Ulga na sponsoring w sporcie – dla uczniowskich klubów sportowych czy też dużych pierwszoligowych klubów?
Tzw. ulga sponsoringowa pojawiła się wraz z tzw. Polskim Ładem w 2022 roku. To nowe przepisy, które wciąż nie są jasne i budzą wątpliwości organizacji i sponsorów - przedsiębiorców. Przedstawiamy więc analizę dotyczącą ulgi przygotowaną dla ngo.pl w ramach Centrum Pro Bono.
Ostatnio pojawiły się informacje, że z ulg na sport i ulgi sponsoringowej mogą korzystać tylko duże kluby sportowe, a przynajmniej takie, które mogą prowadzić działalność gospodarczą i wystawić fakturę na usługi reklamowe albo marketingowe. „Jeśli nie otrzymamy takiej faktury, nie będziemy mieć podstaw do uznania wydatkowanych pieniędzy za koszt uzyskania przychodu” – wyjaśniali przedsiębiorcy.
A małe uczniowskie kluby sportowe, chociażby bardzo chciały, nie mogą wystawiać żadnej faktury (lub rachunku), ponieważ nie prowadzą działalności gospodarczej. Czy noszenie koszulki z logo przedsiębiorcy, ustawienie banneru reklamowego podczas imprezy sportowej, informowanie o tym, kto sponsoruje nagrody i stypendia dla sportowców przesądza o prowadzeniu działalności gospodarczej? – pytają małe kluby sportowe, które niekoniecznie chcą albo mogą prowadzić działalność gospodarczą. W jakim zakresie sponsor może korzystać z ulg podatkowych, dotyczących małych klubów sportowych nie prowadzących działalności? – dopytują sponsorzy. Na szczęście rzeczywistość prawna nie jest tak straszna, jak twierdzą niektórzy, ale niestety nowo wprowadzone przepisy ewidentnie faworyzują większe kluby sportowe, prowadzące działalność gospodarczą.
Darowizny a sprzedaż usług na rzecz klubów sportowych
Zgodnie z przepisami polskich ustaw podatkowych, podatki płacimy od dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty jego uzyskania. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zatem przekazanie środków pieniężnych na zakup sprzętu sportowego, nagród, itp. co do zasady nie jest kosztem uzyskania przychodu.
Jeśli jednak w zamian za przekazane środki klub sportowy zaoferuje usługi reklamowe, to przedsiębiorca wartość tych usług może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Usługi reklamowe niewątpliwie bowiem zmierzają do osiągnięcia przychodów z działalności gospodarczej.
Przedsiębiorcy mają także możliwość dokonywania darowizn na kluby sportowe, o których wartość mogą następnie obniżyć dochód podlegający opodatkowaniu. Warunkiem jest aby takie darowizny przekazane zostały przez przedsiębiorcę na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (przykładowo na cel wspierania i upowszechniania kultury fizycznej), organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy (czyli np. klubom sportowym). Taka darowizna jest odliczana od dochodu, czyli przychodu wcześniej pomniejszonego o koszty. Darowizna taka nie jest natomiast kosztem, gdyż nie zostaje poniesiona w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Pozwala jednak obniżyć podatek w takim samym stopniu jak koszt.
Ulga sponsoringowa
Od 1 stycznia 2022 r. wraz z Polskim Ładem do naszego systemu podatkowego wprowadzono ulgę na sponsoring, dotyczącą między innymi działalności sportowej. Ulga sponsoringowa obejmuje przedsiębiorców:
1. podatników PIT osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody są opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub podatkiem liniowym,
2. podatników CIT, uzyskujących przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
Ulga sponsoringowa daje możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania „50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych m.in. na działalność sportową”, przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym:
1. z pozarolniczej działalności gospodarczej – PIT,
2. z przychodów z innych niż przychody z zysków kapitałowych – CIT.
Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, w praktyce pozwala to podatnikowi rozliczyć w podatku dochodowym 150% poniesionych kosztów:
1. 100% jako koszt uzyskania przychodów,
2. 50% jako odliczenie w ramach ulgi.
Jak jednak wyjaśniałam wcześniej, darowizny nie są kosztem uzyskania przychodu, czyli nie można ich rozliczyć w ramach nowej ulgi. Nowa ulga nastręcza też wątpliwości sponsorów. Trudno bowiem wyjaśnić, jak przedsiębiorca może ponieść koszty uzyskania przychodu „na działalność sportową”. Koszty uzyskania przychodu ponieść można bowiem wyłącznie w ramach własnej działalności gospodarczej, w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ministerstwo Finansów wyjaśnia w swym poradniku „POLSKI ŁAD; ULGA NA SPONSORING: SPORT”, w jakiś sposób przedsiębiorca może skorzystać z ulgi sponsoringowej następującym przykładem:
Przedsiębiorca (podatnik PIT) finansuje imprezę sportową (zawody sportowe) w zamian za usługi reklamowe. Poniesiony koszt to kwota 30 tys. zł wynikająca z umowy sporządzonej na piśmie i przelana na rachunek organizatora zawodów sportowych. Przedsiębiorca kwotę 30 tys. zł rozlicza w kosztach uzyskania przychodów. Dodatkowo 15 tys. zł odlicza od podstawy opodatkowania w ramach ulgi.
Ale… przedsiębiorca wydaje 30 tys. zł na usługę reklamową – np. banner reklamowy z logo podczas imprezy. Nie ma jednak większego wpływu na to, w jaki sposób otrzymanymi od niego pieniędzmi dysponować będzie klub sportowy. Czy zdecyduje się przeznaczyć otrzymane pieniądze w całości „na działalność sportową”, np. na zakup sprzętu sportowego, czy może na imprezę integracyjną albo wynagrodzenie księgowej. Przedsiębiorca może rozważyć uzyskanie oświadczenia klubu sportowego o zamiarze przeznaczenia uzyskanych pieniędzy. Ale czy samo oświadczenie w tym zakresie będzie dla przedsiębiorcy wystarczającą podstawą do skorzystania z ulgi sponsoringowej? Czy przedsiębiorca traci prawo do ulgi, gdy klub zdecyduje się przeznaczyć otrzymane od niego pieniądze na inny cel niż „na działalność sportową”? A jeśli sponsorów jest więcej, to na jakiej podstawie organy skarbowe zdecydują, czyje pieniądze przeznaczono „na działalność sportową” a czyje na księgowość – innymi słowy – skorzystanie z ulgi sponsoringowej przez którego przedsiębiorcę będzie kwestionowane?
Nie ulega wątpliwości, że do skorzystania z ulgi sponsoringowej trzeba się dobrze przygotować i zabezpieczyć, nie tylko przez odpowiednio skonstruowaną umowę z klubem, ale też np. przez uzyskanie odpowiedniej interpretacji podatkowej potwierdzającej stanowisko przedsiębiorcy.
Kluby sportowe, które mogą skorzystać z ulgi sponsoringowej
Co ciekawe, Ministerstwo Finansów deklaruje, że klub sportowy nie musi wystawiać faktury (lub rachunku) celem potwierdzenia poniesienia przez przedsiębiorcę kosztu uzyskania przychodu. Wystarczy jakikolwiek dokument potwierdzający taki wydatek. Aby przesądzić, jaki inny dokument może wystawić klub sportowy, ustalić należy czy klub może prowadzić działalność gospodarczą, czy też nie. Klub sportowy może działać w formie:
- stowarzyszenia wpisanego do ewidencji starosty właściwego ze względu na siedzibę klubu (szczególnym rodzajem takiego stowarzyszenia jest uczniowski klub sportowy);
- stowarzyszenia rejestrowego, zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej – KRS);
- fundacji, zarejestrowanej w KRS;
- spółki kapitałowej – akcyjnej, z o.o. lub prostej spółki akcyjnej, także obligatoryjnie rejestrowanej w KRS.
Tylko kluby wpisane do KRS mogą prowadzić działalność gospodarczą, o ile zgłoszą tą okoliczność do rejestru przedsiębiorców. Uczniowski klub sportowy wpisany do ewidencji starosty nigdy nie podlega wpisowi do KRS i z definicji nie może prowadzić działalności gospodarczej. Stowarzyszenie rejestrowe i fundacja mogą prowadzić działalność gospodarczą, o ile zgłoszą tą okoliczność do rejestru przedsiębiorców. Natomiast spółki kapitałowe na gruncie prawa polskiego zawsze są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą wpisanymi do rejestru przedsiębiorców.
A może odpłatna działalność pożytku publicznego
Klub który nie prowadzi działalności gospodarczej (np. wspomniany wcześniej uczniowski klub sportowy), może prowadzić wyłącznie odpłatą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stosownie do tej ustawy, działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:
1) działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
2) sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:
a) rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, lub
b) integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
3) sprzedaż przedmiotów darowizny.
Klasyczne usługi reklamowe i marketingowe, stosownie do wskazanej wyżej definicji wydają się mieścić poza odpłatną działalność pożytku publicznego, czyli ich świadczenie zawsze stanowi działalność gospodarczą.
Jeśli natomiast klub sportowy prowadzi działalność gospodarczą, a dochód z ich świadczenia przeznacza „na działalność sportową”, to usługobiorca, co do zasady, ma prawo skorzystać z ulgi sponsoringowej.
Niemniej jednak, z uwagi na niejednoznaczne przepisy dotyczące tej ulgi, warto zobowiązania obu stron szczegółowo opisać w umowie, a swoje stanowisko w kwestii skorzystania z tej ulgi potwierdzić interpretacją indywidualną.
Marta Nowak, radca prawny w Kancelarii „Peter Nielsen & Partners Law Office”
Program Centrum Pro Bono jest realizowany przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych od 2007 roku. Inicjatywa Centrum Pro Bono zaspokaja rosnącą potrzebę pomocy prawnej pro bono na rzecz organizacji III sektora. Głównym obszarem działalności Centrum Pro Bono jest pośredniczenie pomiędzy organizacjami pozarządowymi poszukującymi wsparcia prawnego, a prawnikami, chętnymi do świadczenia pomocy prawnej pro bono. Dodatkowo, ścisła współpraca z kancelariami prawnymi i najlepszymi ekspertami w swoich dziedzinach pozwala nam podejmować wyzwania w postaci różnych projektów edukacyjnych i szkoleniowych skierowanych do organizacji non-profit. Obecnie z Centrum Pro Bono współpracuje 30 kancelarii z całej Polski.
Więcej informacji: http://www.centrumprobono.pl/
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.