Telefony w szkołach: SOS dla Edukacji apeluje o ogólnopolskie wytyczne zamiast centralnego zakazu
W odpowiedzi na debatę publiczną dotyczącą obecności smartfonów w placówkach edukacyjnych, koalicja SOS dla Edukacji przedstawia swoje stanowisko, podkreślając potrzebę opracowania ogólnopolskich wytycznych dotyczących korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. Eksperci wskazują, że potrzebujemy rozwiązań opartych na aktualnych danych, dialogu i zdrowym rozsądku, a nie centralnych zakazów.
Brak jednolitych przepisów
W Polsce nie istnieje centralny zakaz korzystania z telefonów w szkołach. Decyzje w tej sprawie pozostawiono poszczególnym placówkom, co wzmacnia autonomię szkół, ale budzi wątpliwości części rodziców i nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa ograniczenia w klasach I–III, jest też świadome zagrożeń dla starszych uczniów i uczennic, jednak nadal brakuje konkretnych decyzji oraz jednolitych wytycznych. Takie rekomendacje mogą wskazywać główne kierunki i sposoby wprowadzania ograniczeń i zakazów w szkołach, ale pozostawią szkolnym władzom i społecznościom przestrzeń do samodzielnych ustaleń, dopasowanych do ich potrzeb.
Potrzeba aktualnych danych
Dotychczasowe analizy są rozproszone i przestarzałe – ostatnie badania IBE z 2020 r. wskazywały, że 60% szkół wprowadziło jakieś ograniczenia, natomiast raport Fundacji GrowSpace z 2025 r. mówi o zakazach w 52% placówek. Jednak żadne z tych źródeł nie daje pełnego, reprezentatywnego obrazu, który mógłby posłużyć jako punkt wyjścia do racjonalnej polityki publicznej.
Nowe dane: co pokazuje sonda SOS?
Z przeprowadzonej przez SOS dla Edukacji ogólnopolskiej sondy z 2025 r. wynika, że 70% uczniów regularnie korzysta z telefonu w szkole, a co piąty robi to na każdej lekcji lub przerwie. Co więcej, blisko połowa nauczycieli przyznaje, że uczniowie nie przestrzegają zasad obowiązujących w szkołach, mimo że 79% szkół deklaruje ich istnienie.
Wyniki pokazują też ogromną rozbieżność w postrzeganiu problemu: 71% rodziców uważa, że dzieci stosują się do ustaleń, podczas gdy aż połowa uczniów przyznaje się do obchodzenia zakazów.
Korzystam z telefonu wszędzie, nie tylko w szkole. To narzędzie codzienne – trudno się bez niego obyć– przyznaje jeden z uczniów w badaniu.
➡️Przeczytaj raport SOS dla Edukacji dot. smartphonów w szkołach
Rekomendacje SOS dla Edukacji
Zamiast zakazów, koalicja proponuje sformułowanie przez MEN i wdrożenie ogólnopolskich rekomendacji, które mogłyby obejmować:
- ograniczenie korzystania z telefonów w szkołach, bez wprowadzania bezwzględnego zakazu przynoszenia urządzeń,
- korzystanie z telefonów na lekcjach wyłącznie w celach edukacyjnych i pod nadzorem nauczyciela,
- stworzenie fizycznych miejsc na telefony – skrzynki, kieszenie, szafki,
- organizowanie atrakcyjnych form spędzania przerw jako alternatywy dla ekranów,
- prowadzenie konsultacji z uczniami, nauczycielami i rodzicami przed wprowadzeniem zasad.
Potrzebujemy równowagi, nie paniki. Nowe technologie są częścią naszego życia. Szkoła powinna uczyć odpowiedzialności i higieny cyfrowej, nie tylko zakazywać – mówi Alicja Pacewicz, ekspertka SOS dla Edukacji.
-
➡️Stanowisko SOS dla Edukacji - telefony w szkołach
pdf ・151.39 kB
O SOS dla Edukacji
SOS dla Edukacji jest koalicją 76 organizacji społecznych działających na rzecz lepszej i mądrej szkoły. Analizujemy i proponujemy rozwiązania systemowe. SOS dla Edukacji prowadzi edukacyjny think tank, organizuje debaty i dyskusje wokół edukacyjnych polityk publicznych.
Źródło: SOS dla Edukacji