Stanowisko Zielonych 2004 w sprawie przebiegu trasy Via Baltica przez Dolinę Rospudy.
Propozycja przedstawiona przez rząd po dwóch
latach jest nie do przyjęcia: o Rail Baltica nie mówi w ogóle, a
lokalizacja przebiegu Via Baltica jest najgorszą z możliwych.
"Rozwiązanie" to jest z jednej strony jednym z najbardziej
szkodliwych dla przyrody Zielonych Płuc Polski (estakada lub tunel
przecinający unikalną przyrodniczo Dolinę Rospudy), a z drugiej -
najdroższym. Trasa ta jest zaprojektowana bez uwzględnienia
zgłaszanych przez ekspertów propozycji omijających tereny
przyrodniczo cenne oraz tańszych - bez potrzeby budowania tuneli
czy estakad.
Atutem obszarów Zielonych Płuc Polski jest
dziewiczy krajobraz oraz bogactwo fauny i flory, które przyciągają
turystów z całego świata. Krótkowzroczna polityka obecnego i
poprzednich rządów nie uwzględnia ogromnej wartości przyrody dla
realizacji trwałego rozwoju gospodarczego Zielonych Płuc Polski i
tworzenia nowoczesnych miejsc pracy w regionie, gdzie panuje bardzo
wysokie bezrobocie.
Już dwa lata temu rząd informował pod naciskiem
opinii publicznej, że przygotowywana jest strategiczna ocena
oddziaływania na środowisko północnego europejskiego korytarza
transportowego zachód-wschód, którego częścią są Via Baltica i Rail
Baltica. W lipcu 2006 Minister Środowiska informując o podjętej
decyzji oznajmiło, że ocena taka zostanie zakończona w 2006
roku.
Zieloni 2004 pytają: na jakiej zatem podstawie
rząd Jarosława Kaczyńskiego podejmuje decyzje o miejscu przebiegu
trasy Via Baltica?
"Tanie Państwo" Prawa i Sprawiedliwości jest
drogie, niesprawiedliwe i oparte na bezprawiu. Żywimy głęboką
nadzieję, że proponowanie najdroższych wariantów przebiegu Via
Baltica przez tunel albo estakadę, mimo istniejących tańszych i
przyjaznych przyrodzie rozwiązań, nie wiąże się z żadnymi
propozycjami korupcyjnymi. Dla pewności, że pieniądze publiczne nie
będą zmarnowane, Zieloni 2004 proponują, aby kwestii lokalizacji
trasy Via Baltica przyjrzały się prokuratura i Najwyższa Izba
Kontroli.
Zieloni 2004 domagają się od rządu wykonania
strategicznej oceny oddziaływania na środowisko korytarza
transportowego (zawierającego zarówno korytarz kolejowy i drogowy)
oraz nadal oczekują, że inwestycje transportowe realizowane w
Polsce będą spełniać łącznie następujące kryteria:
- wybór optymalnego wariantu z punktu widzenia
ochrony przyrody: trasy Via Baltica tak, aby nie naruszały
bezcennego obszaru przyrodniczego w samym środku Zielonych Płuc
Polski. Dolina Rospudy w Puszczy Augustowskiej jest miejscem
wyjątkowym w skali europejskiej, ze względu na występujące tu
gatunki roślin i zwierząt oraz unikalny teren pierwotnego
ekosystemu.
- wybór optymalnego wariantu z punktu widzenia
wydatków publicznych z uwzględnieniem tworzenia nowoczesnych miejsc
pracy: wymaga to przedstawienia alternatywnych scenariuszy
transportowych uwzględniających także zwiększenie wykorzystania
bardziej ekologicznych, tańszych i bezpieczniejszych towarowych
przewozów kolejowych poprzez wzrost znaczenia tzw. transportu
intermodalnego, zgodnie z postulatem "TIRY NA TORY" - przewożenia
samochodów ciężarowych koleją (Rail Baltica może w znaczącym
stopniu odciążyć korytarz drogowy);
Unia Europejska ma świadomość, że rządowe
propozycje nie są optymalne z punktu widzenia ochrony przyrody i
oszczędnego gospodarowania groszem publicznym a to spowoduje, że
bezpowrotnie stracimy możliwość otrzymania środków z funduszy
unijnych.
Jeśli tak się stanie - pełna odpowiedzialność
za taką sytuację spada na koalicyjny rząd PiS, Samoobrony i
LPR!
www.zieloni2004.pl
Źródło: Zieloni 2004