Zarządzie, czy wiesz, jak czytać sprawozdanie finansowe? Cz. III: informacja dodatkowa
Informacja dodatkowa powinna być najbardziej zrozumiałą dla laika częścią sprawozdania finansowego. W trzeciej (ostatniej) odsłonie cyklu o sprawozdaniach finansowych, zachęcamy zarządy organizacji, by informację dodatkową wnikliwie przeczytały i nie bały się jej współtworzyć. Podpowiadamy, o co w tym wszystkim chodzi.
Do czego służy sprawozdanie finansowe
Czym jest informacja dodatkowa: pierwszy i ostatni element sprawozdania finansowego NGO
Określenie „informacja dodatkowa” (wzory z ustawy o rachunkowości posługują się określeniami „informacje wprowadzające”, „informacje ogólne” lub „dodatkowe informacje i objaśnienia”) może nas wprowadzać w błąd. Bardziej na miejscu byłoby nazwać ją „szczegółową” albo „precyzującą”. W każdym razie dla tych, którzy niespecjalnie odnajdywali się w tabelach z rachunkiem zysków i strat oraz z pasywami i aktywami bilansu, treści zawarte w informacji dodatkowej powinny być znacznie bardziej przystępne. Dla osoby bez „księgowego obycia” to właśnie informacja dodatkowa będzie najlepszym źródłem wiedzy o danej organizacji pozarządowej.
Zmieszczą się tu informacje, które trudno było wpasować w sztywne ramy rachunku i bilansu. To, co w rachunku i bilansie było niezrozumiałe czy ujęte syntetycznie, może zostać wyjaśnione lub rozwinięte w informacji dodatkowej. W informacji dodatkowej znajdziemy jasno wyłożone to, co jest sednem pracy organizacji pozarządowych, czyli opis poszczególnych projektów, realizowanych przez NGO w danym roku. Oddzielnie potraktowane powinny zostać wszystkie dotacje, które otrzymaliśmy.
Elementy budzące niepokój w bilansie lub rachunku (np. długi, niskie przychody) należy przeanalizować i wyjaśnić w informacji dodatkowej. Informacja opisze też zasady dotyczące finansów w organizacji (np. politykę rachunkowości).
NGO mając do dyspozycji trzy wzory sprawozdań z ustawy o rachunkowości, dysponuje też trzema wzorami informacji dodatkowej. Różnice pomiędzy poszczególnymi wzorami, które rzucały się w oczy w przypadku bilansu i rachunku, w przypadku informacji dodatkowej mogą stracić na znaczeniu. Aktualna jest zasada, że wzory mogą być uzupełniane, a także, że nie ma obowiązku wypełniania treścią pozycji, które nie mają zastosowania w NGO. Choć wzory formalnie znacznie się różnią, po dokonanych przeróbkach informacje dodatkowe w sprawozdaniach poszczególnych organizacji będą dość zbliżone do siebie.
Na początek informacje wprowadzające
Wzory sprawozdań z ustawy o rachunkowości prezentują informacje wprowadzające (zgodnie z nazwą) na początku sprawozdania (wzoru), a informacje dodatkowe na końcu. Jednak ze względu na to, że pozostałe części sprawozdania (bilans i rachunek) zwykło się przedstawiać w formie tabel, dwie „tekstowe” części sprawozdania w praktyce łączy się w jedno.
Informacja wprowadzająca zaczyna się od danych identyfikujących organizację pozarządową. Podajemy tu więc:
- nazwę NGO i jej dane rejestracyjne (numer KRS, REGON, NIP),
- cele (ze statutu),
- dane osób zasiadających w organach, takich jak zarząd, komisja rewizyjna lub inny organ nadzoru, informacja o zmianie składu tych organów (jeśli nastąpiła),
a także:
- podstawowy opis działań merytorycznych prowadzonych przez organizację w roku, za który sporządzone jest sprawozdanie, oraz kilka zdań o specyfice działań organizacji,
- liczbę osób zatrudnionych w organizacji (pracowników i współpracowników).
Również w tej części można zamieścić wyjaśnienie dotyczące wyniku finansowego – jeśli rodzi on jakieś pytania (np. jeżeli organizacja ma dużą stratę).
Informacje wprowadzające cd.: czas trwania działalności jednostki
W przypadku organizacji pozarządowych w tej pozycji należy wpisać „nie dotyczy” lub „czas trwania działalności jednostki jest nieograniczony”, gdyż NGO działają zwykle bez ograniczenia czasowego lub ograniczenie to jest nieprecyzyjne. Na przykład fundacje działają do momentu osiągnięcia celu, dla którego zostały powołane lub do wyczerpania się majątku – w praktyce jednak trudno jest określić datę, kiedy to nastąpi.
Informacje wprowadzające cd.: okres objęty sprawozdaniem
Najczęściej okres objęty sprawozdaniem to rok kalendarzowy: od 1 stycznia do 31 grudnia. Przypominamy: tak jest w organizacjach pozarządowych, których rok obrotowy równa się rokowi kalendarzowemu (przypadek większości NGO).
Informacje wprowadzające cd.: zasady z polityki rachunkowości
Na co zwrócić uwagę? Często popełnianym błędem jest opisywanie wszystkich teoretycznie możliwych i dopuszczanych prawem składników majątku, których faktycznie organizacja nie posiada. Tymczasem należy opisać tylko realnie posiadane składniki majątku. Np. jeśli organizacja ma tylko pieniądze (w kasie, gotówce), może opisać to tak:
„Organizacja posiada tylko środki finansowe w walucie polskiej i wycenia je według wartości nominalnej”.
Jeśli organizacja posiada waluty obce, powinna w tym miejscu podać sposób przeliczenia wartości walut na złotówki, np.:
„Posiadane środki w euro wyceniane są według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień wyceny”.
Rozwinięcie i wyjaśnienie tabelarycznych części sprawozdania finansowego
Informacja dodatkowa ma za zadanie m.in. rozwinąć i wyjaśnić to, co zostało przedstawione syntetycznie, zwykle w tabelach, w innych częściach sprawozdania – tzn. w bilansie oraz w rachunku zysków i strat. Kolejne informacje będą więc porządkowane wg podziału na:
- informacje uzupełniające do bilansu
- informacje uzupełniające do rachunku zysków i strat.
Informacje uzupełniające do bilansu
Ta część informacji dodatkowej odnosi się bezpośrednio do bilansu. Wyjaśniamy kolejno wszystkie kwoty podane w tabeli aktywów i pasywów. Opis powinien zawierać informację o tym, co oznacza dana kwota i co się na nią składa.
Stowarzyszenie nie posiada żadnych zobowiązań z tytułu dłużnych instrumentów finansowych, gwarancji i poręczeń lub zobowiązań warunkowych nieuwzględnionych w bilansie, nie udziela kredytów członkom organów administrujących, zarządzających i nadzorujących, a także zobowiązań zaciągniętych w ich imieniu tytułem gwarancji i poręczeń wszelkiego rodzaju. Organizacja nie posiada udziałów i akcji. |
W kolejnych pozycjach powinny znaleźć się informacje o tym, co składa się na aktywa trwałe i obrotowe. Podaje się, jakie środki trwałe ma organizacja i jak je amortyzuje.
W tym miejscu organizacja pokazuje posiadane środki trwałe także w sytuacji ich całkowitej amortyzacji. Jakiego przypadku może dotyczyć taka sytuacja? Komputer zakupiony przez organizację o wartości 2500 zł, został ujęty w całości w kosztach, ale nadal stanowi znaczącą część majątku i zasobów organizacji. W bilansie w „Aktywach trwałych” jego wartość to zero, ale wciąż jest używany w organizacji i stanowi część aktywów trwałych organizacji (jest w ewidencji środków trwałych). Taki sprzęt będzie wykazywany w informacji dodatkowej, z podaniem jego wartości początkowej i informacji o zamortyzowaniu. Przykładowy opis:
„Organizacja posiada sprzęt komputerowy o wartości początkowej 2500 zł, w całości zamortyzowany”.
Jeśli w bilansie NGO wykazała jakieś należności (krótko- lub długoterminowe), to informuje o ich pochodzeniu. Np. w pozycji „Należności krótkoterminowe” wpisana jest kwota 50 zł - w informacji dodatkowej zamieszczamy wyjaśnienie: „pobrana zaliczka w wysokości 50 zł”.
Wyjaśnia się również kwoty podane w pozycji „Inwestycje krótkoterminowe”. Np. jeśli w podpunkcie „Środki pieniężne” jest wpisana jakaś kwota, to powinno wyjaśnić się, ile środków jest ulokowanych na rachunku bankowym, a ile w kasie (w gotówce).
- pozostaje wynikiem finansowym, wykazywanym narastająco w następnych sprawozdaniach,
- nastąpiło przesunięcie wyniku finansowego do funduszu statutowego – jego zwiększenie – jeśli wynik był dodatni,
- nastąpiło pokrycie wydatków roku z funduszu statutowego – jego zmniejszenie – jeśli wynik był ujemny.
Wyjaśniamy również, co oznaczają kwoty zapisane w bilansie jako „Zobowiązania” organizacji. Mogą być to na przykład składki do ZUS, US, związane z grudniowymi wynagrodzeniami pracowników czy współpracowników, które są zwykle płacone w styczniu następnego roku.
Jeśli organizacja ma jakieś rozliczenia międzyokresowe, które wskazała w tabeli pasywów, także tutaj podaje informacje wyjaśniające na ten temat. Może być to np. dotacja wieloletnia, którą organizacja już otrzymała (i ma ją na koncie), lecz którą wyda dopiero w następnym roku.
Informacje uzupełniające do rachunku zysków i strat
Te informacje odnoszą się bezpośrednio do rachunku zysków i strat, do części dotyczącej przychodów i kosztów.
Według podobnego schematu można opisać koszty. Tu podajemy, jakie koszty miała organizacja w rozliczanym roku, w podziale na koszty statutowe i administracyjne. Ponownie dobrze jest wyodrębnić koszty dotacji, pamiętając o tym, że podane kwoty powinny się zgadzać po obu stronach: kosztów i przychodów (opisanych wyżej). Jeśli kwoty nie są równe, podajemy wyjaśnienie, np. pojawiły się odsetki lub dotacja nie została zrealizowana w całości.
Pozostała część kosztów może być opisana ogólnie (jako koszty statutowe) lub bardziej szczegółowo – w podziale na realizowane zadania lub projekty.
|
Zobacz koniecznie:
o sprawozdaniach w PORADNIK.NGO.PL
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23