Szkoła Młodych Liderek: Wzmacnianie kompetencji liderskich wśród dziewcząt
Fundacja PVE Dobra Energia uruchomiła w tym roku projekt mający na celu wzmacnianie kompetencji liderskich wśród dziewcząt z małych miejscowości. Przedsięwzięcie powstało z inicjatywy dr Moniki Izbaner, psycholożki, psychoterapeutki, trenerki i nauczycielki z wieloletnim doświadczeniem, która zaobserwowała zjawisko niskiej samooceny wśród dziewcząt z małych miejscowości.
Problem związany z niską samooceną powodował, że dziewczęta bały się brać udział w rekrutacji do szkół średnich w większym mieście z powodu poczucia bycia gorszymi i mniej zdolnymi w porównaniu do rówieśników z dużego miasta. Ponadto prowadził do różnych problemów wychowawczych, niezdrowej rywalizacji i konfliktów w grupie. Z potrzeby wsparcia dziewcząt w wieku nastoletnim powstał projekt „Szkoła Młodych Liderek”.
Do tej pory odbyły się dwie edycje, które odbyły się w małych miejscowościach koło Bydgoszczy: Koronowie i Białych Błotach. Bezpośrednimi uczestniczkami projektu było 37 uczennic najstarszych klas szkoły podstawowej. Druga edycja projektu w szkole w Białych Błotach została objęta Honorowym Patronatem Minister Edukacji.
„Szkoła Młodych Liderek” to cykl szkoleń wzmacniających umiejętności liderskie, ideę siostrzaństwa oraz warsztatów, podczas których dziewczęta zapoznają się z narzędziem edukacyjnym, jakim jest debata oksfordzka. Do projektu zaproszono doświadczonych trenerów i trenerki z zakresu psychologii, pedagogiki, edukacji i debat.
Warsztaty realizowane w ramach projektu zostały przygotowane tak, aby wyposażyć dziewczęta w niezbędne współcześnie umiejętności, wzmocnić ich poczucie własnej wartości i wiarę w swoje umiejętności. W związku z tym realizowane są szkolenia dotyczące budowania argumentacji, krytycznego myślenia, retoryki, wystąpień publicznych, radzenia sobie ze stresem, identyfikacji mocnych stron, budowania relacji rówieśniczych i wzmacniania samooceny. Uczestniczki poznają również podstawy debaty oksfordzkiej i przygotowują się do debaty pokazowej, która stanowi finał projektu i okazję do wykorzystania nowych umiejętności oraz zaprezentowania się przed społecznością szkolną.
W trakcie finałów dwóch pierwszych edycji projektu dziewczęta debatowały nad tezą: „Uczennice powinny mieć pełną swobodę kreowania swojego wyglądu przebywając na terenie szkoły”. Zarówno strona propozycji, jak i opozycji zaprezentowała wysoki poziom argumentacji i kultury wypowiedzi. Można było zaobserwować znaczącą, pozytywną zmianę w zachowaniu dziewcząt w porównaniu z początkowym etapem projektu. Dziewczęta z pewnością siebie prezentowały przygotowane wcześniej w zespole argumenty, potrafiły ze sobą rozmawiać, wysłuchać z szacunkiem strony przeciwnej, wspierały się, a także z odwagą zaprezentowały się przed społecznością szkolną.
„Szkoła Młodych Liderek” to projekt, który znacząco wpływa na rozwój kompetencji liderskich wśród młodych dziewcząt, wzmacniając ich pewność siebie i motywację do działania. Poprzez ten projekt Fundacja PVE Dobra Energia przyczynia się do wyrównywania szans i wzmacniania przyszłych liderek, co doskonale wpisuje się w Cele Zrównoważonego Rozwoju, szczególnie w cel 5 – równość płci i wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt.