Wyobraź sobie, że próbujesz znaleźć w Internecie jakąś informację. Wpisujesz frazę do wyszukiwarki, ale… niestety, lista zwróconych stron nie spełnia twoich oczekiwań. W jaki sposób możesz poprawić wyniki wyszukiwania? Poznaj proste porady, dzięki którym będziesz wyszukiwać w Google na poziomie PRO! Popularne ostatnio narzędzia oparte o sztuczną inteligencję nie są w tym miejscu najlepszymi pomocnikami.
Ostatnio bardzo popularne stały się narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, np. ChatGPT, czy Copilot. Możemy z nich korzystać np. podczas tworzenia treści albo wyszukiwania informacji. Niestety, mimo wielu zalet, narzędzia te mają swoje ograniczenia:
- zdarza się, że zwracane przez nie wyniki mijają się z prawdą,
- czasem ciężko jest skonstruować dobry prompt, czyli polecenie, na podstawie którego AI ma zwrócić odpowiedź,
- z korzystaniem z AI wiążą się też duże koszty środowiskowe.
Dlatego kiedy próbujemy w Internecie wyszukać informacje na jakiś temat – warto wrócić do starych, dobrych wyszukiwarek internetowych. Korzystanie z nich nie tylko pozwala nam dotrzeć do rzetelnych informacji, ale także – pomaga ćwiczyć cenne kompetencje cyfrowe z obszaru informacji i przetwarzania danych (m.in. wyszukiwanie, filtrowanie i ocena danych, informacji i treści cyfrowych), także umiejętności krytycznego i analitycznego myślenia.
Dlatego w dzisiejszym artykule przedstawiamy kilka porad, które pozwolą ci zwiększyć efektywność korzystania z wyszukiwarek internetowych – będziesz w stanie szybciej i bardziej skutecznie znaleźć to, czego szukasz.
W artykule skupiamy się na poradach dla wyszukiwarki Google. Jeśli korzystasz z innych wyszukiwarek, słowa kluczowe do wyszukiwania mogą się nieco różnić, więc polecamy zaglądanie na strony z samouczkami danej wyszukiwarki. Tu znajdziesz porady dla wyszukiwarki Bing, a tu dla Duck Duck Go.
Jak wyszukiwać w Google na poziomie PRO?
1. Nie pisz pełnym zdaniem – wyszukuj po słowach kluczowych
Jak działają wyszukiwarki internetowe? W dużym uproszczeniu, skanują strony internetowe, sczytując znajdujące się na nich treści. Kiedy wpisujesz jakąś frazę w oknie wyszukiwania, wyszukiwarka zwróci listę stron, na których pojawia się twoja fraza, albo jakieś jej elementy.
Dlatego jeśli chcesz przyśpieszyć wyszukiwanie, nie musisz zadawać pytania pełnym zdaniem – wystarczy, że użyjesz odpowiednich słów kluczowych. Na przykład:
Zamiast:
Gdzie mogę znaleźć poradnik fundraisingu dla organizacji pozarządowych?
Spróbuj użyć:
Fundraising poradnik dla NGO
lub:
Fundraising poradnik dla organizacji pozarządowych
2. Stopniowo dodawaj kolejne słowa
Dobrą praktyką jest stopniowe doszczegóławianie frazy wyszukiwania. Na przykład, jeśli fraza „rozmowy kwalifikacyjne” nie zwróciła tego, czego szukasz, spróbuj dodać więcej szczegółów:
- Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej
- Programista JavaScript: jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej
Pozwoli to stopniowo zawęzić wyszukiwanie do mniejszej liczby bardziej ukierunkowanych wyników.
3. Użyj cudzysłowu do wyszukania całej frazy
Tak jak wspomniałam wyżej, kiedy wpisujemy frazę do wyszukiwarki, zwróci ona strony, które będą zawierały całą wpisaną frazę, albo tylko niektóre znajdujące się w niej słowa.
