UEPiK w ustawie o pożytku. Mała księgowość dla organizacji pozarządowych
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPiK) nie pojawiła się w ustawie o działalności pożytku od razu – na przepisy trzeba było czekać ponad 10 lat. UEPiK realizuje jednak pierwotne założenie ustawy pożytkowej, że to co ważne i z korzyścią dla NGO powinno znaleźć się właśnie w niej.
Z okazji 15-lecia ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie opisujemy po kolei, co zawdzięczamy uchwalonemu w 2003 r. prawu. I chociaż przepisy o uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów pojawiły się dopiero w 2015 r., są jednak jednym w ważniejszych elementów naszej sektorowej regulacji.
Co to jest uproszczona ewidencja przychodów i kosztów
Wybierając UEPiK organizacja pozarządowa nie prowadzi pełnej księgowości, tylko uproszoną. Jest zwolniona z obowiązku przygotowywania corocznego sprawozdania finansowego. Nie dotyczą jej skomplikowane zasady z ustawy o rachunkowości. To opcja specjalnie dla organizacji pozarządowych – zasady uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów opisuje ustawa o działalności pożytku (artykul 10a) oraz specjalne rozporządzenie. Możliwość stosowania UEPiK zawarta jest też w art. 2 ust. 5 ustawy o rachunkowości (to właśnie nowelizacja ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r. wprowadziła uproszczoną ewidencję).
w PORADNIK.NGO.PL:
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów (UEPiK)
Uproszczenia ulgą dla małych NGO
Projektodawcy UEPiK szacowali, że możliwość korzystania z uproszczonej księgowości uzyska ponad 50 tys. podmiotów.
Dla kogo uproszczona ewidencja?
Żeby skorzystać z UEPiK organizacja nie może mieć dużych przychodów. W 2015 r. ostatecznie ustalono barierę 100 tys. zł, choć pierwotnie projekt proponował 50 tys. Z uproszczeń nie skorzysta organizacja pożytku publicznego, a także taka, która prowadzi działalność gospodarczą. O wyborze uproszczonej ewidencji należy w odpowiednim terminie poinformować urząd skarbowy. Wszystkie warunki zbiera artykuł 10a ustawy o działalności pożytku publicznego.
Jakie korzyści z UEPiK?
Chociaż uproszczeń w księgowości oczekiwano, to jednak po wejściu w życie nowych przepisów organizacje nie rzuciły się na UEPiK. Prawdopodobnie jednym z powodów było właśnie to, że przepisy były nowe, a więc wymagały zmiany przyzwyczajeń. Dla NGO, która w poprzednich latach poradziła sobie (bo musiała) ze sprawozdaniami i księgowością, UEPiK nie od razu jawił się jako dobra alternatywa. Zaproponowane uproszczenie wydaje się lepsze dla organizacji, które dopiero powstają i z natury rzeczy na starcie nie mają ani wysokich budżetów, ani perspektyw na szybkie ich osiągnięcie.
Abstrahując jednak od skali zastosowania UEPiK i rzeczywistych korzyści, jakie uproszczona ewidencja przyniosła organizacjom w pierwszych latach po wejściu w życie przepisów, warto dostrzec ich bardziej symboliczne znacznie. Uproszczona ewidencja pokazała, że możliwe jest tworzenie regulacji sektorowych na trudnym polu. Udało się skłonić do współpracy i ustępstw resort finansów. Ponadto UEPiK miał być w intencji jego twórców tylko zapowiedzią – miał rozpocząć szerszy proces łagodzenia czy zdejmowania z części NGO-sów innych trudnych obowiązków i krępujących regulacji. W tym kontekście na kolejne efekty UEPiK wciąż czekamy.
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl