100 tysięcy złotych dla dziesięciu Kół Gospodyń Wiejskich z całej Polski.
Prawie 300 zgłoszonych Kół Gospodyń Wiejskich, 10 grantów w wysokości po 10 tysięcy złotych oraz 79 lokalnych dostawców – tak w skrócie można podsumować drugą edycję konkursu grantowego organizowanego w ramach programu „Smakujemy Lokalnie” przez Carrefour Polska pod patronatem Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi.
Sójka mazowiecka z Wyględ, Marcinek, burocorz, nadbużański zawijaniec czy polewka z białym serem i pyrami – to tylko niektóre ze zwycięskich dań. W tegorocznej edycji konkursu, jury nagrodziło KGW z 8 województw: mazowieckiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, wielkopolskiego, łódzkiego, warmińsko-mazurskiego oraz pomorskiego, doceniając tym samym niezwykłe walory regionalnej tradycji kulinarnej. Poza głównymi nagrodami, przyznano również wyróżnień w postaci bonów na zakupy w sklepach sieci Carrefour.
„Polska kuchnia jest niezwykle bogata, co odzwierciedlały tegoroczne zgłoszenia konkursowe. Różnorodność dań, ich historia i sposób prezentacji przez Koła były naprawdę imponujące. To, co dla mnie było najważniejsze przy ocenie to możliwość dotarcia z tym daniem do szerokiego grona odbiorców w Polsce, i nie tylko. Tradycja kulinarna regionów jest tak wspaniała, że powinniśmy się nią chwalić!” – informuje ekspert kulinarny Łukasz Konik, przewodniczący jury.
Jury konkursowe oceniało nie tylko warstwę kulinarną i estetyczną dań, ale również zaangażowanie w działania na rzecz lokalnej społeczności. Koła Gospodyń Wiejskich, jako nieodłączny element krajobrazu polskiej wsi, od zawsze integrowały okoliczne środowiska. Tak jest również teraz, co można było zaobserwować w licznych aktywnościach zgłoszonych KGW na rzecz promowania lokalnej kultury, kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych czy łączenia pokoleń.
„Obok kunsztu przygotowywania dań regionalnych, Koła Gospodyń Wiejskich, mogą poszczycić się licznymi aktywnościami integrującymi lokalną społeczność wokół kultury i dziedzictwa wsi. Warto wspomnień, że w kultywowaniu tradycji kulinarnej ważna jest także rola lokalnych producentów, których produkty są wysokiej jakości, a rodzaj ich wytwarzania jest ściśle związany z miejscem i tradycyjnym sposobem produkcji. Dzięki takim inicjatywom wzmacniane są więzi lokalnych społeczności, poczucie przynależności do danego regionu i dumy z dziedzictwa swojej „Małej Ojczyzny” – uzupełnia Elżbieta Osińska-Kassa, Pełnomocnik Dyrektora w Narodowym Instytucie Kultury i Dziedzictwa Wsi.
Nowością tegorocznej edycji były wspólne zgłoszenia Kół Gospodyń Wiejskich z lokalnymi producentami, którzy w ramach programu mają możliwość bezpośredniej sprzedaży w sklepach Carrefour.Obecnie na półkach tej sieci klienci znajdą już blisko 350 małych i średnich przedsiębiorców oferujących tradycyjną i regionalną żywność.
„Już od ponad dwóch lat oferujemy specjalne warunki współpracy dla małych lokalnych rolników i producentów żywności. Bazujemy na modelu fairtrade, prostej umowie i rozliczeniach oraz bezpośrednich dostawach z gwarancją odbioru. Dzięki takiemu podejściu, co dziesiąty partner handlowy Carrefour w Polsce to lokalny dostawca. W sumie na półkach ponad 200 sklepów w Polsce oferujemy ponad 5,5 tysiąca lokalnych wyrobów” – podsumowuje Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska.
„Smakujemy Lokalnie” to program Carrefour Polska, którego celem jest promocja polskiej tradycji kulinarnej oraz aktywizacja kobiet z obszarów wiejskich. Marka od lat wspiera polskie rolnictwo i przetwórstwo, budując relacje pomiędzy konsumentami, a dostawcami pochodzącymi z najbliższej okolicy danego sklepu. Zachęca Polaków do sięgania po smaczne produkty charakterystyczne dla polskiej kuchni, z kolei małym i średnim firmom przetwórczym oferuje wiele możliwości sprzedaży bezpośredniej w swoich sklepach.
Zwycięskie i wyróżnione Koła Gospodyń Wiejskich w poniżej.