Jeśli jednak umieścisz swoje zapytanie (termin lub frazę) wyszukiwania w cudzysłowie, wyszukiwarka zwróci wyniki, które zawierają wszystkie słowa umieszczone w cudzysłowie. Na przykład:
„Najlepsze komunikatory do pracy zespołowej”
4. Wykorzystaj operatory logiczne: AND i OR
Jeśli nie chcesz wyszukiwać całej frazy (jak w przykładzie powyżej), ale konkretne słowa kluczowe, możesz wykorzystać tzw. operatory logiczne:
- AND zwróci wyniki, w których znajdują się wszystkie słowa, np. „marketing AND fundraising” zwróci strony internetowe, na których pojawiają się oba te słowa.
- OR zwróci wyniki, w których znajduje się co najmniej jedno z podanych słów, np. marketing OR fundraising zwróci strony internetowe, na których:
- pojawia się słowo „marketing”,
- pojawia się słowo „fundraising”,
- albo pojawiają się oba te słowa.
5. Użyj znaku minus, aby wykluczyć słowa
Jeśli nie chcesz, żeby wyniki wyszukiwania zwróciły strony zawierające konkretne słowo lub frazę, możesz wykluczyć je za pomocą znaku minus. Na przykład:
Jeśli chcesz znaleźć porady dotyczące tego, jak prowadzić komunikację mediach społecznościowych, ale nie interesuje cię Facebook, możesz wpisać:
Komunikacja w mediach społecznościowych porady -Facebook
6. site: – zwróć wyniki z konkretnej strony
Jeśli chcesz znaleźć jakąś informację na konkretnej stronie (np. takiej, która jest wiarygodna i której ufasz), możesz poprzedzić frazę do wyszukiwania słowem kluczowym „site:”, na przykład:
site:https://sektor3-0.pl prosty język
Google dokona wtedy wyszukiwania tylko w zasobach tej strony.
7. AFTER, BEFORE – zwróć wyniki opublikowane przed lub po wybranej dacie
Jeśli chcesz, aby Google wyświetlił wyniki wyszukiwania, które zostały opublikowane po określonym roku, użyj słowa kluczowego AFTER:. Na przykład wyszukiwanie:
Fundraising raport AFTER:2023
spowoduje wyświetlenie wyników wyszukiwania opublikowanych po 2023 roku.
Analogicznie, użycie słowa kluczowego BEFORE: zwróci wyniki opublikowane przed określonym rokiem.
8. related: – znajdź podobne strony
Jeśli spodobała ci się jakaś strona i chcesz znaleźć powiązane z nią strony, użyj słowa kluczowego „related:”.
Na przykład:
related: sektor3-0.pl
zwróci strony Bloga Sektor 3.0 w mediach społecznościowych czy na YouTube.
Możesz w ten sposób wyszukiwać m.in. ciekawe miejsca w sieci i społeczności związane z twoimi zainteresowaniami.
9. Łącz różne techniki i eksperymentuj!
Wszystkie opisane wyżej techniki możesz łączyć ze sobą w jednym zapytaniu., aby zawężać lub rozszerzać wyniki wyszukiwania.
10. Wyszukuj w różnych wyszukiwarkach
W Internecie dostępnych jest wiele różnych wyszukiwarek. Każda z nich używa własnego algorytmu do indeksowania stron i wyszukiwania, dlatego różne wyszukiwarki mogą zwracać różne wyniki dla tego samego zapytania.
Wyszukiwanie z użyciem różnych wyszukiwarek może być ciekawym ćwiczeniem i może doprowadzić cię do interesujących wyników (np. niszowych stron specjalizujących się w danej tematyce).
Jak wycisnąć więcej z wyszukiwarki Google? Podsumowanie
Wyszukiwanie za pomocą klasycznych wyszukiwarek internetowych może być bardzo pomocnym narzędziem! Dlatego warto doskonalić swoje umiejętności w tym zakresie. Wdrażając różne wyżej wymienione techniki wyszukiwania, zaczniesz poruszać się po ogromnym oceanie informacji w Internecie z większą łatwością, będziesz w stanie skutecznie porządkować wyniki wyszukiwania, zaoszczędzisz czas i szybko znajdziesz potrzebne informacje. Śmiało eksperymentuj! Owocnego wyszukiwania!
Inne teksty, które Cię zainteresują:
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Odwiedź blog Sektor 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych materiałów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0