– W perspektywie wzrostu liczby ludności świata do niemal 10 miliardów, społeczeństwa globalnej północy będą musiały ograniczyć konsumpcję, by zapewnić dostęp do zasobów dla wszystkich. Firmy świadome tego trendu już teraz muszą dostosować działania do przyszłych realiów – podkreśla Barbara Skuła-Dąbek, dyrektorka partnerstw strategicznych Fundacji WWF Polska. Oznacza to m.in. edukację konsumenta, zwiększenie efektywności energetycznej, a także wzmocnienie rolnictwa i produkcji poprzez wsparcie bioróżnorodności.
W realiach dynamicznych zmian klimatycznych i postępującej degradacji środowiska, odpowiedzialność za przyszłość planety spoczywa zarówno na konsumentach, jak i na firmach. Kluczowe staje się uświadamianie wpływu codziennych wyborów zakupowych. Choć aż 40% osób deklaruje, że zrezygnowałoby z produktu szkodliwego dla środowiska, w praktyce to cena nadal najczęściej decyduje o wyborze. Dlatego edukacja o konsekwencjach wyborów konsumenckich jest dziś nieodzowna.
Wybór klienta może być zgodny z jego portfelem, zdrowiem i dobrem planety
Transformacja na rzecz zrównoważonego rozwoju wymaga jednak systemowego podejścia – opartego nie tylko na decyzjach zakupowych, ale również na odpowiedzialnych działaniach firm. Coraz większą rolę odgrywa współpraca między przedsiębiorstwami a organizacjami pozarządowymi. Przykładem takiego modelu partnerstwa jest współpraca Lidl Polska i Fundacji WWF Polska, które zawarły kolejną, tym razem trzyletnią umowę o strategicznym partnerstwie, żeby wspierać ochronę bioróżnorodności i zasobów wodnych w Polsce.
— Ten link nie jest oczywisty, dlatego że jesteśmy raczej organizacją kojarzoną z ochroną zagrożonych gatunków. Nasza wiedza dotyczy jednak także problemów środowiskowych, które od wielu lat dotykają przedsiębiorców, takich jak kryzys wodny, susza, problemy z zapylaczami czy utrata różnorodności biologicznej. To wszystko bardzo mocno wpływa na rolnictwo i produkcję żywności — tłumaczy dyrektorka WWF Polska. Wspólne działania obu podmiotów obejmują m.in. cykl spotkań z dostawcami warzyw, owoców, nabiału i mięsa.
— Uruchomienie działania, w ramach którego spotykamy się razem z Lidlem współpracującym z różnymi dostawcami i producentami, umożliwia wymianę wiedzy. Bardzo często korzystamy z wiedzy naszych ekspertów i udostępniamy ją dostawcom. Rozwój tej wiedzy to kierunek, który stanowi przewagę konkurencyjną na rynku. Dla Lidla bardzo ważna jest jakość produktów oraz jakość procesów, rozumiana jako wdrażanie zrównoważonego rozwoju — dodaje Barbara Skuła-Dąbek.
Dzięki temu dostawcy zyskują nie tylko świadomość aktualnych zagrożeń środowiskowych, ale także narzędzia, które pozwalają im wdrażać lepsze standardy pracy i bardziej zrównoważone procesy produkcji. Zmiana musi jednak zachodzić również po stronie konsumenta – zarówno przez działania edukacyjne, jak i przez oferowanie bardziej odpowiedzialnych produktów.
— Jednym z kluczowych obszarów współpracy jest realizacja międzynarodowych zobowiązań Lidla, m.in. w zakresie zwiększenia dostępności produktów bazujących na białku roślinnym. Cel ten jest bezpośrednio powiązany z działaniami na rzecz klimatu. Promowanie zmian nawyków żywieniowych w kierunku roślinnych źródeł białka pozwala poszerzyć bazę pokarmową i jednocześnie zmniejszyć presję na produkcję odzwierzęcą. Nawet jeśli konsumenci nie są świadomi tych celów, dostrzegają ich efekty – choćby poprzez rosnącą obecność roślinnych zamienników mięsa, które często są również korzystniejsze cenowo — wskazuje dyrektorka WWF Polska.
Działania komunikacyjne Lidl i WWF mają inspirować klientów do podejmowania codziennych, odpowiedzialnych wyborów. Promowana jest m.in. dieta planetarna – sposób odżywiania korzystny zarówno dla zdrowia, jak i dla środowiska.