Znamy nominowanych w 3. edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2020
Szesnaścioro naukowców, publicystów i praktyków zajmujących się edukacją zostało nominowanych do tegorocznej Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. To jedyny konkurs w Polsce skierowany do autorów prac o edukacji. Laureatów poznamy 3 listopada. Wśród nominowanych jest dziennikarz ngo.pl Jędrzej Dudkiewicz.
Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to wyróżnienie dla autorów publikacji i artykułów, którzy o edukacji piszą merytorycznie, odpowiedzialnie, z zaangażowaniem. Ich prace przyczyniają się do zrozumienia wyzwań, z którymi mierzy się polska edukacja. Stanowią słyszalny głos w debacie na temat jakości uczenia i uczenia się. Inspiracją do stworzenia nagrody była postać Romana Czerneckiego – nauczyciela, wykładowcy, dyrektora szkół, który całe życie poświęcił nauczaniu.
Tegoroczni nominowani do Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego
Kategoria "ARTYKUŁ NAUKOWY"
- Anna Abramczyk oraz prof. Susanne Jurkowski Cooperative learning as an evidence-based teaching strategy: what teachers know, believe, and how they use it, Journal of Education for Teaching
- dr Tomasz Knopik oraz prof. Urszula Oszwa Self-determination and development of emotional-social competences and the level of school achievements in 10–11-year-old Polish students, Education 3-13
- prof. Grzegorz Szumski oraz prof. Maciej Karwowski, Exploring the Pygmalion effect: The role of teacher expectations, academic self-concept, and class context in students’ math achievement, Contemporary Educational Psychology
- dr Hanna Tomaszewska-Pękała oraz dr Paulina Marchlik oraz dr Anna Wrona, Reversing the trajectory of school disengagement? Lessons from the analysis of Warsaw youth’s educational trajectories, European Educational Research Journal
Kategoria "ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY"
1. Jędrzej Dudkiewicz, cykl wywiadów, ngo.pl
- Szkoła powinna wyposażać uczniów w umiejętności na przyszłość, której nie znamy – wywiad z Jędrzejem Witkowskim
- Wprowadźmy polską edukację w XXI wiek – wywiad z Alicją Pacewicz
- Szkoły niepubliczne mają większą autonomię. Czy tak będzie zawsze? – wywiad z Krystyną Starczewską
2. Anna Kolmer Cykl audycji radiowych, Polskie Radio Szczecin
- Czy to się uda po raz drugi?
- Konflikt
- Marysieńka i Jan współcześnie
3. Aleksandra Pucułek, Szkolna trauma wczesnego wstawania, Gazeta Wyborcza
Kategoria "ARTYKUŁ SPECJALISTYCZNY"
- dr Maja Dobiasz-Krysiak Czy wysłałabym dziecko do szkoły waldorfskiej? mała kultura współczesna
- Zofia Grudzińska Bezradność intelektualna, Sygnał. Magazyn Wychowawcy
- dr Aneta Kochanowicz Eye tracking w diagnozie, terapii i edukacji dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną – zarys problematyki, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- Dariusz Żółtowski Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej. [w:] Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? Dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni
Do III edycji konkursu zgłoszono blisko 140 prac, które zostały poddane podwójnej, anonimowej recenzji przez 14 ekspertów. Wyboru nominowanych dokonała Kapituła w składzie: Krzysztof Arciszewski, dr Grażyna Czetwertyńska, prof. Michał Federowicz, dr hab. Mikołaj Herbst, Ula Malko, Alicja Pacewicz, dr Przemysław Sadura, dr Michał Sitek.
Laureaci w każdej z trzech kategorii – naukowej, specjalistycznej i publicystycznej – otrzymają 10 tys. złotych oraz pamiątkową statuetkę. Łączna kwota nagród to 30 tys. złotych.
Teksty nominowanych artykułów znajdują się na stronie Nagrody. Bieżące informacje dotyczące tegorocznej edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego można śledzić na efc.edu.pl oraz na Facebooku.
Fundacja EFC działa na rzecz edukacji w Polsce. Od 2009 roku wspiera dzieci, młodzież i pedagogów w równym dostępie do rzetelnej i jakościowej edukacji. Wzmacnia szkoły w tworzeniu przyjaznego środowiska do wszechstronnego rozwoju. Promuje postawy zaangażowania społecznego i filantropii. Stanowi aktywny, słyszalny głos w debacie o edukacji. To jedna z największych fundacji rodzinnych w Polsce. Utworzona przez polskiego biznesmena i filantropa – Andrzeja Czerneckiego, obecnie zarządzana jest przez jego synów – Andrzeja i Igora Czerneckich.
Źródło: Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego