Miejski autobus z nietypową reklamą i trzy bilbordy w mieście z tym samym motywem – to pierwsze oznaki trwającej w Elblągu kampanii społecznej. Jak zapowiadają organizatorzy, do końca maja tego roku będzie ich więcej. A wszystko po to, by zachęcać elblążan do włączenia się w szeregi organizacji pozarządowych.
To pierwsza kampania społeczna prowadzona przez elbląskie organizacje pozarządowe. W grupę roboczą przygotowującą to działanie włączyło się 16 organizacji, a także partnerzy: Centrum Organizacji Pozarządowych, Miejskie Centrum Wolontariatu, Urząd Miejski, Agencja Reklamowa CONTACT oraz Rada Elbląskich Organizacji Pozarządowych. Prace nad społeczną reklamą trwały od 1 grudnia 2011 roku.
– Na początku było burzliwie – wspominała podczas spotkania prasowego Elżbieta Zaradkiewicz ze „Sprawniejszych”, Stowarzyszenia Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych. Wiele bowiem godzin upłynęło, zanim przedstawiciele organizacji określili wspólny przekaz kampanii. Wszyscy byli przekonani o tym, że wolontariat jest ważnym tematem, że organizacje potrzebują jeszcze więcej zaangażowanych ludzi w swoich szeregach. Z drugiej jednak strony pozarządowcy mają świadomość, że codzienne pochłonięcie pracą pozostawia im niewiele czasu na współpracę z wolontariuszami. Jeśli pojawiają się osoby, które mają wolny czas, ale nie do końca wiedzą, co chcą z nim zrobić, sytuacja jest trudna dla obu stron.
– Doszliśmy do wniosku, że stawiamy na ludzi, którzy mają już konkretne pasje i potrafią określić swoje potrzeby – mówi Jola Prokopowicz z Elbląskiego Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Pozarządowych, koordynatorka kampanii. – Chcemy, by organizacje pozarządowe postrzegali oni jako miejsca, gdzie mogą rozwijać to, co ich naprawdę interesuje.
Kampania społeczna jest bardzo rzadko wykorzystywanym narzędziem przez organizacje pozarządowe do promowania swoich działań i idei. Dlatego w tym pierwszym wspólnym przedsięwzięciu przedstawiciele organizacji pracują razem z ekspertami od fotografii cyfrowej, animacji komputerowej, reklamy i komunikacji społecznej. Wspólnie nie tylko przygotowywali pomysły na przekaz kampanii, ale także brali udział w zdjęciach do spotów i bilbordów, nagraniach. W minioną niedzielę część z nich zmierzyła się z nie lada wyzwaniem, jakim było oklejenie wielkoformatową reklamą miejskiego autobusu, który po ulicach Elbląga będzie jeździł jeszcze przez trzy miesiące.
Osoby, które chcą działać w organizacjach, powinni zgłosić się do Miejskiego Centrum Wolontariatu w Elblągu, przy ulicy Związku Jaszczurczego 17, pokój 26. To za jego sprawą i wolontariusze, i same organizacje mogą się odnaleźć, mogą też dowiedzieć się w jaki sposób ze sobą współpracować, by obie strony były zadowolone. Jak podkreśla Gabriela Zimirowska, prezes Regionalnego Centrum Wolontariatu, ważne jest stworzenie przez organizację profilu wolontariusza, czyli określenie, kogo dokładnie potrzebuje i do jakiej pracy. Dzięki temu – na co szczególnie liczą elbląskie organizacje pracujące przy kampanii – udać się może pozyskiwać ludzi do stałej współpracy.
Kampania społeczna została dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich i przy wsparciu finansowym Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Pobierz
-
201205220954160709
774212_201205220954160709 ・38.72 kB