Znamy liderów komunikacji społecznego zaangażowania w Internecie
Instytut Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych zaprezentował wyniki tegorocznego Indeksu BI-NGO, oceniającego strony internetowe pięciuset największych firm w Polsce pod kątem komunikacji na temat zaangażowania społecznego. Wśród liderów Indeksu BI-NGO 2008 znaleźli się: PKN ORLEN, PZU, KGHM Polska Miedź, Bank Zachodni WBK, Bank Handlowy w Warszawie, Danone, BZ WBK AIB TFI, Bank BGŻ SA oraz Fortis Bank Polska.
Badanie, na podstawie, którego powstał Indeks BI-NGO, zostało
przeprowadzone w maju 2008 roku w oparciu
o strony internetowe 500. największych firm wg dziennika
Rzeczpospolita. Jakość komunikowania na temat społecznego
zaangażowania firm oceniana jest w pięciu obszarach: przywództwo i
polityka firmy, strategia zaangażowania, budowanie relacji,
przejrzystość finansowa i mierzenie efektów oraz komunikowanie. W
badaniu szukano odpowiedzi na pięć kluczowych pytań:
- Czy firmy eksponują swoją wrażliwość społeczną poprzez wpisanie jej w misję, wizję, wartości lub inne kluczowe dokumenty umieszczone na stronie internetowej?
- Czy firmy posiadają strategię społecznego zaangażowania?
- Czy firmy w sposób przejrzysty i jednoznaczny komunikują o formach i zasadach współpracy
- z partnerami społecznymi?
- Czy firmy mierzą efekty swoich działań z zakresu zaangażowania społecznego, przedstawiają sprawozdania merytoryczne i finansowe dotyczące tego tematu?
- Czy firmy mają wyodrębnioną na stronach sekcję poświęconą swoim
działaniom społecznym?
Indeks BI-NGO został zaprezentowany po raz drugi. W porównaniu
do wyników badania z 2007 roku, wartość Indeksu wzrosła o ponad
jedną czwartą. „Cieszy nas poprawa jakości w komunikowaniu, którą
odnotowaliśmy w tegorocznym Indeksie” – powiedziała Małgorzata
Greszta, Partner Zarządzający CSR Consulting, współautor badań.
„Zwłaszcza, że zmniejszyła się ilość firm, które nie umieszczają
żadnych informacji o aktywności na polu społecznym. Jednak wciąż
większość przedsiębiorstw ma wiele do zrobienia, jeśli chodzi o
informowanie o skali zaangażowania społecznego oraz ewaluację
skuteczności swoich działań społecznych”.
W porównaniu z poprzednim rokiem, dwukrotnie zwiększyła się
liczba firm, które doceniły potrzebę wpisania w swoją politykę
aspektów związanych z odpowiedzialnym biznesem i programami
społecznymi. Obecnie 76 spośród 500 największych polskich firm
(15%) umieszcza takie zapisy na stronach internetowych w swojej
misji bądź wizji. Dosyć dużo, bo aż 185 firm (37%) posiada na
swojej stronie internetowej wyodrębnioną sekcję o zaangażowaniu
społecznym.
„Warto zauważyć, że rośnie zainteresowanie firm prowadzeniem
aktywności w formie fundacji firmowej” – zaznacza Maciej
Kozakiewicz, dyrektor Instytutu i pracownik naukowy Wydziału
Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego – „Liczba firm z Listy 500
posiadających takie fundacje wzrosła z 34 w ubiegłym roku do 43 na
tegorocznej liście (9%)”.
Wśród zaniedbanych obszarów w Indeksie jest natomiast
przejrzyste komunikowanie o zasadach współpracy z partnerami
społecznymi – znajdziemy je jedynie na stronach 25 firm (5%). Wśród
liderów Indeksu wciąż dominują firmy z sektora finansowego – jest
to aż 6 z 9 firm, które osiągnęły w Indeksie minimum 85% możliwych
do zdobycia punktów.
Weryfikację procesu przygotowania Indeksu BI-NGO
przeprowadziła firma PricewaterhouseCoopers. Partnerem projektu
jest Rzeczpospolita.
Więcej informacji udzielają:
Instytut Partnerstwa Biznesu i Organizacji Pozarządowych
BINGO działa od stycznia 2007 roku i jest na rynku polskim
unikalnym przedsięwzięciem łączącym podejście praktyczne z
kompleksowymi programami badawczymi w obszarze współpracy biznesu i
organizacji pozarządowych. W ramach prowadzonych projektów Instytut
upowszechnia dobre praktyki zarządzania społecznym zaangażowaniem
firm oraz prowadzi działalność edukacyjną.
CSR Consulting to firma doradcza w obszarze zarządzania
społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR) z unikatową wiedzą
ekspercką na polskim rynku. Oprócz działalności doradczej
prowadzonej dla firm międzynarodowych i polskich CSR Consulting
prowadzi projekty badawcze i edukacyjne.