Wolontariat pracowniczy Henkel Polska – silne zaangażowanie na rzecz społeczności lokalnych
Z okazji Międzynarodowego Dnia Wolontariusza Henkel Polska podsumował efekty swojego programu wolontariatu pracowniczego MIT (Make an Impact on Tomorrow) i programu społecznego zaangażowania marek Social Partnerships.
W 2023 roku w ciągu trzech kwartałów firma zrealizowała 157 projektów społecznych na kwotę blisko 4,9 mln zł. Potwierdza to silne zaangażowanie Henkla w działania charytatywne oraz wspieranie potrzeb społeczności lokalnych. Na szczególną uwagę zasługuje projekt wolontariacki poświęcony gruntownej renowacji dwóch ośrodków dla uchodźców – firma zrealizowała go jesienią tego roku w ramach globalnej inicjatywy Henkla „Welcome Home”.
Wolontariackie wsparcie lokalnych społeczności jest jednym z kluczowych elementów strategii zrównoważonego rozwoju Henkla. Nieustanne zaangażowanie pracowników firmy, zarówno tych aktywnych zawodowo, jak i tych, którzy przeszli na emeryturę, stanowi fundament sukcesu wielu inicjatyw z zakresu wolontariatu pracowniczego. To dzięki ich oddaniu i pasji program niesie realną pomoc i przyczynia się do poprawy jakości życia wielu ludzi.
Tegoroczne sukcesy projektu MIT
Henkel realizując inicjatywy pracownicze w ramach programu wolontariatu MIT, przeznacza na pomoc darowizny finansowe i rzeczowe. Ponadto firma oferuje pracownikom możliwość korzystania z dodatkowych dni płatnego urlopu, co ułatwia im zaangażowanie się osobiście w realizację tych inicjatyw. Pracownicy mają swobodę wyboru między realizacją własnych projektów a uczestnictwem w projektach, które zostały zainicjowane przez firmę. Obszary wsparcia, w których wolontariusze Henkla realizują projekty to edukacja, ochrona zdrowia, kultura, ekologia i kultura fizyczna. W tym roku w ramach samego programu MIT zostały zrealizowane 83 projekty zgłoszone przez pracowników na rzecz lokalnych społeczności na kwotę ponad 1 mln zł.
Marki społecznie zaangażowane – darowizny
Drugim filarem charytatywnych inicjatyw Henklu jest program Social Partnership – społecznego zaangażowania marek. Skupia się on głównie na udzielaniu wsparcia w postaci darowizn produktowych, dostępnych również na wniosek pracowników. W roku 2023 zrealizowane zostały 74 społeczne projekty, zgłoszone przez pracowników, a łączna wartość darowizn finansowych i rzeczowych firmy i jej marek osiągnęła kwotę blisko 3,9 mln złotych.
Jednym z przykładów inicjatyw wolontariackich jest projekt Let's talk! – zapewniający wsparcie zakupu nowoczesnej pracowni języka angielskiego dla Szkoły Podstawowej nr 3 w Raciborzu. Dzięki grantowi w wysokości 12 900 zł szkoła będzie mogła wyposażyć klasę w prawdziwe językowe laboratorium XXI wieku przystosowane również dla dzieci z zespołem Aspargera i autyzmem. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, takich jak panele dotykowe czy monitory wbudowane w blat biurka, lekcje angielskiego, które będą prowadzone w nowym laboratorium językowym, staną się nie tylko atrakcyjniejsze, ale przede wszystkim zapewnią komfort pracy zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia. W tej szkole nauka angielskiego już nigdy nie będzie ani nudna, ani trudna.
– Z MITami, jak nazywamy nasze wnioski wolontariackie, jest jak z paczką chipsów – kiedy zaczynasz je pisać, nie możesz przestać, bo Twój apetyt rośnie w miarę ich składania. To emocjonalny łańcuszek składający się z ogniw takich jak radość, entuzjazm, satysfakcja, spełnienie i nadzieja – na lepsze jutro już jutro – Joanna Kwiatkowska-Starzyk, Production Planner, Henkel Polska,
„Welcome Home” w Polsce
Działania w zakresie wolontariatu wspierające społeczności lokalne obejmują również dedykowane projekty mieszkaniowe i remontowe. W ramach zainicjowanego w 2016 roku programu społecznej odpowiedzialności biznesu "Welcome Home" pracownicy firmy z całego świata każdego roku mogą zgłosić się na ochotnika do kilku nowych projektów budowlanych lub remontowych, realizowanych we współpracy z renomowanymi organizacjami pozarządowymi, takimi jak Habitat for Humanity.
Kluczowym celem „Welcome Home" jest poprawa warunków życia ludzi poprzez odnowę i budowę domów, szkół lub placów zabaw. Inicjatywa zakłada także osobisty udział i pomoc wolontariuszy. Henkel wspiera działania wolontariackie „Welcome Home" poprzez darowizny produktów z szerokiego portfolio produktów do budowy i renowacji pod znanymi markami, takimi jak Ceresit czy Pattex.
W ramach globalnej inicjatywy działu Adhesive Technologies Henkla „Welcome Home” i dzięki wieloletniej współpracy z organizacją Habitat for Humanity firma zrealizowała na jesieni tego roku w Polsce dwa niezwykłe projekty.
Pierwszy miał na celu renowację dwóch ośrodków dla uchodźców z Ukrainy – zostały tu użyte ponad 3 tony produktów Ceresit, a w pracę zaangażowało się 30 wolontariuszy Henkla. Zakres prac do wykonania był bardzo szeroki: odświeżenie pokoi, łazienek, klatek schodowych, odnowienie elewacji budynków, zagospodarowanie przestrzeni na podwórku tak, by stała się bardziej przyjazna i bezpieczna dla mieszkających tam dzieci.
25-lecie MIT i historia idei
Program wolontariatu pracowniczego Henkla „Make an Impact on Tomorrow" (MIT) to długoletni projekt, który obchodził w tym roku swoje 25-lecie. Został on zainicjowany w 1998 roku, a Henkel był jedną z pierwszych niemieckich firm, które uczyniły wolontariackie zaangażowanie społeczne pracowników kluczowym elementem zarówno kultury organizacyjnej, jak i swojej strategii działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Przez cały ten czas Program MIT był nie tylko integralną częścią kultury korporacyjnej Henkla, ale także potężnym narzędziem zmieniającym świat. Świadczy o tym imponujący wynik w skali globalnej – ponad 17 300 zrealizowanych projektów, które poprawiły warunki życia w ponad 100 krajach na całym świecie.
– Jesteśmy dumni z tak dużego dorobku programu wolontariackiego, a jednocześnie pełni optymizmu – patrzymy w przyszłość, gotowi wspólnie z pracownikami realizować wizję budowania lepszego jutra dla wszystkich. I za tę szczególną gotowość i zaangażowanie chciałabym podziękować naszym pracownikom, szczególnie przy okazji Międzynarodowego Dnia Wolontariusza, bo to też ich święto. Jesteśmy przekonani, że wolontariat jest siłą napędową zaangażowania społecznego, a każde takie osobiste poświęcenie może naprawdę wiele zmienić w życiu wielu ludzi. Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej, polskiej – mówi Karolina Szmidt, prezes zarządu i dyrektor ds. personalnych w Henkel Polska.
Źródło: Henkel Polska