Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej od siedmiu lat przyznawana jest wyróżniającym się stołecznym projektom, inicjatywom i programom edukacyjnym. Konkurs, ogłaszany przez m.st. Warszawa, promuje i nagradza instytucje, placówki oświatowe, wreszcie – organizacje pozarządowe, których działania wyróżniają się na stołecznej mapie działań edukacyjno-kulturalnych.
Jego celem jest także dzielenie się dobrymi praktykami i oryginalnymi dokonaniami poszczególnych organizacji i instytucji. Konkurs ma charakter otwarty – projekt może zgłosić każda instytucja kultury, organizacja pozarządowa, placówka oświatowa, a także – uczelnia czy firma prywatna, działająca w obszarze edukacji kulturalnej. Tegoroczni laureaci opowiedzieli o swoich projektach podczas Giełdy Projektów i Programów Edukacji Kulturalnej, która odbyła się 14 października w Nowym Teatrze.
W kategorii NGO przyznano tym razem dwie pierwsze nagrody.
Dzieci dowiadywały się, czym jest spektrum autyzmu, jakie potrzeby mają ich rówieśnicy z tą diagnozą i w jaki sposób postrzegają otaczającą ich rzeczywistość. Na warsztatach tworzyły pomoce dydaktyczne, budowane na bazie jednakowych prostokątnych pudełek, które następnie przekazały ośrodkom wsparcia dzieci z różnymi formami niepełnosprawności. Wzięły też udział w tworzeniu analogicznych pomocy z wykorzystaniem systemu Arduino, pozwalającego budować proste interaktywne mechanizmy, w których dany bodziec (np. dźwięk, dotyk, ruch) wywołuje daną reakcję.
Drugą osią działań była współpraca wspomnianych rodziców i projektantów przy tworzeniu autorskich pomocy terapeutycznych. – Rodzice, z którymi pracowaliśmy, nie postrzegali się do tej pory jako eksperci – mówi Edyta Ołdak, autorka projektu. – Trudno ich było początkowo przekonać do tego, by odważyli się tak o sobie myśleć, by dostrzegli, że wiedza i doświadczenie, które posiadają, jest nie do przecenienia m.in. dla ludzi, którzy zajmują się projektowaniem uniwersalnym – dodaje. Zestaw sześciu pomocy terapeutycznych i uniwersalnych zabawek stworzonych w ramach projektu pokazuje, czym ten rodzaj projektowania jest w praktyce. To przedmioty, które uwzględniają m.in. potrzeby dzieci niewidomych i niedowidzących, a także dzieci z nadwrażliwością dotykową.
Zrealizowane projekty zostały zaprezentowane szerszej publiczności na wystawie, powstał także cykl scenariuszy typu „zrób to sam”, pokazujących jak samodzielnie wykonać cztery rodzaje pudełek terapeutycznych. – Ten projekt był dla mnie w pewien sposób wyjątkowy – podkreśla Edyta Ołdak. – Poszerzył w mojej głowie definicję edukacji kulturalnej. Pokazał mi, że jej przedmiotem nie musi być np. szeroko rozumiana sztuka czy „kultura wysoka”, że tematycznie może krążyć wokół pewnych idei, jak właśnie projektowanie uniwersalne. I dodaje – Najcenniejsze były spotkania na linii rodzic dziecka ze specjalnymi potrzebami – projektant – uczeń. W innych okolicznościach te grupy nie miałyby okazji się poznać i sprawdzić we wspólnym działaniu.
Po tym, jak spektakle i warsztaty w Klubie Komediowym okazały się strzałem w dziesiątkę, powstały stałe grupy warsztatowe. Przez cały rok szkolny 2015/2016 brały w nich udział dzieci w wieku 7-10 lat, uczęszczające na dwumiesięczne kursy. Finałem projektu był spektakl improwizowany, zagrany przez dzieci: uczestników warsztatów.
Improwizacja to metoda, która sprawdza się na wielu płaszczyznach: w edukacji, w sztuce, w muzyce, itd. W Polsce wciąż jest sztuką dość młodą i niewykorzystaną w pełnej gamie swoich możliwości, podkreślają autorki projektu. One same do wszystkiego dochodziły intuicyjnie, czytały, szkoliły się, odkrywając przy okazji, że „ich” metody są znane i opracowane np. w Stanach. – Tam improwizacja pierwotnie wykorzystywana była jako metoda pracy społecznej, ze środowiskami wykluczonymi, a dopiero potem została zaimportowana przez teatr – opowiada Joanna Pawluśkiewicz.
Obecnie trwają warsztaty z kolejnymi grupami dzieci, w wieku 5-9 i 10-13 lat. Efekty pracy instruktorek widać często niemal natychmiast. Dzieci otwierają się, uczą się słuchania i reagowania na innych, a także szacunku dla siebie nawzajem. Przełamują wstyd, rozwijają się społecznie, uczą się współpracy, bardzo chętnie wchodzą w komediową konwencję tej metody. Przełamują w sobie bariery i wzmacniają te kompetencje, na których rozwój nie zawsze jest miejsce w formalnym systemie edukacji.
Pozostałe wyróżnienia
„STAYnia” powstała z potrzeby powrotu do idei ruchu amatorskich orkiestr, chórów i zespołów: otwartych dla wszystkich poszukujących drogi do muzycznej ekspresji, chcących rozwijać się muzycznie i dzielić radością ze wspólnego muzykowania. Dyrekcja Orkiestry Sinfonia Varsovia planowała przekazać budynek dawnego Instytutu Weterynarii na rzecz projektów edukacyjnych. W odpowiedzi na to fundacja Muzyka jest dla wszystkich, stworzyła długofalowy program edukacji kulturalnej, w którym muzyka wraca niejako do swoich korzeni: jest pretekstem do spotkania i zacieśniania więzi społecznych. W efekcie projektu powstały cztery kilkudziesięcioosobowe zespoły muzyczne oraz cztery grupy muzykujące w świetlicach środowiskowych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
Realizowany na warszawskich Włochach projekt My czytamy – czytelnia na kółkach zachęcał dzieci, rodziców i seniorów do wspólnego czytania. Przestrzenią działań były skwery, parki i inne tereny rekreacyjne, na których animatorzy czytali dzieciom i zachęcali do tego dorosłych. Książki były pretekstem do zabaw i tworzenia sytuacji edukacyjnych, także między starszymi i młodszymi dziećmi. Projekt okazał się tak udany, że obecnie organizatorzy kontynuują go także na Mokotowie, Pradze Północ i w Śródmieściu.
Celem Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej jest dzielenie się dobrymi praktykami i oryginalnymi dokonaniami poszczególnych organizacji i instytucji.
Źródło: Inf. własna [warszawa.ngo.pl]
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23