W 2022 r. w łomżyńskich szkołach realizowany był Szkolny Budżet Obywatelski, który aktywizował młodzież w trudnym okresie popandemicznym. W nowym roku szkolnym rozpoczęliśmy nowe działania. Tym razem chcemy wyjaśnić zagadnienie, jakim jest obywatelska inicjatywa uchwałodawcza. Użycie kolejnego narzędzia partycypacji społecznej posłuży zwróceniu uwagi na problemy emocjonalne dzieci i młodzieży podkreśla koordynator projektu – Tomasz Wróblewski.
Skąd pomysł?
Pomysł narodził się na podstawie realizacji projektu pn. Łomżyński Szkolny Budżet Obywatelski, który odbył się w 4 placówkach szkolnych w Łomży; spostrzeżenia kadry projektowej, która współpracowała z uczniami oraz z kadrą pedagogiczną zaowocowało stworzeniem zarysu projektu. Również posiłkowaliśmy się raportem z ogólnopolskich konsultacji o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Dokument został przygotowany przez Radę Dzieci i Młodzieży RP – mówi Tomasz Wróblewski (Stowarzyszenie Sapere Aude).
Wnioski i rekomendacje
Aby polepszyć kondycję najmłodszych w obszarze zdrowia psychicznego, niezbędne jest podjęcie działań obejmujących wiele poziomów. W raporcie uwzględniono szereg wniosków i rekomendacji w tym temacie. Do głównych zaleceń należą:
Źródło: Ministerstwo Edukacji i Nauki
należy zadbać o dostęp do wiedzy dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, aby umiały one rozpoznawać symptomy problemów związanych z psychiką i były w stanie skierować dziecko na wizytę do specjalisty.
pomocne może okazać się również promowanie tej tematyki w mediach społecznościowych;
istotne jest zwiększanie wiedzy rodziców nt. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poprzez m.in. organizację szkoleń, spotkań i warsztatów; swoją wiedzę w tym zakresie można poszerzać z rozmaitych źródeł tj. książki, artykuły i filmy;
kluczowa jest też poprawa świadomości na temat zdrowia psychicznego w szkołach – wprowadzenie psychoedukacji do programów nauczania pozwoli zrozumieć m.in. jak funkcjonuje ludzki umysł; zmniejszy stygmatyzację osób z problemami zdrowia psychicznego, a nauczyciele, którzy mają regularny kontakt z dziećmi i młodzieżą, będą mogli szybciej zauważyć niepokojące zachowania i sygnały świadczące o problemach zdrowia psychicznego; psychoedukacja może również pozytywnie wpłynąć na atmosferę w klasach i szkołach – dzięki poznaniu swoich emocji, uczniowie są zwykle bardziej spokojni i skupieni na nauce;
potrzeba edukacji społecznej i promowania zdrowia psychicznego, np. poprzez kampanie informacyjne – pokazywanie społeczeństwu, że korzystanie z pomocy psychologicznej nie jest czymś wstydliwym;
konieczność wprowadzenia prostszych procedur umawiania wizyt u specjalistów czy zwiększenia liczby poradni psychologicznych;
zwiększenie dostępności specjalistycznej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej (zwiększenie liczby specjalistów) i zachęcenie do studiowania psychologii oraz zapewnienie atrakcyjnych warunków pracy i zatrudnienia dla specjalistów;
Realizacja działań projektowych
Projekt pn. Inicjatywa uchwałodawcza na rzecz programu wsparcia dzieci i młodzieży w mieście Łomża! zakłada wsparcie uczniów, rodziców i nauczycieli. W ramach działań projektowych odbędą się lekcje z psychologiem pn. Akademia emocji i Motywacji. Zakres tematyczny zostanie ustalony na podstawie rozmowy z dyrektorami szkół oraz pedagogiem tak, aby dostosować do zgłaszanych problemów – zostanie zachowany charakter partycypacyjny – podkreśla Krzysztof Kozicki.
Kolejnym działaniem zaplanowanym przez członków Stowarzyszenia Sapere Aude jest wydarzenia integrujące dzieci i młodzież pn. Tu Działam!
W ramach tego działania w trzech placówkach szkolnych odbędą się wydarzenia szkolne o charakterze integracyjnym; każda ze szkół będzie mogła wykorzystać 5000 zł oraz 1000 zł na działania promocyjne; uczniowie wraz z nauczycielami mogą zgłaszać pomysły, następnie nastąpi głosowanie; społeczność szkolna będzie mogła zadecydować, który projekt wygra, oddając głos. Inicjatywa, która zdobędzie najwięcej głosów zostanie zorganizowana na terenie szkoły.
Zasady inicjatyw szkolnych:
- Grupa inicjatywna składająca się z uczniów (do 5 osób) i opiekuna (nauczyciel) mogą zgłosić inicjatywę szkolną o charakterze integracyjnym. Maksymalna kwota dofinansowania 5000 zł brutto.
- Dodatkowo w ramach działania sfinansujemy karty do głosowania, plakaty promocyjne, gadżety itp. Maksymalna kwota dofinansowania 1000 zł brutto.
- Formularze zgłoszeniowe będą udostępnione w mediach społecznościowych oraz w wyznaczonych miejscach w szkole np. pokój nauczycielski, siedziba samorządu uczniowskiego.
- W ramach działania grupy inicjatywne otrzymają pomoc trenera, który pomoże sformułować zarys inicjatywy tj. tabele kosztów itp.
- Nagroda: wycieczka do Centrum Nauki Kopernik dla grupy inicjatywnej, która wygra w głosowaniu.
- Na zgłoszenia czekamy do 31 października 2023 r.
Ostatnimi działaniem, które podejmujemy na terenie szkół są warsztaty dla nauczycieli pn. Nowe Kompetencje! W ramach tego działania zrekrutujemy 15 nauczycieli z miasta Łomży; podzielimy na 3 grupy 5-6 osobowe; każda z grup przejdzie szkolenie podnoszących kompetencje z zakresu metod rozwoju kompetencji wychowawczych.
Źródło: Stowarzyszenie Sapere Aude