Społeczna odpowiedzialność i edukacja w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z filarów szeroko zakrojonych działań zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności firmy Wyborowa Pernod Ricard. Firma realizuje w tym obszarze szereg inicjatyw własnych, współpracuje też z partnerami zewnętrznymi. W tegorocznym raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce".
Forum Odpowiedzialnego Biznesu, największa i najdłużej działająca organizacja zajmująca się CSR i ESG w kompleksowy sposób, corocznie publikuje Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Główną część publikacji stanowi podsumowanie działań z zakresu CSR i zrównoważonego rozwoju, realizowanych przez firmy z różnych branż. W tegorocznym zestawieniu znalazło się pięć projektów Wyborowa Pernod Ricard:
· Etykieta cyfrowa (e-label) - innowacyjny system etykiet cyfrowych, ktorego celem jest zapewnienie klientom lepszych informacji dotyczących zakupionych produktów oraz promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Butelki marek z portfolio Pernod Ricard zostały wyposażone w kody QR umieszczone na tylnej etykiecie. Po zeskanowaniu za pomocą smartfona, kod QR przekierowuje konsumentów bezpośrednio do szczegółowych informacji dotyczących każdego produktu, takich jak skład czy wartości odżywcze oraz udostępnia informacje na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, wspierając klientów w podejmowaniu świadomych decyzji.
· Autosobriety - program edukacyjny, mający na celu zapobieganie prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu, dostępny w aplikacji na smartfony, komputery i w formie szkolenia na żywo. Skupia się na informowaniu o wpływie alkoholu na organizm, obalaniu mitów związanych z szybkim trzeźwieniem, a także uświadamianiu ryzyka i konsekwencji związanych z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu. Jego adresatami są kierowcy, kursanci i instruktorzy szkół jazdy.
· The Bar World of Tomorrow - program szkoleniowy dla barmanów i właścicieli lokali, umożliwiający zdobycie wiedzy na temat zrównoważonego i odpowiedzialnego prowadzenia baru. Uwzględnia ważne aspekty pracy w barze: od użycia świeżych składników bez produkcji odpadów, przez odpowiedzialne serwowanie alkoholu, po świadome zarządzanie wodą, lodem, energią i odpadami, a także bezpieczeństwo i dobre samopoczucie pracowników. W Polsce od 2020 roku kurs ukończyło 760 barmanów, z czego aż 338 w roku ubiegłym;
· Responsible Party - działania mające na celu podniesienie świadomości oraz promowanie odpowiedzialnego podejścia do spożywania alkoholu wśród młodych dorosłych. Ich kluczowym elementem jest kampania online „PIJ WIĘCEJ WODY (DRINK MORE WATER)”, kierowana przede wszystkim do pokolenia Z oraz działania i aktywacje prowadzone podczas wydarzeń – festiwali i imprez studenckich, na których podawany jest alkohol. Ich celem jest uświadomienie, co może się wydarzyć, gdy alkohol spożywany jest w nadmiarze. Kampania na całym świecie dotarła już do 9 mln młodych dorosłych w terenie oraz do 400 mln online, w 60 krajach. W Polsce kampania była obecna na licznych wydarzeniach studenckich, docierając do 41 tys. osób.
· Responsib'ALL Day - coroczne wydarzenie, podczas którego wszyscy pracownicy poświęcają jeden dzień na działania w ramach strategii zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności Pernod Ricard. W 2023 roku projekt koncentrował się na dobrym samopoczuciu (wellbeingu) oraz bezpieczeństwie pracy i obejmował działania prowadzone przez ekspertów oraz organizacje non-profit. Ponadto część pracowników została objęta szkoleniami z zakresu pierwszej pomocy (ABC) oraz bezpiecznej jazdy samochodem. Od inauguracji Responsib’ALL Day w 2009 roku, w każdej edycji inicjatywy bierze udział około 19 tys. pracowników Pernod Ricard.
– Wierzymy, że dzięki realizacji naszej strategii Good Times from a Good Place przyczyniamy się do budowania zrównoważonych, odpowiedzialnych i serdecznych relacji międzyludzkich, to jeden z celów naszej działalności. Dlatego aktywnie angażujemy się nie tylko w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju biznesu czy poszanowania środowiska, ale też w projekty edukacyjne – przede wszystkim w zakresie odpowiedzialnego korzystania z alkoholu. Angażujemy naszych pracowników, współpracujemy też z konsumentami i klientami, w tym ze środowiskiem barmańskim i szeroko rozumianą branżą HoReCa. To dla nas zaszczyt, że nasze podejście zostało docenione i w zestawieniu najlepszych praktych CSR i ESG realizowanych w Polsce w roku ubiegłym znalazło się aż pięć naszych projektów – powiedział Fabrice Audan, CEO Pernod Ricard Central Europe & Eastern Europe.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza na polskim rynku publikacja grupująca dobre praktyki firm z różnych branż, opracowywana i wydawana co roku, od przeszło 20 lat przez przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. To największy przegląd inicjatyw ESG, CSR i zrównoważonego rozwoju w Polsce. Projekty realizowane przez Wyborowa Pernod Ricard znalazły się w tym zestawieniu już po raz kolejny.
Źródło: Raport FOB