Służę wsparciem organizacjom pozarządowym i urzędnikom [wywiad]
W urzędach czterech stołecznych dzielnic powołano koordynatorów ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Utworzenie takich stanowisk postulowały organizacje społeczne i zostało to przewidziane w Programie Rozwoju Współpracy do 2025 r. Rozpoczynamy cykl rozmów z osobami, które pełnią te funkcje. Jedną z koordynatorek jest Monika Czaplarska z Urzędu Dzielnicy Praga-Południe.
Magda Dobranowska-Wittels, warszawa.ngo.pl: – Jest Pani koordynatorką ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w Urzędzie Dzielnicy Praga-Południe. To nowe stanowisko, nie we wszystkich dzielnicach tacy koordynatorzy zostali powołani. Jakie są Pani zadania? Czy służy Pani pomocą urzędnikom czy organizacjom społecznym?
Monika Czaplarska, koordynatorka ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi w Urzędzie Dzielnicy Praga-Południe: – Koordynacja współpracy z organizacjami pozarządowymi to jedno z zadań którym się zajmuję w Wydziale Spraw Społecznych i Zdrowia, nie jest to samodzielne stanowisko. Niestety, nie ma przydzielonego etatu. W ramach tego zadania wykonuję wiele czynności m. in. Jestem osobą pierwszego kontaktu dla lokalnie działających organizacji pozarządowych: wspieram organizacje przy procedurach obejmujących, np. wymagane zgody przy realizacji ich przedsięwzięć lub rekomendacje ze strony poszczególnych komórek urzędu (informacja, dystrybucja itp.). Współpracuję z dzielnicową komisją dialogu społecznego. Przekazuję organizacjom informacje odnośnie ofert wsparcia szkoleniowego m.st. Warszawy i współpracującego z nim w tym obszarze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych. Przyjmuję bieżące uwagi, wnioski i propozycje od organizacji. Współpracuję w ramach przygotowań działań podejmowanych przez Dzielnicę w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi np. przy Południowo-Praskich Prezentacjach – to impreza organizacji pozarządowych organizowana od kilkunastu lat. Prowadzę oraz aktualizuję we współpracy z innymi pracownikami urzędu bazę danych organizacji działających na terenie naszej dzielnicy, prowadzę roczne i wieloletnie umowy dotacyjne. Wspieram promocję działań organizacji pozarządowych przy wykorzystaniu potencjału instytucji publicznych, np. na stronie internetowej Urzędu, na profilu fb, w placówkach oświatowych, bibliotekach, centrach kultury.
Służę wsparciem organizacjom pozarządowym, jak i urzędnikom. Sieciuję organizacje i inicjuję tworzenie partnerstw, jest to normalne działanie w ramach współpracy. Jeśli nie wiem czegoś, to się dowiaduję i odpowiadam NGOsom w jak najszybszym czasie. Zadania koordynatora ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi mają charakter wspierający i informacyjny.
ZOBACZ także: FKDS. Organizacje rozmawiały o koordynatorach ds. współpracy pozafinansowej >
Pani zadania są związane ze współpracą finansową i pozafinansową z organizacjami. Jak takie wsparcie z Pani strony - w jednym i drugim przypadku - może wyglądać? Czy np. do Pani zadań należy podpowiadanie organizacjom, w jaki sposób mogą nawiązać współpracę, jakich konkursach mogą brać udział lub w innych formach dostępnych w dzielnicy?
– Współpraca finansowa w moim przypadku polega na zlecaniu organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych i przekazywaniu dotacji na zasadach określonych w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Informuję, w razie potrzeby, w jakich konkursach mogą wziąć udział w zależności od ogłaszanych konkursów przez dzielnice, jak i miasto.
Natomiast współpraca pozafinansowa polega na uzyskiwaniu opinii organizacji nt. projektów ogłoszeń otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych i innych dokumentów strategicznych.
Innymi formami współpracy pozafinansowej są m.in.: udzielanie patronatu, promowanie organizacji, tworzenie lokalnych partnerstw, wspólne tworzenie inicjatyw lokalnych, wsparcie w zakresie szkoleń, organizowanie Dzielnicowego Dnia Wolontariusza, udzielanie wsparcia lokalowego, współpraca z DKDS.
Na czym polega Pani współpraca z Dzielnicową Komisją Dialogu Społecznego?
– Przede wszystkim staram się regularnie, raz na kwartał zainicjować spotkanie komisji, ustalam z przewodniczącym miejsce spotkania, tematykę, pytam, czy organizacje mają jakieś tematy do poruszenia, problemy itd. Na ogół w naszej komisji panuje spokojna atmosfera, więc rzadko wcześniej zgłaszane są potrzeby lub tematy. Jeśli ktoś ma coś ważnego, pilnego, przychodzi na spotkanie i temat jest na bieżąco omawiany podczas posiedzenia komisji.
Korzystam także z oferty SCWO i innych organizacji, które proponują wsparcie i poszerzenie wiedzy. Otrzymane propozycje szkoleniowe i inne możliwości wsparcia przekazuję organizacjom pozarządowym.
Jak to się stało, że została Pani koordynatorką? Czy miała Pani wcześniejsze doświadczenia związane ze współpracą z organizacjami?
– Moja współpraca z organizacjami pozarządowymi rozpoczęła się w 2002 r., kiedy zaczęłam pracować w Wydziale Spraw Społecznych i Zdrowia Dzielnicy Praga-Południe, potem w Ośrodku Pomocy Społecznej Praga-Południe, a obecnie przez ostatnich dziesięć lat znowu w Wydziale Spraw Społecznych i Zdrowia jako „koordynator”, w części etatu. Cały czas w moim zakresie obowiązków widnieje współpraca z organizacjami pozarządowymi 😊
Stanowisko koordynatorki ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi to zresztą nic nowego w naszej dzielnicy. W 2015 roku w ramach realizacji projektu „Wysokie standardy współpracy z NGOs w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy” współfinansowanego ze środków unijnych prasko-południowy samorząd włączył się w opracowanie i wdrożenie Strategii współpracy z organizacjami pozarządowymi. Realizacja projektu wynikała z potrzeby udoskonalenia zasad współpracy samorządu i organizacji społecznych na terenie Dzielnicy Praga-Południe. Wówczas Zarząd Dzielnicy powołał koordynatora ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz DKDS-em. Działanie to było jednym z zadań Strategii.
Jak ocenia Pani dotychczasową współpracę Urzędu Dzielnicy z organizacjami? Co chciałaby Pani poprawić, zmienić lub co nowego wprowadzić?
– Z mojej strony współpraca Urzędu z organizacjami przebiega bez większych problemów. To pytanie należy zadać raczej organizacjom skupionym w DKDS bądź współpracującym z poszczególnymi wydziałami urzędu, gdyż to organizacje pozarządowe powinny ocenić, czy moje działania są skuteczne.
Jakie są najczęstsze problemy, z jakimi zgłaszają się do Pani organizacje lub urzędnicy?
– Z organizacjami spotykam się na co dzień, także przy okazji konkursów dotacyjnych i innych tematów wypływających od organizacji. Są to nierzadko indywidulane spotkania, telefony, np. kiedy organizacja potrzebuje jakichś informacji. W większym gronie spotykamy się podczas szkoleń czy posiedzeń DKDS. Tematyka spotkań podczas DKDS jest dowolna, według potrzeb. Czasami – jeśli są ważne do poruszenia tematy zgłaszane od organizacji lub ze strony urzędu – przewodniczący przygotowuje wcześniej agendę spotkania.
Problemem dla organizacji chyba zawsze są przyznawane środki finansowe w konkursach dotacyjnych, dla organizacji jest ich zawsze mało. Czasami organizacje nie starają się rzetelnie przygotować oferty, często popełniają te same błędy co roku: kopiują ofertę z poprzedniego roku, czasami nie zmieniając nawet danych. Nie czytają ogłoszenia konkursowego, nie czytają umowy. Niektóre organizacje przygotowują sprawozdania kopiując ofertę, nie zmieniając nawet czasu ani formy. Oczywiście nie wszyscy tak postępują.
Urzędnicy – koleżanki i koledzy z innych wydziałów – współpracują ze mną ściśle, wspieramy się w różnych tematach związanych z organizacjami pozarządowymi. Nie jestem ekspertką od wszystkiego. Są zagadnienia, których nie znam. Wtedy szukam odpowiedzi u ekspertów z danej dziedziny. Proszę pamiętać, że działanie koordynatora ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi jest jednym z moich zadań w zakresie obowiązków, nie stanowiskiem.
Nie we wszystkich dzielnicach funkcjonują koordynatorzy ds. współpracy. Jak zachęciłaby Pani inne urzędy do powołania takich stanowisk? Jakie to daje korzyści urzędowi? Organizacjom?
– To jest indywidulana sprawa każdej dzielnicy i nie można rekomendować ani odradzać. Powinno to wynikać z wewnętrznych potrzeb organizacji pozarządowych i zarządów dzielnic.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23