Jednym z elementów kampanii „Dzielnica Wisła Wyjdź na czysto” jest odkrywanie historii związanych z Wisłą. Staną się one częścią narracji o tym miejscu, o czym opowiada koordynatorka działań realizowanych przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", Eliza Gryszko.
Klara Sołtan-Kościelecka, warszawa.ngo.pl: Jesteście, obok innych organizacji pozarządowych i instytucji, partnerem prowadzonej przez miasto kampanii Dzielnica Wisła. Jaka jest tu Wasza rola?
Celem całej akcji jest poprawa czystości terenów położonych nad Wisłą, kampania jest nakierowana na edukację osób tam przebywających, edukację, której wynikiem ma być wzięcie odpowiedzialności za tę przestrzeń wspólną i np. – zupełnie podstawowa kwestia – niezaśmiecanie brzegów rzeki, czy zaprzestanie wandalizmu. Natomiast rolą Towarzystwa jest pokazanie ludzi spędzających czas nad Wisłą. Nie tylko tych przychodzących tu napić się piwa – choć jak najbardziej również ich – ale także animatorów, aktywistów, sportowców, działaczy organizacji pozarządowych, którzy wokół Wisły zbudowali swoją działalność. Inna grupa to mieszkańcy Powiśla lub Pragi, kolejna to osoby pracujące w tych rejonach. Jednym słowem, celem naszych działań jest pokazanie różnorodności sposobów spędzania czasu nad Wisłą, opinii na temat okalającego ją terenu, a także potrzeb i oczekiwań przychodzących tu ludzi.
Jak do nich docieracie?
I jakie są to historie?
Czy przy tej okazji myślicie także o trwalszych efektach projektu? Na przykład, czy możecie pozyskać informacje ważne dla miasta planującego zagospodarowanie przestrzeni nad Wisłą?
A inne Wasze aktywności w Dzielnicy Wisła?
Inna rzecz: w maju inaugurowaliśmy tablicę ogłoszeń. Tablica „wędruje” przez kluby znajdujące się nad Wisłą. Była już w Pomost 511, w Sezonie teraz znajduje się w klubokawiarni Niedorzeczni. I od razu mówię po co ta tablica, dla której przyjęła się już nazwa „Tablica Ogłoszeń Dzielnicy Wisła”: chcielibyśmy, aby ludzie zawieszali tu wszelkie ogłoszenia związane z nadwiślańską aktywnością, np.: biegam nad Wisłą, może ktoś chce dołączyć?, szkolimy psy nad Wisłą, lub też o atrakcjach rozpoczynającego się lata w mieście, ale też prozaiczne: zgubiłem klucze etc. Tablica się dopiero przyjmuje i przebija do świadomości ludzi, być może już cała tego rodzaju aktywność przeniosła się do Internetu, a może po prostu musimy zamieścić więcej informacji o tablicy i jej przeznaczeniu. W każdym razie zachęcamy wszystkich, także organizacje pozarządowe prowadzące działania wokół Wisły czy tamtejsze kluby, do korzystania z tego kanału komunikacji.
Kiedy można się spodziewać zakończenia Waszej akcji i jak będzie ono wyglądać?
Akcję zakończymy sierpniu, ale już w połowie lipca podsumujemy ją publikacją „Wisła 24 godziny” i połączonym z nią pokazem tych opowieści, które okazały się najciekawsze. Do tego zamierzamy zaprosić warszawiaków do oglądania wystawy zdjęć zrobionych na promach pływających po Wiśle podczas jednej z naszych akcji „Wisła znienacka. Barwy Wisły”. O szczegółach będziemy informować. Na pewno zrobimy to jeszcze w lipcu i na pewno wykorzystamy do tego teren nad Wisłą. Poza tym w sierpniu odbędzie się jeszcze warsztat dźwiękowy dla dzieci i młodzieży, podczas którego dzieciaki będą miały szansę wsłuchać się w głos rzeki, bo Wisła też ma głos.
UWAGA! Informacja o konkursie w ramach kampanii „Dzielnica Wisła”, organizowanym przez m.st. Warszawę:
Miasto, w odpowiedzi na wzrastający z roku na rok problem ze śmieciami zostawianymi nad rzeką, postanowiło wejść w kampanię edukacyjną „Dzielnica Wisła". Ma ona na celu zachęcenie ludzi do sprzątania po sobie. Dzięki zaangażowaniu się w działania licznych partnerów, takich jak "ę" czy Civitas, akcja odnosi prawdziwy sukces.
Wiele osób prywatnych, wiele organizacji zgłasza się do urzędu miasta z propozycjami zaangażowania się w kampanię. W związku z tym zainteresowaniem, udało nam się wygospodarować dodatkowe środki na wsparcie takich inicjatyw i teraz szukamy operatora wśród organizacji pozarządowych, który mógłby się zająć regrantingiem. Wszystkie informacje o konkursie są dostępne pod linkiem: