Miasto Stołeczne Warszawa w dniu 18 października 2022 roku na platformie zamowienia.um.warszawa.pl opublikowane zostało ogłoszenie dot. przeprowadzenia postępowania związanego z udzieleniem zamówienia publicznego o numerze ZP/AB/271/II-137/22 pod nazwą „Świadczenie usług cateringowych na potrzeby Urzędu Miasta”. Młodzieżowy Strajk Klimatyczny Warszawa i Future Food 4 Climate monitorują czy Warszawa zamawia żywność dla klimatu?
Ratusz w kryteriach zamówień zapomina o roli transformacji systemu żywności
Miasto Stołeczne Warszawa w dniu 18 października 2022 roku na platformie zamowienia.um.warszawa.pl opublikowane zostało ogłoszenie dot. przeprowadzenia postępowania związanego z udzieleniem zamówienia publicznego o numerze ZP/AB/271/II-137/22 pod nazwą „Świadczenie usług cateringowych na potrzeby Urzędu Miasta”.
Niestety jak zauważa lokalny oddział Młodzieżowego Strajku Klimatycznego wraz z Green REV Institute i koalicją Future Food 4 Climate: “ Jako osoby aktywistyczne, przedstawiciele i przedstawicielki organizacji społeczeństwa obywatelskiego ze smutkiem dostrzegamy, że przedstawione w opisie przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 10 do Specyfikacji Warunków Zamówienia, dalej jako: SWZ) usługi cateringowe w zdecydowanej większości zawierają produkty zwierzęce (mięso) oraz produkty pochodzenia zwierzęcego. Dominują bowiem takie towary jak mleko, sery, jaja, wędliny, schaby czy ryby.Jedyne, co zostało uwzględnione, to „dania bezmięsne”, przy czym zupełnie pominięto dania roślinne.”
Kuba, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Warszawa: „Od stycznia Helsinki zrezygnowały z serwowania mięsa na organizowanych spotkaniach i wydarzeniach. Uważamy, że Warszawa powinna pójść śladem stolicy Finlandii”.
Dlatego MSK Warszawa, Green REV Institute i Future Food 4 Climate wystosowały stanowisko do Prezydenta Rafała Trzaskowskiego wzywając do: zrewidowania kryteriów zamówienia bądź doprowadzenia do jego unieważnienia. Taką możliwość daje art. 137 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, zgodnie z którym w uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść SWZ. Użycie wyrazów „w uzasadnionych przypadkach” oznacza, że zamawiający może dokonywać zmian zawsze wtedy, kiedy wymaga tego należyta staranność w przeprowadzeniu postępowania9. Jeśli natomiast dojdzie do uznania, że zmiana w postaci dodania lub zamiany opcji żywieniowej w ramach cateringu będzie stanowić istotną zmianę charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, należy unieważnić postępowanie na podstawie art. 256 Prawa zamówień publicznych (art. 137 ust. 7 PZP).
Bartek Gawrecki, koordynator rzecznictwa Green REV Institute: “Zielone zamówienia publiczne i zwiększenie dostępności do produktów pochodzenia roślinnego w ramach świadczenia usług cateringowych na potrzeby Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy nie tylko stanowiłoby działanie korzystne dla klimatu, ale również byłoby krokiem w celu realizacji założeń Polityki Żywnościowej dla m. st. Warszawy. Władze miejskie muszą pamiętać o przyjętych przez siebie strategiach i rekomendacjach przy podejmowaniu wszystkich swoich aktywności.”
Kuba, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Warszawa: „Jeśli chcemy skutecznie ograniczyć wpływ żywności na klimat, zmniejszenie konsumpcji mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego jest konieczne. Odpowiedzialne klimatycznie zamówienia publiczne są jedną z rekomendacji Warszawskiego Panelu Klimatycznego. Wydatkowanie publicznego budżetu nie powinno wiązać się ze szkodą dla klimatu”.
Pełna treść stanowiska: LINK
-
Position paper UMW MSK, REV, FF4C.pdf
pdf ・166.64 kB
Źródło: Green