Dwie młode osoby zorganizowały innowacyjną kampanię społeczną, która została wybrana Kampanią Społeczną Roku 2015. Poruszeni prawdziwą historią, chcieli pokazać innym, że warto reagować na przemoc, której możemy stać się świadkami w miejscach publicznych. Dzięki zaangażowaniu i ciężkiej pracy, zrealizowali kampanię, która na zasadzie pro bono dotarła do 10 milionów odbiorców w Polsce i została nagrodzona przez branżowe instytucje!
Kampania była oddolną inicjatywą dwóch osób, którzy zrealizowali ją razem ze swoimi przyjaciółmi na zasadzie pro publico bono. Mimo braku wsparcia reklamowego kampania dotarła do blisko 10 milionów odbiorców i została wybrana Kampanią Społeczną Roku 2015.
– Kluczowe w budowaniu strategii kampanii było scharakteryzowanie grupy docelowej, której najbardziej dotyczy ten problem i wybranie odpowiednich kanałów dotarcia z przekazem kampanii. W naszym przypadku były to młode osoby w wieku 16-34 lat. Dobrze znając tę grupę, zdecydowaliśmy oprócz mediów tradycyjnych wykorzystać siłę mediów społecznościowych – mówi Paweł Dąbrowa, współtwórca Kampanii Społecznej Roku 2015.
Kampania wyróżniała się kilkoma elementami. Po raz pierwszy w Polsce został poruszony temat przemocy miejskiej. Kampania wyróżniała się także tym, że po raz pierwszy w Polsce była interaktywna przez media społecznościowe i aktywizowała widzów do działania. Została napisana specjalna aplikacja, dzięki której widzowie mogli w trakcie oglądania filmu zadecydować o rozwoju wydarzeń poprzez social media. Mieli 20 sekund na podjęcie decyzji, czy uratują ofiarę napaści.
– Ta innowacja technologiczna pozwoliła dotrzeć do dużego grona głównie młodych odbiorców oraz pomogła w uświadomieniu, że często prosty gest, nie tylko w wirtualnej rzeczywistości, ratuje życie lub zdrowie ofiary – mówi Anna Bielecka, współtwórczyni Kampanii Społecznej Roku 2015
Impulsem do powstania kampanii była prawdziwa historia jednego z jej twórców. – Będąc świadkiem napaści w centrum Warszawy, jako jedyny zareagowałem, mimo że sytuację widziało kilkanaście osób. Dzięki temu napaść została przerwana. To wydarzenie poruszyło mnie i Annę Bielecką na tyle mocno, że postanowiliśmy stworzyć kampanię społeczną i nagłośnić problem obojętności społecznej – dodaje Paweł Dąbrowa.
– Kampania była widoczna przez kilka tygodni w całej Polsce. Spot kampanii był emitowany przez kilka tygodni na monitorach w komunikacji miejskiej większości miast wojewódzkich, na telebimach w czasie rozgrywek sportowych, na monitorach w urzędach miejskich oraz przed projekcjami filmów w całej sieci kin Cinema City – mówi Anna Bielecka.
Kampania była promowana również przez znane osoby ze świata kultury i sztuki. – Ambasadorami kampanii zostali m.in.: Urszula Dudziak, Mela Koteluk, zespół Sound’n’Grace, Anna Karczmarczyk, Klaudia Halejcio, Józef Pawłowski, Filip Bobek, muzyk Liber, Marika a także Miss Polski 2015 Ewa Mielnicka. Kampania była również wspierana przez znanych blogerów – mówi Paweł Dąbrowa.
Kampania była też szeroko komentowana w mediach. – O kampanii powstało kilkaset publikacji. Gościliśmy w wielu programach telewizyjnych oraz radiowych – mówi Anna Bielecka.
Kampanię „Możesz to zmienić” zauważyło i doceniło także środowisko marketingowe. Kampania wygrała prestiżowy konkurs i została wybrana Kampanią Społeczną Roku 2015. Celem konkursu Kampania Społeczna Roku jest promowanie dobrych praktyk w marketingu społecznym, którego przejawem są kampanie społeczne, czyli działania komunikacyjne na rzecz wspólnego dobra, wykorzystujące działania reklamowe i public relations.
Organizatorem konkursu jest Fundacja Komunikacji Społecznej. Wśród zgłaszających projekty znalazły się firmy, agencje reklamowe oraz PR, instytucje rządowe, organizacje pozarządowe a także osoby prywatne. Gala wręczenia nagród i wyróżnień odbyła się w Teatrze Kamienica w Warszawie.
– Dzięki zbudowaniu tak efektywnej kampanii staliśmy się ekspertami w budowaniu kampanii społecznych. Przestaliśmy być anonimowi. Często zapraszają nas media. Bardzo nas to cieszy, bo chętnie dzielimy się wiedzą i pokazujemy, jak przy pomocy odpowiedniej strategii można zmieniać otaczającą nas rzeczywistość – dodaje Anna Bielecka.
– Jeszcze kilka miesięcy temu sami uczyliśmy się, jak tworzyć kampanie społeczne. Dzięki zdobytej wiedzy i doświadczeniu, dzisiaj to my doradzamy innym, jak przygotowywać skuteczne kampanie społeczne. Jesteśmy zapraszani do wygłaszania prelekcji przez różne instytucje, uczelnie i organizacje. Szkolimy również znane korporacje z tego zakresu – mówi Paweł Dąbrowa.
Dzisiejszy świat daje ogromne możliwości. Media tradycyjne i społecznościowe, gdy posiada się odpowiednią wiedzę, umożliwiają stworzenie ogromnych kampanii bez wsparcia reklamowego. Tak stało się w przypadku kampanii społecznych Ice Bucket Challenge czy „Możesz to zmienić”. Jaka będzie kolejna kampania? Jak zapewniają autorzy Kampanii Społecznej Roku 2015, o tym przekonamy się wkrótce.
Źródło: inf. nadesłana