Wolontariat – to się opłaca?
W każdym z nas drzemie potencjał, dzięki któremu możemy działać w różnych przestrzeniach. Często posiadamy wiedzę i umiejętności, których nie jesteśmy w stanie wykorzystać w naszym codziennym, zawodowym życiu. Dobrze, jeżeli obszar ten jest dla nas na tyle istotny, by ciągle się w nim ulepszać. Ważne, by nie skupiać się tylko na sobie, a raczej angażować w działania na rzecz innych. Dzięki czemu dając – możemy również otrzymywać.
Wolontariat – czas stracony czy bezcenny? Czym charakteryzuje się wolontariat?
Wolontariat jest bezpłatną, dobrowolną działalnością na rzecz społeczeństwa. Przynosi korzyści zarówno osobom, którym się pomaga, ale także osobom, które tę pomoc niosą. Będąc wolontariuszem przeżywa się wiele pięknych chwil, w ciekawy i twórczy sposób spędza się czas oraz nawiązuje nowe przyjaźnie.
Jednak to nie wszystko! Można zdobyć doświadczenie, które będzie przydatne w pracy zawodowej, można nauczyć się pracy zespołowej oraz odkryć nowe talenty i umiejętności. Wolontariat uwrażliwia na potrzeby drugiego człowieka. Będąc wolontariuszem bardziej docenia się swoje życie, ale także przyczynia się do zmiany świata na lepsze! Wolontariat daje szansę na realizację swoich pasji i chęci pomagania.
Przyjemne z pożytecznym, czyli wolontariat u pracodawcy
Wśród podstawowych potrzeb człowieka jest dążenie do samorozwoju, podnoszenia swoich umiejętności czy nabywania nowych kompetencji. Jednym z pomysłów na samorealizację może być wolontariat pracowniczy – realizując swoje pasje, dzięki odpowiedzialnemu pracodawcy, można pomagać innym.
Czym jest wolontariat pracowniczy?
Okazuje się, że w ramach sektora biznesowego, nastawionego na osiąganie jak największego zysku, można podejmować działania na rzecz społeczności. Przedsiębiorca dbający o interesy społeczne, traktuje je nie jako koszty swojej działalności, ale jako inwestycje, które mogą przynieść mu wymierne korzyści. Wolontariat pracowniczy jest działaniem, które polega głównie na podejmowaniu i wspieraniu przez przedsiębiorcę dobrowolnej działalności charytatywnej pracowników.
Dzięki wprowadzeniu wolontariatu do firmy, można wiele zyskać na różnych płaszczyznach jej działalności:
• poszerzenie zakresu wpływu firmy - realizowane działania mogą wykraczać poza branżę, w której działa dana firma,
• budowanie relacji i współpracy między organizacjami społecznymi a biznesem,
• wzmocnienie i rozwój relacji społecznych oraz budowanie społeczeństwa obywatelskiego,
• rozwiązywanie realnych potrzeb społecznych, szczególnie tych związanych z najbliższym otoczeniem firmy.
Wolontariat wzmocnieniem gospodarki?
Wiemy, że wolontariat pozwala rozwijać już nabyte umiejętności oraz wiedzę ale, co warto jeszcze raz podkreślić, przede wszystkim wspiera proces pozyskiwania umiejętności i wiedzy z nowych obszarów. Obok wykonywanych czynności zawodowych można pomagać różnym instytucjom i organizacjom, ale przede wszystkim ludziom – odpowiadając na realne potrzeby społeczne. Doświadczenia, jakie zdobywa się w ramach wolontariatu, pozwalają poszerzać perspektywę postrzegania świata, co w konsekwencji przyczynia się m.in. do zwiększenia kreatywności w pracy zawodowej czy bardziej efektywnego rozwiązywania zadań. We współczesnym, szybko zmieniającym się świecie, bardziej elastyczny i z większym potencjałem pracownik wydaje się być bardziej pożądany.
Firma angażując się w większą ilość wyzwań, na wielu płaszczyznach, jest w stanie więcej zarabiać. Może przełożyć się to na wyższe wynagrodzenia pracowników oraz na wzrost zatrudnienia, zwykle rodzimego, co daje firmie lepsze jej postrzeganie wśród społeczności lokalnej. W konsekwencji większe zyski trafiają do ludzi, poprawiając ich sytuację ekonomiczną. Powoduje to ogólne zadowolenie na wielu obszarach działalności człowieka.
Rozpatrując zaangażowanie społeczne od skali mikro do perspektywy globalnej, przechodząc jego kolejne poziomy, można zapewne zgodzić się ze stwierdzeniem, że wolontariat ma istotne znaczenie na wielu płaszczyznach. Warto zwrócić uwagę na szerszą jego promocję i na to, by czerpać i adoptować światowe dobre praktyki. Być może, poprzez coraz silniejsze wsparcie wolontariatu, stanie się on kluczowym elementem przyszłych organizacji w dobie zrównoważonego rozwoju.
Artykuł jest częścią projektu „Wolontariat pracowniczy – to się opłaca!”, który jest dofinansowany ze środków budżetowych Miasta Poznania.