programu szkołom, przedszkolom i organizacjom pozarządowym. Głęboko ufamy, że z naszych rozwiązań będzie korzystać wiele podmiotów.
Za pośrednictwem aplikacji, w których działa program Dobre Zakupy, użytkownicy mogą robić zakupy u ponad 1100 Partnerów Handlowych. Są wśród nich popularne platformy sprzedażowe, giganci branż odzieżowych czy spożywczych, a także sklepy mniej znanych marek. Jak wygląda proces dołączania do programu Dobre Zakupy od strony Partnera Handlowego? Czy można zgłosić do programu swój ulubiony sklep czy usługodawcę?
B.K: – Systemy podpinania sklepów onlinowych są powszechnie znane na rynku. Wykorzystujemy mechanizm afiliacyjny, w którym sklepy dzielą się zyskiem z tymi, którzy przysyłają im klientów. To jednak z czego jesteśmy szalenie dumni, to fakt, że w naszych aplikacjach są dostępne także punkty stacjonarne, w których można zrobić „dobre zakupy”! Jako pierwsi rozszerzyliśmy mechanizm afiliacyjny, tak popularny w świecie online, aby wzmacniał też sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Co to oznacza? Darczyńcy lub wolontariusze chcący pomóc Szlachetnej Paczce w realizacji celów, mogą zrobić zakupy w lokalnym sklepie osiedlowym, punkcie wymiany opon, u fryzjera, w sklepie odzieżowym czy w restauracji. Każdy taki sklep czy punkt usługowy przeznaczy na Paczkę określony procent z zysku.
To jest rewolucja. Dla jednego ze współpracujących z nami klubów sportowych kilkadziesiąt sklepów w rejonie wpłaciło ponad 30 tysięcy złotych! Każdy taki punkt może dołączyć do programu bezpłatnie i płaci tylko wtedy, gdy użytkownik aplikacji postanowi zrobić zakupy. Czy wyobraża sobie Pani, jak może to zmienić obraz lokalnego sponsoringu? Nie ingerujemy w systemy płatnicze, nie trzeba szkolić personelu. Wystarczy, że fan Szlachetnej Paczki zrobi zakupy w sklepie stacjonarnym swoją kartą płatniczą – a określony procent wróci na pomoc potrzebującym.
Aplikacje z programem Dobre Zakupy, w tym oficjalna aplikacja Szlachetnej Paczki, umożliwiają także budowanie i utrzymywanie relacji z innymi użytkownikami. Za pomocą jakich narzędzi czy funkcjonalności możliwe jest budowanie społeczności użytkowników aplikacji?
B.K: – Wiele z organizacji, dla których stworzyliśmy rozwiązania, mówią o tym, że jesteśmy dla nich wewnętrznym Facebookiem. Tylko trochę lepszym, bo w naszej aplikacji nie ma algorytmów, które filtrowałyby treści. To, co Paczka „wrzuci” do aplikacji, zostanie wyświetlone w telefonie użytkownika. Jeden z klubów policzył, że fani w aplikacji angażują się 1000 razy bardziej niż na ich koncie na Facebooku.
W aplikacji użytkownicy mają do dyspozycji wewnętrzną tablicę, gdzie mogą komentować posty, zamieszczać zdjęcia, filmy czy angażować się w dyskusje. Ba, zdarza się, że sami nakręcają wewnętrzne akcje. Myślę tu nie tylko o dodawania postów, zdjęć czy filmów, ale także o mobilizacji użytkowników wokół celów finansowych. Pamiętam, jak dużym zaskoczeniem było dla nas to, że społeczność jednej organizacji zorganizowała sobie zabawę, w której wpłacano tyle, ile każdy lat miał lat. Użytkownicy w postach i w komentarzach przesyłali sobie potwierdzenia wpłat na konto!
Lubię myśleć o naszej współpracy w taki sposób, że my dla Waszej społeczności stworzyliśmy miejsce, w którym wolontariusze i darczyńcy Paczki mogą poczuć się jak w domu. I może właśnie dzięki temu zaangażowanie się w licytacje czy zakupy przynosi więcej dobra niż w innych systemach opierających się na afiliacjach.
Korzystając z aplikacji mobilnej Szlachetnej Paczki, można wspierać najbardziej potrzebujących każdego dnia, nie ponosząc żadnych dodatkowych kosztów. Jak zachęciłby Pan/ zachęciłaby Pani do pobrania i korzystania z aplikacji Szlachetnej Paczki?
B.K: – Mój znajomy opowiadał mi, że „Szlachetna” jednoczy ludzi ponad podziałami.
Manifestem tych osób jest hasło „Lubię Ludzi”, co oznacza określoną postawę do świata i innych. Paczka tworzy drużynę osób, które szanują się pomimo różnic, wspierają się nawzajem – pomimo różnych statusów społecznych.
Aplikacja może być dla Was miejscem poznania. Spotkania się i wejścia ze sobą w dialog.
Dla mnie jest to niezwykła szansa, aby setki tysięcy spotkały się w jednym miejscu.
A przy okazji zrobiły „Dobre Zakupy” dla siebie, niosąc pomoc dla potrzebujących. Pomaganie chyba jeszcze nigdy nie było tak przyjemne!
Od teraz sympatycy mądrego pomagania mogą wspierać najbardziej potrzebujących także przy okazji robienia codziennych zakupów. Pobierz oficjalną aplikację Szlachetną Paczki i pomóż docierać ze wsparciem do kolejnych potrzebujących – bez ponoszenia dodatkowych kosztów: https://www.szlachetnapaczka.pl/aplikacja-mobilna/.
Źródło: Stowarzyszenie WIOSNA