Jeżeli jest jakakolwiek platforma technologiczna, którą można wykorzystać w działaniach fundacji, możesz mieć pewność, że WOŚP po nią sięgnie. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy jest w ścisłej czołówce polskich organizacji non-profit, jeżeli chodzi o wykorzystywanie nowych technologii.
W miniony weekend zakończyła się największa zbiórka charytatywna w naszym kraju. Raz do roku niemal cała Polska bierze udział w zbiórce organizowanej przez człowieka instytucję – Jerzego Owsiaka. Wiele osób zapomina jednak, że obecnie WOŚP to nie tylko Jerzy Owsiak, a wielka organizacja, w której dziesiątki osób czuwają, aby działania przeprowadzone były profesjonalnie na każdej płaszczyźnie.
WOŚP całymi garściami korzysta z nowoczesnych rozwiązań. Jest ich tak wiele, że ciężko zliczyć wszystkie obszary, w których Wielka Orkiestra działała w tym roku. Cel jest jeden. Wytworzyć odpowiedni szum we wszystkich mozliwych kanałach multimedialnych: telewizji, internecie, na Facebooku, Instagramie i Snapchacie.
Pozyskuj środki tak, jak robi to WOŚP
Najbardziej charakterystycznym sposobem zbiórki, który kojarzy nam się z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, jest zbieranie do tzw. puszek. Jednak WOŚP od wielu lat wykorzystuje coraz bardziej zaawansowane technologicznie sposoby zbierania pieniędzy i nie chodzi tu wcale tylko o internetowy przelew.
W tym roku w 70 miastach znaleźli się wolontariusze, którzy dzięki współpracy z MasterCardem i Bankiem Pekao, mieli możliwość zbierania pieniędzy za pośrednictwem bezprzewodowych terminali płatniczych. Wystarczyło przyłożyć kartę zbliżeniową, aby datek trafiał do WOŚPu.
Już od kilku lat użytkownicy Twittera mają możliwość wpłacenia 5 zł na rzecz słusznej sprawy. Jedyne, co trzeba zrobić, to puścić wpis z hashtagiem #MasterCardGrazWOSP, aby przekazać darowiznę dzięki współpracy z MasterCard. W tym roku po raz pierwszy honorowane były również zdjęcia na Instagramie z tym samym dopiskiem.
Niekonwencjonalnym zabiegiem była również współpraca z operatorem telefonicznem Play. Owocem tej współpracy był specjalny film na Youtubie, którego każde wyświetlenie oznaczało datek na rzecz WOŚP. Po szybkiej kalkulacji i skonfrontowaniu wyświetleń z sumą darowizny na stronie http://playdlawosp.pl/, można policzyć, że każdorazowe wyświetlenie filmu to 10 gr przekazane na fundację WOŚP.
Zarazić pozytywną energią
Kulminacją działań WOŚP jest coroczna styczniowa zbiórka pieniędzy. To wtedy wolontariusze w całym kraju łączą się w wysiłkach i intensyfikują swoje działania. To również najważniejsze wyzwanie dla całego sztabu WOŚP. Nie sposób wymienić w jednym zdaniu wszystkie obszary, w których jest obecna Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. WOŚP tego jednego dnia okupuje wszystkie najważniejsze media społecznościowe: Facebooka, Twittera, Instagrama. Aby osiągnąć ten efekt, wszystko musi być dokładnie zaplanowane i skoordynowane.
Łukasz Widziszowski, źródło: WOŚP
“W czasie 25. Finału orkiestrową komunikacją w Internecie zajmowało się 25 osób – wolontariuszy Pokojowego Patrolu i przyjaciół naszej Fundacji. W ciągu całego roku staramy się działać w różnych miejscach w sieci, więc tym bardziej w czasie Finału, kiedy zainteresowanie naszymi działaniami jest ogromne chcieliśmy zapewnić wszystkim naszym fanom, wolontariuszom i darczyńcom jak najwięcej informacji i podziękować im za granie z nami. Dzięki naszej aktywnej działalności w mediach społecznosciowych mogliśmy też koordynować i animować zbiórki nie tylko te tradycyjne, ale także zbiórki metodami elektronicznymi – wpłaty na stronie, poprzez aplikację mobilną, SMS-ami” – mówi Anna Orzech, specjalistka WOŚP ds. komunikacji w Internecie.
Jak co roku fundacja eksperymentuje z różnymi formami i szuka najszerszych możliwych form dotarcia. W tym roku prowadzona była bardzo obszerna relacja na Snapchacie, za którą odpowiedzialny był Michał Serwiński, wolontariusz Pokojowego Patrolu odpowiadający za relację na snapchacie.
“Relację z finału postanowiliśmy zbudować w oparciu o szereg koncepcyjnych historii przeplecionych interakcjami z “followersami” i spójną narracją. “Story” miało za zadanie w luźny i ciekawy sposób przedstawiać najważniejsze informacje dotyczące zbiórki, wydarzeń i partnerów. Do ich wykonania zaangażowaliśmy spotkanych w studio i miasteczku finałowym ludzi oraz “influencerów”, ale ton komunikacji nadawali dwaj narratorzy.
W ramach interakcji ze śledzącymi zaproponowaliśmy m.in. mini-tutoriale: jak samodzielnie przygotować snapowy sticker oraz jak najłatwiej zaprosić swoich znajomych do follolowania WOŚP. Najciekawsze snapy, które dostawaliśmy nagradzaliśmy poprzez umieszczenie w szybkim pokazie na naszym profilu.
Dodatkowo dla ubarwienia relacji wykorzystywaliśmy, przygotowane wcześniej orkiestrowe naklejki i logotypy partnerów akcji, emoji oraz rysunki. Co kilka godzin zmienialiśmy także nazwę profilu uzupełniając ją o aktualną deklarowaną kwotę” – podsumowuje Michał Serwiński odpowiedzialny za prowadzenie Snapchata w trakcie finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Na uwagę zasługuje również wykorzystanie profesjonalnego aparatu do zdjęć 360 stopni, które zaowocowało spektakularnym zdjęciem wykonanym w trakcie kulminacyjnego momentu finału, a następnie zostało wrzucone na Facebooka.
Warto również wspomnieć, że oprócz profesjonalnej relacji ze studia finału WOŚP, którą można było oglądać w telewizji, prowadzony również był streaming na YouTubie. Użytkownicy nieposiadający klasycznej TV (statystycznie osoby młodsze) mogli bezproblemowo oglądać relację w Internecie.
Cel jest jeden
Oczywiście można powiedzieć, że WOŚP niemal na stałe ma zarezerwowany jeden dzień w roku w sercach Polaków. Jednak warto mieć świadomość, że jest to cel osiągnięty ciężką pracą, konsekwentnymi działaniami, za którym stoi przemyślana strategia. Myśl przewodnia, to jednego dnia skumulować swoje działania w taki sposób, aby zawładnąć wszystkimi kanałami komunikacji. Przedrzeć się do świadomości, sprawić, aby “wielkie granie” było na ustach wszystkich. Właśnie z tego powodu relacja z Finału WOŚP odbywa się na tak wielu płaszczyznach. To dzięki tym staraniom i wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi udało się WOŚPowi stać się najbardziej rozpoznawalną organizacją non-profit w naszym kraju.