Wolontariat pracowniczy – dla kogo szansą?
Wolontariat w firmie jest ciekawym zjawiskiem z potencjałem rozwoju. Świadomość jego istnienia rośnie. Skutkuje to wzrostem liczby przedsiębiorstw, podejmujących wyzwanie wdrożenie go oraz utrzymania. Jakie są przyczyny rozpowszechniania wolontariatu pracowniczego wśród polskich firm? Jakie są korzyści płynące z wdrożenia i prowadzenia programów wolontariatu pracowniczego?
Wolontariat w firmie jest ciekawym zjawiskiem z potencjałem rozwoju. Świadomość jego istnienia rośnie. Skutkuje to wzrostem liczby przedsiębiorstw, podejmujących wyzwanie wdrożenie go oraz utrzymania. Mogą zatem ciekawić przyczyny rozpowszechniania się wolontariatu pracowniczego wśród polskich firm. Identyfikację korzyści płynących z wdrożenia i prowadzenia programów wolontariatu pracowniczego przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu wraz z Centrum Wolontariatu w ramach „III Ogólnopolskiego badania wolontariatu pracowniczego” [2019]. Partnerami badania są Fundacja Orange oraz Fundacja Citi Handlowy im. L. Kronenberga.
Powody wprowadzenia oraz rozwijania programu wolontariatu pracowniczego w firmie
Jako najważniejsze aspekty wprowadzania wolontariatu pracowniczego decydenci z dużych firm realizujących program wolontariatu wskazują:
- wzmocnienie emocjonalnych relacji pracowników z firmą – 85%,
- motywujący wpływ programu wolontariatu na pracowników – 83%,
- wprowadzanie strategii społecznej odpowiedzialności firmy (CSR) – 79%,
- budowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej i zaangażowanej społecznie – 79%,
- integrujący wpływ programu wolontariatu na pracowników – 79%.
Przy podtrzymywaniu i kontynuowaniu programu, motywacje osób zarządzających niewiele się zmieniają. Są to:
- integrujący wpływ programu wolontariatu na pracowników – 90%,
- strategia społecznej odpowiedzialności firmy (CSR) – 85%,
- możliwość wykorzystania potencjału firmy do niesienia pomocy – 83%,
- wzmocnienie emocjonalnych relacji pracowników z firmą – 83%.
Spośród firm, które nie mają wdrożonego programu wolontariatu pracowniczego, 17% z nich rozważa jego wprowadzenie kierując się (70 – 80% wskazań):
- motywującym wpływem programu wolontariatu na pracowników,
- możliwością wykorzystania potencjału firmy do niesienia pomocy,
- poprawieniem wizerunku firmy,
- strategią społecznej odpowiedzialności firmy (CSR),
- integrującym wpływem programu wolontariatu na pracowników.
Podobne kwestie były wskazywane w poprzednim badaniu z 2012 r. [II Ogólnopolskie Badania Wolontariatu Pracowniczego. Wolontariat pracowniczy w największych firmach w Polsce, 2012]:
Pracownicy
Badani pracownicy, którzy uczestniczą w programie wolontariatu pracowniczego wskazują, że odnoszą z tego tytułu wiele korzyści. Najwyżej oceniane są (*subiektywna ocena w skali 1 – 10, gdzie 10 to najwyższy poziom korzyści):
- zadowolenie, że pomaga się potrzebującym (9,8)*,
- możliwość poznania samego siebie (9,0),
- możliwość samorealizacji (8,9),
- rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji (8,8),
- nawiązanie kontaktów i przyjaźni (8,8).
Pracownicy zauważają również, że wolontariat pracowniczy pozwala rozwijać kompetencje zawodowe:
- współpracy (9,5)*,
- komunikacji (9,4),
- podejmowania decyzji (9,0),
- zarządzania projektem (9,0).
oraz społeczne:
- umiejętności współpracy (9,5)*,
- empatii (9,4),
- komunikacji (9,2),
- skuteczności (9,2).
Beneficjenci wolontariatu pracowniczego
Poza decydentami/koordynatorami wolontariatu pracowniczego oraz pracownikami firm jest jeszcze trzecia grupa, która jest związana z tym obszarem działań, czyli beneficjenci realizowanych działań wolontariackich. Pomijając dość oczywisty aspekt wykonywania działań na rzecz celów statutowych danej organizacji, osoby z organizacji i instytucji wskazują również, że wspólne działania:
- wyzwalają ogromne pokłady pozytywnej energii,
- pozwalają poznawać ludzi z różnych środowisk, o różnym punkcie widzenia,
- uczą nowego, świeżego popatrzenia na ten sam problem,
- przyczyniają się do poszerzenia oferty współpracy,
- wspierają rozwój organizacji,
- budują sieć wsparcia,
- zwiększają możliwości pomocy beneficjentom organizacji/instytucji.
Artykuł powstał z wykorzystaniem wyników badań „III OGÓLNOPOLSKIE BADANIA WOLONTARIATU PRACOWNICZEGO. Wolontariat pracowniczy w największych i średnich firmach w Polsce.” [2019] oraz „II Ogólnopolskie Badania Wolontariatu Pracowniczego. Wolontariat pracowniczy w największych firmach w Polsce”, [2012]; odpowiedzialnybiznes.pl/.
Artykuł jest częścią projektu „Wolontariat pracowniczy – to się opłaca!”, który jest dofinansowany ze środków budżetowych Miasta Poznania.