Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez byłego Dyrektora NIW oraz decyzje dotyczące wyników konkursów
Michał Braun, dyrektor NIW-CRSO złożył do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Śródmieście zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez byłego Dyrektora NIW Wojciecha Kaczmarczyka oraz jego zastępców.
Dyrektor NIW-CRSO w dniu 8.04.2024 unieważnił także wyniki pracy komisji konkursowej Programu Organizacji Poradniczych, w ramach której dokonano nielegalnych zmian na liście rankingowej do dofinansowania. Komisja wybrana była w sposób nietransparentny. Wczoraj odbyło się nowe losowanie członków komisji, a konkurs zostanie ponownie rozstrzygnięty do 15 kwietnia.
Dyrektor Michał Braun zawnioskował także do Minister Agnieszki Buczyńskiej o zmianę planu finansowego PROO, która przeniesie cały budżet programu PROO 2a do PROO 1 – z funduszy na budowanie kapitału żelaznego, na środki na rozwój instytucjonalny organizacji. W efekcie decyzji nie przyznano w konkursie ani jednego grantu. Według Dyrekcji NIW program w obecnej formie okazał się fiaskiem. Na realizację zakończonych zadań w ramach PROO 2a, udzielono łącznie dotację w kwocie 12,5 mln zł. Natomiast, jedynie 3 z 30 rozpoczęło realnie budowanie kapitału żelaznego. Pozostałe organizacje, pomimo zrealizowania 3-letniego zadania o średniej wartości 420.000 zł, nie zdecydowało się na budowanie kapitału żelaznego w ramach PROO 2b, a więc nie spełniło celów programu. Pomimo to regulamin pozwalał na wydatkowanie środków i zatwierdzenie sprawozdań finansowych.
W przygotowanym zawiadomieniu na podstawie wystąpienia pokontrolnego NIK, oraz wyroku WSA w sprawie niezgodnych z prawem zmian w wynikach konkursów PROO i NOWEFIO znajduje się 10 punktów.
Wszystkie punkty zawiadomienia opierają się na art. 231 Kodeksu karnego, zgodnie z treścią którego, funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego popełnia przestępstwo.
Treść zawiadomienia dotyczy m.in. sytuacji kiedy dyrektor NIW CRSO Wojciech Kaczmarczyk w sposób niecelowy, niegospodarny i niezgodny z prawem udzielił zgód na zmiany list rankingowych
i dofinansowanie wybranych organizacji pomijając kryteria ustawowe, a także dopuszczenie do pracy ekspertów pomimo zgłoszonego konfliktu interesów.
Przykłady
W ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033 edycja 2022 Priorytet 1 udzielił beneficjentowi Matecznik Pomocniczości i Dobroci dofinansowania do realizacji Projektu „Lubuska Ofensywa Młodzieżowa – LOM!” pomimo nieuzyskania wystarczającej liczby punktów. Powyższe może świadczyć o nadużyciu uprawnień na szkodę interesu publicznego, w związku z wpłynięciem na wyniki konkursów na rzecz podmiotu niespełniającego wymogów do zakwalifikowania do dofinansowania i ze szkodą dla pozostałych wnioskodawców. Tego typu działania świadczą o nieuprawnionym wpływaniu na wyniki konkursów.
Wojciech Kaczmarczyk dokonał w latach 2021-2023 nielegalnej i nierzetelnej oceny wniosków złożonych w konkursie NOWEFIO przez Fundację Polska Wielki Projekt. Ocena tych wniosków została dokonana z pominięciem kryteriów określonych w art. 30 ust. 4 ustawy o NIW-CRSO. Może to świadczyć o nadużyciu uprawnień na szkodę interesu publicznego, w związku z wpłynięciem na wyniki konkursów na rzecz podmiotów, które nie uzyskały wystarczającej liczby punktów zgodnie z kryteriami merytorycznymi i ze szkodą dla wnioskodawców, których oceny zostały pomniejszone bez żadnego uzasadnienia odnoszącego się do kryteriów konkursowych. Tego typu działania świadczą o nieuprawnionym wpływaniu na wyniki konkursów. Zastępca Dyrektora zaakceptował zmiany w realizacji projektu przez Fundację Polska Wielki Projekt polegających na przesunięciu do 2022 r. możliwości realizacji działań zaplanowanych we wniosku na 2021 r., czym rozliczono udzieloną na 2021 r. dotację pomimo braku do tego podstaw co było działaniem nielegalnym, tym bardziej, że sprawozdanie złożone przez tę Fundację zawierało informacje niemające potwierdzenia w stanie faktycznym.
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, Sąd ustalił, że ekspert biorący udział w ocenie wniosku złożonego przez Fundację Wolności w Lublinie w konkursie ofert Programu PROO 2023 w priorytecie 3 podczas posiedzenia panelu ekspertów z dnia 5 maja 2023 r. wystąpił z wnioskiem o zmianę oceny ww. wniosku, powołując się na nieustawowe i niekonkursowe kryteria, co doprowadziło do zmniejszenia poprzedniej punktacji i w konsekwencji nieprzyznania dofinansowania Fundacji Wolności. Działanie to było nielegalne i nadużywające pozycję posiadaną przez eksperta.
Źródło: Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego