Uczestnictwo, zaangażowanie i budowanie relacji z uczelnią oczami studiujących. Premiera raportu
Jakie wartości są najważniejsze dla osób studiujących? Na czym skupić się, chcąc zachęcić do działania: na tematyce inicjatywy, czy motywacjach osób uczestniczących? Zapraszamy do zapoznania się z raportem “University as community: students’ perceptions of participation, engagement and belonging at European higher education institutions”, który jest wynikiem ankiety przeprowadzonej wśród 465 studentów europejskich uczelni z ponad 20 krajów.
Fokus na oczekiwania, potrzeby i budowanie więzi
Głównym celem projektu UNICOMM jest zbadanie oczekiwań i potrzeb studentów oraz pracowników uczelni. Dlatego pierwszym działaniem w ramach projektu było przygotowanie ankiety mającej na celu analizę czynników wpływających na budowanie więzi pomiędzy osobami studiującymi a uczelnią — rozumianą zarówno jako instytucja, jak również społeczność. Aby zweryfikować oraz poszerzyć dotychczasową wiedzę, organizatorzy projektu zaprosili osoby studiujące na uczelniach europejskich do wypełnienia ankiety i podzielenia się swoimi opiniami.
Analiza odpowiedzi ankietowanych została przedstawiona w raporcie “University as community: students’ perceptions of participation, engagement and belonging at European higher education institutions”. Obejmuje on następujące zagadnienia:
- Relacje rówieśnicze i utrzymywanie ich z innymi osobami studiującymi.
- Wyzwania życia studenckiego i sposoby radzenia sobie z problemami.
- Budowanie relacji między różnymi członkami społeczności uczelni.
- Zbiór tematów oraz wartości ważnych dla osób studiujących na europejskich uczelniach.
- Motywacje osób studiujących do zaangażowania i partycypacji.
- Rodzaje zaangażowania oraz sposoby uczestnictwa osób studiujących w działania dodatkowe w ramach uczelni.
- Postrzeganie przez młode osoby swojej na uczelni.
- Spojrzenie osób studiujących na wsparcie ze strony instytucji szkolnictwa wyższego.
- Podejście osób studiujących do kwestii budowania relacji z uczelnią.
- Planowania czasu oraz zajęć i obowiązków przez osoby studiujące.
Projekt UNICOMM ma również na celu włączenie różnorodnych głosów w kształtowanie społeczności europejskich uczelni i zwiększenie równego dostępu do różnorodnej oferty. Studentki i studenci zagraniczni oraz pracujący mają często mniejsze możliwości uczestniczenia w zajęciach, oraz w życiu społeczności akademickiej. Wynika to m.in. z bariery językowej, kulturowej oraz czasowej. W raporcie znaleźć można części poświęcone punktowi widzenia tych dwóch grup, aby ułatwić uczelniom tworzenie inicjatyw oraz przestrzeni włączających dla jak najbardziej zróżnicowanych zespołów studenckich.
Dlaczego warto sięgnąć po raport?
Wiedza o motywacjach osób studiujących jest ważnym drogowskazem w planowaniu kierowanych do nich działań, tak samo, jak szereg praktycznych rekomendacji, które znalazły się w raporcie projektu UNICOMM.
Publikacja będzie także pomocna w projektowaniu i wdrażaniu inicjatyw mających na celu podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z osobami studiującymi. Na podstawie jego wyników można określić kierunki rozwoju umiejętności i kompetencji miękkich obydwu grup.
Raport ukazuje również zmianę pokoleniową oraz wpływ otaczającej rzeczywistości na młodych ludzi. Dlatego może być również ciekawym źródłem wiedzy nie tylko dla osób związanych ze szkolnictwem wyższym.
STRONA RAPORTU: WOLONTARIAT.UW.EDU.PL/UNICOMM-REPORT
Inspiracja do stworzenia projektu
Idea projektu UNICOMM – University Community Active Participation Project zrodziła się z przekonania, że instytucje szkolnictwa wyższego to coś więcej niż zajęcia akademickie i badania naukowe, a ich społeczność powinna mieć możliwość oraz zachętę do angażowania się w ważne inicjatywy.
Ostatnie wydarzenia, które wpłynęły na wzrost poczucia niepewności względem otaczającej nas rzeczywistości, uwydatniły wagę relacji i przynależności do grupy. Jednocześnie pokazały, że szybko zmieniające się warunki utrudniają budowanie i wzmacnianie więzi. Z tego względu główne cele projektu to:
- podnoszenie kompetencji osób studiujących, aby umożliwić im pełne uczestnictwo w życiu społeczności uczelni, otwartej i nastawionej na włączanie;
- identyfikacja wzorców i czynników wspierających włączanie i aktywne uczestnictwo osób studiujących;
- stworzenie wytycznych i rekomendacji dotyczących struktur organizacyjnych uczelni, biorąc pod uwagę dużą dynamikę zmian oraz złożoną rzeczywistość.
Projekt UNICOMM jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Koordynator Projektu: Uniwersytet Warszawski (Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu)
Partnerzy projektu:
- European Students’ Union, Belgia
- Palacký University Olomouc, Republika Czeska
- University of Applied Sciences Upper Austria
Obserwuj nasz projekt:
UNICOMM LinkedIn group
UNICOMM Facebook group
UNICOMM Instagram profile
wolontariat.uw.edu.pl/unicomm
Źródło: Uniwersytet Warszawski