Wolontariat pracowniczy na sportowo
Temat wolontariatu pracowniczego coraz częściej dostrzegany jest przez firmy. Zarządzający zdają sobie sprawę z korzyści jakie przynosi on przedsiębiorstwom. Angażując swoich pracowników w działania prospołeczne nie tylko buduje się pozytywny wizerunek firmy, ale także integruje, motywuje i rozwija nowe umiejętności pracowników. Benefity mogą być jeszcze większe, jeśli wolontariat łączy się z pasją sportową pracowników.
Wolontariat pracowniczy
Clou działania jest zawarte w tej krótkiej definicji: Pracownicy-wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując swoje umiejętności i zdolności, natomiast firma umożliwia im podejmowanie takich inicjatyw oraz wspiera ich działania finansowo lub organizacyjnie. Nie jest to już tylko nowinka z zachodu, ale coraz częściej bardzo silnie rozwijany element zarządzania firmą. Wolontariat pracowniczy może mieć różne oblicze. W dużym skrócie i uproszczeniu – jedni angażują swoich wolontariuszy w z góry określone przez Zarząd firmy działania, inni przekazują pracownikom narzędzia i dają im tzw. „wolną rękę” w wyborze działań w które, sami pracownicy, chcą się zaangażować.
Trendy
Jednym z trendów coraz częściej praktykowany w firmach w Polsce jest angażowanie pracowników firmy w zakresie obsługi wydarzeń sportowych, ich organizację lub uczestnictwo. Aby działania takie miały formę wolontariatu pracowniczego, muszą zostać spełnione pewne warunki. Przede wszystkim cel takiego wydarzenia sportowego powinien być społeczny. Najczęściej w ten zakres wpisują się wszelkie, coraz bardziej popularne biegi tzw. „charytatywne”, z góry określonym celem – najczęściej mają one służyć zbiórce pieniędzy na potrzebującą osobę. Przedsiębiorcy zachęcają do udziału tworząc własne, firmowe grupy biegowe. Opłacają swoim pracownikom udział, często są też sponsorami biegu, organizują również dojazd na miejsce firmowym transportem. Udział pracowników w biegu, najczęściej w firmowej koszulce, jest znakomitą promocją przedsiębiorstwa jako firmy społecznie odpowiedzialnej, dla której liczy się nie tylko zysk, ale także pozytywne oddziaływanie w społeczności lokalnej.
Sport w wolontariacie pracowniczym
Jedną z firm działających w tym zakresie jest WLP spółka z o.o. spółka komandytowa, która jest franczyzą znanej, ogólnopolskiej firmy InterCars. WLP zatrudnia ok 200 osób i pomimo braku dedykowanego działu CSR czy zapisów regulujących działania wolontariackie, firma jest bardzo aktywna w tym zakresie. Od kilku lat przedsiębiorstwo angażuje swoich pracowników w wybrane działania, głównie związane ze sportem.
Jak wyjaśnia pan Zbyszko Poluczek, dyrektor ds. handlowych firmy: Wolontariat robimy w zasadzie przy okazji, nie mamy dedykowanego działu, jesteśmy otwarci na tego typu inicjatywy. Otwartość o której mówi Pan Zbyszko, widać na przykładzie biegu „Nocna 7ka” w Czempiniu. Firma InterCars oprócz tego, że była jednym ze sponsorów biegu, ufundowała udział w biegu swoim pracownikom. Pracownicy organizowali wspólny przejazd, biegli w firmowych koszulkach biegowych, spędzili wspólnie czas robiąc to co lubią, w swoim czasie wolnym. Cel biegu był szlachetny, gdyż całość dochodu z biegu została przeznaczona na leczenie i rehabilitację dwójki chorych dzieci – Joasi i Jakuba. Mimo iż działania firmy nie są podejmowane w ramach określonego działu, jak najbardziej wpisują się one w działalność wolontariatu pracowniczego.
Kolejny przykład na to, że sport może być świetnym pretekstem do pomocy innym, jest jeden z największych biegów charytatywnych w Polsce, w którym udział do tej pory wzięło (jak podaje organizator na stronie biegu) 900 firm. Mowa o inicjatywie pn. Bieg Firmowy. Bardzo przystępna formuła, która w krótkim czasie zyskała zwolenników z całej Polski. Na liście firm, które „wystawiły” swoich reprezentantów można znaleźć niemal wszystkie czołowe, topowe firmy w Polsce w tym także InterCars, który „wystawił” aż cztery sztafety Bieg firmowy rozgrywany jest w dwóch lokalizacjach Warszawie oraz Wrocławiu. Firmy wystawiają swoje sztafety do biegu na dystansie 5 km na osobę. Najważniejsze w tym wydarzeniu jest to, iż cały dochód z biegu zasila konto Fundacji Everest.
Tak o początkach biegu piszą organizatorzy na swojej stronie: Zastanawialiśmy się, jak można pomóc innym, wykorzystując nasze zamiłowanie do sportu i biegania. Zainspirowani setkami przebiegniętych kilometrów, powołaliśmy do życia pomysł organizacji charytatywnego biegu dla firm. Od początku praca przy tworzeniu tego eventu dawała nam dużą radość.
Korzyści z wolontariatu pracowniczego przy organizacji wydarzeń sportowych często są wielowymiarowe. Zyskują pracownicy, firma, sponsorzy, społeczność lokalna, a przede wszystkim bezpośredni beneficjenci danego wydarzenia.
Artykuł jest częścią projektu „Wolontariat pracowniczy – to się opłaca!”, który jest dofinansowany ze środków budżetowych Miasta Poznania.