Zerowy VAT na transport publiczny - lepszy dla pasażera i klimatu. Podpisz petycję!
Działacze organizacji pozarządowych związanych z transportem publicznym apelują do Ministerstwa Finansów o zmianę w ustawie o podatku od towarów i usług, zgodnie z zapowiedziami z kampanii wyborczej w październiku 2023 roku. Mniejszy VAT - to więcej osób korzystających z transportu publicznego i mniej emisji szkodliwych dla klimatu.
Zerowy VAT na transport publiczny. Była obietnica
Zmniejszenie VAT-u do 0% było jednym ze stu konkretów Koalicji Obywatelskiej. “80. Wprowadzimy 0% VAT na transport publiczny, aby obniżyć ceny biletów dla Polaków. Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy wprowadzające obniżoną do 0% stawkę VAT na określone usługi transportu pasażerskiego.”
Zgodnie z zapowiedziami wprowadzono już niższy VAT dla branży beauty, teraz pora na pasażerów transportu publicznego.
Zmianę popierała również Lewica. – Mając na uwadze, że transport zbiorowy, w tym kolejowy, pozwala obywatelom dojechać do miejsc pracy, placówek zdrowotnych, szkół, instytucji kultury itd., przeciwdziałanie wzrostowi kosztów transportu kolejowego będzie miało ogólnie pozytywny wpływ gospodarczy i społeczny. Poprawie ulegnie atrakcyjność cenowa pasażerskiego transportu kolejowego względem transportu indywidualnego i innych rodzajów transportu pasażerskiego. Pozwoli to na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, których źródłem jest transport – przekonywała Lewica.
Stawka powinna być obniżona dla PKWiU: 49.31 (transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski) oraz 49.39.1 (transport lądowy pasażerski, rozkładowy, międzymiastowy i specjalizowany) – zatem tylko na rozkładowy przewóz osób.
Zerowy VAT na transport publiczny. Dlaczego?
Zmiana opisana w petycji sprzyjać będzie zwalczaniu wykluczenia transportowego w aspekcie cenowym i zwiększania. Rozwiązanie będzie w pełni zgodne z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu i Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku
– To jest pomysł, który pojawił się jeszcze w czasach COVID-u i potem powtarzany w czasie trudności gospodarczych. Rozwiązanie jest jednak nadal zasadne, bo transport publiczny to jedna najbardziej podstawowych usług publicznych. Warto, by ta usługa była możliwie najtańsza i możliwie najbardziej dostępna – mówi Jakub Janas z Akcji Miasto.
– Transport publiczny musi być nie tylko dostępny cenowo, ale również szybki, bezpieczny i wygodny. Niższy VAT jest potrzebny, ale będzie wstępem do szerszego projektu, obejmującego np. wspólny i spójny bilet w skali całego kraju, na który rzecz jasna również nie powinno się nakładać podatku od towarów i usług – dodaje Jeremi Jarosz z Towarzystwa Benderowskiego.
Unia pozwala na zerowy VAT
Zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy VAT, oprócz dwóch stawek obniżonych, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, państwa członkowskie mogą stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna 5% oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w maksymalnie siedmiu punktach w załączniku III dyrektywy. W pkt 5 załącznika III wskazano przewóz osób i transport towarzyszących im towarów, takich jak bagaż, rowery, w tym rowery elektryczne, pojazdy silnikowe lub inne, lub świadczenie usług związanych z przewozem osób.
Czasowe zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie dla transportu pasażerskiego wprowadziła ustawą z dnia 28 października 2022 r. (laki arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta 870/2022) Finlandia.
Towarzystwo Benderowskie prowadzi projekt „Klimatyczny strażnik peryferii”. Projekt otrzymał wsparcie finansowe w ramach programu PROTEUS, prowadzonego przez Transatlantic Foundation, europejskie ramię The German Marshall Fund of the United States.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską. Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie poglądami autora(-ów) i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury. Ani Unia Europejska, ani organ przyznający nie mogą ponosić za nie odpowiedzialności.
Źródło: Towarzystwo Benderowskie