"Rzeczoznawcy" to nowatorskie warsztaty Fundacji Culture Shock dla osób dojrzałych, których celem jest zainteresowanie osób 55+ designem, sztuką i wzornictwem przemysłowym. Uczestnicy warsztatów poznają kulisy pracy projektanta oraz producenta: od stworzenia koncepcji produktu, poprzez jego zaprojektowanie, aż do wyprodukowania realnego modelu przedmiotu odpowiadającego na te potrzeby.
Jaka jest różnica między rzeczą a przedmiotem? Czym różni się projektant od producenta? Co sprawia, że przedmiot użytkowy staje się ikoną designu? To pytania, na które odpowiedzi szukają uczestnicy projektu "Rzeczoznawcy" realizowanego właśnie przez Fundację Culture Shock.
"Rzeczoznawcy" to nowatorskie warsztaty dla osób dojrzałych, których celem jest zainteresowanie osób 55+ designem, sztuką i wzornictwem przemysłowym. Uczestnicy warsztatów poznają kulisy pracy projektanta oraz producenta: od stworzenia koncepcji produktu w oparciu o diagnozę potrzeb, poprzez jego zaprojektowanie, aż do wyprodukowania realnego modelu przedmiotu odpowiadającego na te potrzeby. Biorą również udział w interaktywnych wykładach dotyczących historii designu i wzornictwa przemysłowego w Polsce i na świecie oraz ciekawych wystawach.
Warsztaty prowadzone są przez socjolożkę i projektantkę, od lat zawodowo związanych z designem i wzornictwem przemysłowym. Jak narodził się pomysł warsztatów? Marcela Kawka, projektantka: Pomysł powstał jako antidotum na komercyjne projektowanie produktu, którym zajmuję się na co dzień oraz z potrzeby zrobienia czegoś społecznie użytecznego. Paulina Jędrzejewska, socjolożka, współzałożycielka marki Hedoco – producenta innowacyjnych rozwiązań wzorniczych: Nie dawał mi spokoju fakt, że pomimo rosnącej w polskim społeczeństwie liczby osób starszych, tak mało miejsca poświęca się dyskusji nad sposobem percypowania przez nie materialnej sfery życia codziennego, a na rynku brak jest produktów dedykowanych dla osób borykających się z problemami, które przychodzą wraz z wiekiem. Szukałam grupy odważnych entuzjastów, którzy będą chcieli wraz ze mną stworzyć "przedmiot" odpowiadający ich potrzebom, jednocześnie nie stygmatyzujący, zgodny z najnowszymi trendami w designie. Rzeczoznawcy to również pretekst do krytycznej analizy współczesnej kultury konsumpcyjnej oraz do uwolnienia pokładów kreatywności osób starszych.
Design jest z jedną z najbardziej wyrazistych charakterystyk współczesności. Być może nawet swoistym "zeitgeist" naszej epoki. Jest przede wszystkim dziedziną innowacji (społecznych, kulturowych, technologicznych) oraz przestrzenią integracji sztuki z życiem codziennym. “Rzeczoznawcy” powstali po to, by uzmysławiać znaczenie jakie ma design dla współczesnego człowieka, niezależnie od wieku.
“Rzeczoznawcy” to pierwszego tego typu warsztaty w Polsce. Zwracają uwagę na jeszcze wciąż za rzadko poruszaną kwestię potrzeb osób 55+ w sferze designu i przedmiotów użytkowych oraz pozwalają uczestnikom na zgłębienie tematu wzornictwa i projektowania od strony bardzo praktycznej (uczestnicy diagnozują otaczającą rzeczywistość pod kątem użyteczności i spisują swoje wnioski do specjalnego dziennika projektanta, tworzą makiety przedmiotów).
W projekcie nie brakuje nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań promujących otwartość i ideę dzielenia się wypracowanymi rozwiązaniami, które posłużyć mogą szerokiemu gronu odbiorców - zaprojektowany przez grupę "przedmiot" powstanie za pomocą drukarki 3D - urządzenia do drukowania przestrzennego oraz zostanie udostępniony na licencji Creative Commons.
Zwieńczeniem warsztatów będzie organizowany na jesień 2012 roku otwarty panel dyskusyjny "Kultura/Senior/Design" z udziałem przedstawicieli świata sztuki i designu.
Jesteśmy młodą, warszawską fundacją. Polem naszego działania jest kultura. Chcemy ją kształtować, stymulować, a gdy potrzeba – kontestować – tak, by w efekcie powstała nowa jakość. Szczególnie bliskie są nam: sztuka, design, nowatorska edukacja, przestrzeń miejska, nowe technologie i Skarpa Warszawska, na której się mieścimy.
Projekt Rzeczoznawcy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronem medialnym wydarzenia jest portal ngo.pl oraz designitpoland.com.
Tekst: Marta Pawlaczek
Źródło: Fundacja Culture Shock