Mieszkańcy mogą znów korzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej. Od 26 marca adwokaci i radcy udzielają jej zdalnie.
6 marca w związku z koniecznością przeciwdziałania zagrożeniom związanym z COVID-19 zawieszono do odwołania działalność wszystkich 35 stacjonarnych punktów nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie miasta. – Nie mogliśmy zostawić warszawiaków bez pomocy prawnej, dlatego najszybciej jak to możliwe uruchomiliśmy możliwość udzielania porad zdalnie, telefonicznie i za pomocą mediów elektronicznych – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Jak uzyskać zdalną pomoc?
Warszawiacy, którzy chcą uzyskać nieodpłatną poradę za pośrednictwem telefonu lub maila powinni przesłać skan podpisanego oświadczenia (format: pdf lub jpg) na adres wybranego punktu pomocy prawnej prowadzonego przez adwokata i radcę prawnego, organizacje pozarządowe (Fundację Academia Iuris im. Macieja Bednarkiewicza, Stowarzyszenie Komitet Ochrony Praw Dziecka, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Zarząd Główny, Kamiliańską Misję Pomocy Społecznej, Stowarzyszenie Inicjatyw Kobiecych i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego) lub punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzonego przez organizację pozarządową (Stowarzyszenie Centrum Informacji Społecznej CIS). Wykaz i adresy w załączniku.
Uwaga – przy składaniu wniosku wymagane jest podanie danych osobowych (imienia, nazwiska, adresu zamieszkania oraz nr PESEL, ew. nr paszportu lub innego dokumentu tożsamości).
Kto może skorzystać?
Z nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (na etapie przedsądowym) mogą skorzystać osoby fizyczne, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Porady są udzielane najczęściej osobom ubogim i bezdomnym, całkowicie niezdolnym do pracy, osobom posiadającym orzeczenie o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, seniorom, kombatantom i weteranom oraz posiadaczom Karty Dużej Rodziny.
Mieszkańcy stolicy mogą korzystać z bezpłatnych porad już od 2008 r. Od 2016 w 35 punktach na terenie całego miasta. Od początku świadczenia Nieodpłatnej Pomocy Prawnej udzielono ponad 71 tysięcy porad. Pomoc najczęściej dotyczy prawa cywilnego, spraw rodzinnych i administracyjnych.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy