Zbiorkom jest OK! – kampania społeczna przywracająca zaufanie do transportu publicznego w Warszawie
Nawet 40% mieszkanek i mieszkańców Warszawy zrezygnowało w pandemii z transportu publicznego. To fatalne wieści dla nas wszystkich. Wiele z osób, które zrezygnowały z komunikacji zbiorowej wybrało samochód. A to oznacza jeszcze większe korki, hałas i smog.
Dlatego jako Miasto jest nasze rozpoczynamy kampanię „Zbiorkom jest OK”. Jej inauguracją jest premiera raportu o tym samym tytule.
– Polska była jedynym z nielicznych państw, które w związku z pandemią koronawirusa wprowadziły wyjątkowo surowe limity liczby pasażerów w transporcie publicznym. Stało się tak, choć nie było ku temu podstaw naukowych. Uderzało to w rentowność przewoźników, którzy w efekcie masowo cięli połączenia. Sprawę pogarszali politycy, strasząc rzekomymi zagrożeniami towarzyszącymi podróży transportem publicznym – mówi Justyna Kościńska z Miasto Jest Nasze.
Obecna sytuacja epidemiczna napawa optymizmem. Nie wiemy jednak, czy nie czekają nas kolejne fale epidemii koronawirusa lub zagrożenie innym patogenem. Dlatego w naszym opracowaniu podsumowujemy obostrzenia dotyczące liczby pasażerów, które wprowadzone zostały w Polsce i wybranych państwach Europy. Przedstawiamy, jakie zdanie na temat bezpieczeństwa w transporcie mieli naukowcy. Przypominamy również wypowiedzi polityków, którzy straszyli transportem publicznym.
Badania przeprowadzone za granicą mówią zgodnie: ryzyko zakażeń koronawirusem w środkach transportu publicznego, przy zastosowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa, jest niskie lub nawet bardzo niskie. O jakich środkach mówimy? Obowiązkowych, prawidłowo założonych maskach ochronnych noszonych przez pasażerów oraz personel, skutecznej wymianie powietrza, codziennej dezynfekcji, zapobieganiu tworzenia tłoku przy wsiadaniu i odprawie pasażerów.
– Niestety w Polsce nie funkcjonuje ani system śledzenia kontaktów, ani też nie przeprowadzono badań na temat ognisk zakażeń. Jednak wyniki przedstawionych badań zagranicznych pozwalają sądzić, że również w naszym kraju liczba zakażeń w transporcie publicznym była niewielka – podkreśla Jan Mencwel, prezes stowarzyszenia.
Aby pasażerowie odzyskali zaufanie do komunikacji miejskiej muszą uwierzyć, że są w niej bezpieczni, dlatego postulujemy, aby przewoźnicy otrzymali możliwość usuwania z pojazdów transportu publicznego osób, które nie mają prawidłowo założonych maseczek w czasie obowiązywania stanu epidemii. Wnioskujemy o przeprowadzenie rzetelnych i miarodajnych badań na temat ognisk zakażeń koronawirusem w Polsce i rozpoczęcie przez rząd ogólnopolskiej kampanii informacyjnej przywracającej zaufanie do transportu publicznego.
– Nie czekamy jednak na działania rządu z założonymi rękami – nasza kampania „Zbiorkom jest OK” to nie tylko raport, to także działania bezpośrednio angażujące przedstawicieli miasta, z którymi rozmawiać będziemy o podejmowanych i rekomendowanych środkach bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej w Warszawie. Sami mieszkańcy opowiedzą o tym, dlaczego transport publiczny jest dla nich ważny i czemu, pomimo utrudnień, wciąż korzystali z niego w pandemii – podsumowuje Barbara Jędrzejczyk, wiceprezeska MJN.
W dniach 11-13 czerwca zorganizujemy Transport Ideathon*, podczas którego zaproszeni eksperci będą się starali wypracować rozwiązania, które mają usprawnić transport publiczny, poprawić jego bezpieczeństwo, a tym samym pomóc przywrócić do niego zaufanie w czasie pandemii oraz po jej zakończeniu.
Powrót pasażerów do komunikacji publicznej jest kluczowy, by poprawić jakość życia w naszym mieście, zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i ograniczyć hałas. Kampanią “Zbiorkom jest OK” chcemy zwrócić uwagę na potrzeby i obawy mieszkańców. Wszystko po to, aby pasażerowie odzyskali zaufanie do transportu publicznego i wrócili do komunikacji publicznej.
*Wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze, Venture Cafe Warsaw oraz Design Thinking Institute odbędzie się w formule online w dniach 11-13 czerwca. Patronat nad wydarzeniem objęły Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Fundacja ePaństwo oraz Kongres Ruchów Miejskich.
Źródło: Stowarzyszenie Miasto jest Nasze