V spotkanie FAOO: Odkryjmy darczyńców indywidualnych. Fakty, doświadczenia, narzędzia
Tylko 9% budżetów organizacji pozarządowych stanowią wpłaty darczyńców indywidualnych. Najchętniej wspieramy dzieci i młodzież. Najhojniejsi są darczyńcy najubożsi – proporcjonalnie w stosunku do swoich dochodów. Na apele organizacji odpowiadają częściej kobiety niż mężczyźni. Jednocześnie aż 40% Polek i Polaków nie ma żadnych skojarzeń z terminem „organizacja pozarządowa”, mimo że działa ich w Polsce ponad 100 tysięcy.
Relacja z V spotkania FAOO: Odkryjmy darczyńców indywidualnych. Fakty, doświadczenia, narzędzia.
Program konferencji został podzielony na trzy części. Pierwsza z nich dotyczyła danych nt. filantropii w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Prelegenci i uczestnicy konferencji zastanawiali się, dlaczego w Polsce w większości przypadków mamy do czynienia z darczyńcami, którzy przekazują środki od czasu do czasu, a mało jest darczyńców regularnych.
W dalszej części spotkania doświadczenia prezentowane przez organizacje pokazały, że regularną pomoc można wypracować – coraz więcej organizacji świadomie stara się pozyskiwać środki od darczyńców indywidualnych, buduje długoterminowe programy, w ramach których komunikuje się z osobami zainteresowanymi działaniami organizacji, analizuje efekty swoich działań i wyciąga z tego wnioski.
Ostatnia część konferencji poświęcona była narzędziom i kanałom, za pomocą których fundacje i stowarzyszenia mogą kontaktować się ze swoimi darczyńcami.
– Chcemy, by organizacje pozyskiwały środki różnymi metodami. Tak, by mogły być niezależne finansowo i żeby o fundraisingu można było mówić w sposób otwarty i bez kontrowersji – przekonywała Lidia Kuczmierowska, prezeska Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich, otwierając spotkanie w sali konferencyjnej Fundacji Batorego w Warszawie, w której zgromadziło się ponad stu przedstawicieli i przedstawicielek trzeciego sektora.
Zastrzyk inspiracji z wysp
Według raportu Charities Aid Foundation UK Giving 2015, opublikowanego w maju tego roku, liczba wszystkich przekazywanych na cele charytatywne pieniędzy spadła na Wyspach o 5%.
– Najbardziej popularnym celem datków dobroczynnych były organizacje pomagające dzieciom i młodzieży, wskazało ich 40% respondentów. Zaraz za nimi znaleźli się ci, którzy wpłacili pieniądze na badania medyczne (29%). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się pomoc zwierzętom oraz wsparcie dla szpitali i hospicjów – wyjaśniał prof. Steven Lee z City University w Londynie, wieloletni szef brytyjskiego Institute of Fundraising (IoF), związany obecnie z Cass Business School.
Profesor zwrócił także uwagę na trendy związane z metodami wspierania organizacji. Wprawdzie wciąż najpopularniejsze są darowizny przekazywane w gotówce, jednak na drugim miejscu znalazły się comiesięczne przelewy z konta tzw. Direct Debit, którego polskim odpowiednikiem jest mechanizm polecenia zapłaty.
Najbiedniejsi najhojniejsi, czyli wdowi grosz xxi wieku?
Z brytyjskiego raportu wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni przekazują pieniądze fundacjom pro-zwierzęcym (kobiety – 28%, mężczyźni – 16%). Tymczasem w przypadku organizacji działających na rzecz dzieci proporcje są niemal równe (kobiety – 32%, mężczyźni – 27 %).
– Co ważne, to osoby starsze, głównie kobiety przekazują najczęściej pieniądze na cele charytatywne – zaznacza prof. Lee.
Fundraiser to ten, kto spełnia marzenia
Fundarising jest najskuteczniejszy w czasach kryzysu. – Wtedy ludzie bardzo dokładnie planują wydatki, także te na dobroczynność – przekonywał prof. Lee.
– Pamiętajcie, że fundraising to nie tylko zbieranie pieniędzy. To także umożliwienie innymi realizowanie ich celów, pasji i marzeń – dodał, zwracając się do zgromadzonych na sali przedstawicieli organizacji pozarządowych.
NGO same sobie winne?
Z czego wynika słaby wizerunek NGO? – Brakuje planu działania i dobrej komunikacji efektów tych działań – wyjaśniała Beata Charycka ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. I dodała: – Polepszyć wizerunek można na kilka sposobów, przede wszystkim jednak poprzez bezpośredni kontakt i widoczność efektów pracy organizacji.
Na wiarygodność bez wątpienia wpływa także ogólnopolska skala działań i obecność w mediach. Nie dziwi zatem inny podany przez Klon/Jawor wskaźnik, że aż 67% Polaków nie wsparło żadnej organizacji pozarządowej, ponieważ… nie zostało o to poproszonych.
Doświadczenie uczy, że można
Podczas V Spotkania FAOO o swoich doświadczeniach w strategicznym fundraisingu indywidualnym opowiedziały trzy organizacje.
Podczas dyskusji podsumowującej tę część konferencji uczestnicy odnosili się także do swoich, często lokalnych, doświadczeń z fundraisingiem.
– Niedawno zrobiliśmy zbiórkę w naszej miejscowości. Ludzie wpłacili 250 zł. W liczbach bezwzględnych niewiele – wskazywał działacz NGO z podwarszawskich Łomianek. Dla nas jednak to było bardzo ważne. Nie tylko dlatego, że zdobyliśmy fundusze na nasze działania. Ale też przekonaliśmy się, że warto prosić i że ludzie chcą nas wspierać – podsumował.
Od teorii do praktyki
– Jeśli nie podziękujemy w ciągu 48 godzin, to o 400% spada skuteczność kolejnych próśb – radził Przemysław Leszko z Caf Call.
O tym, że warto doceniać do potencjalnych darczyńców drogą pocztową, przekonywała z kolei Magda Brzeska z Schober Polska.
– Door to Door (D2D), siła tego kanału jest nie do przecenienia – zachęcała Anna Strózik z Appco Group Poland.
A o tym, jak konsumować z darczyńcą jego darowiznę opowiadał na koniec w brawurowej prezentacji Michał Serwiński z wzmaczniacz.org.
Obszary działań: programy edukacyjno-rozwojowe dla menedżerów i menedżerek NGO, edukacja z zakresu zarządzania poprzez platformę e-learningową Kursodrom.pl, otwarte kursy specjalistyczne, wydarzenia edukacyjne, tworzenie społeczności menedżerów trzeciego sektora.
FAOO została zarejestrowana w styczniu 2013 roku. Jej założycielem i fundatorem jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności.
Dowiedz się, co ciekawego wydarzyło się w III sektorze. Śledź wydarzenia ważne dla NGO, przeczytaj wiadomości dla organizacji pozarządowych.
Odwiedź wiadomosci.ngo.pl.
Źródło: Fundacja Akademia Organizacji Obywatelskich