SCWO: Organizacja pyta o... przeciwdziałanie praniu pieniędzy – czy kontrola może ukarać wstecz?
"Organizacja pyta o…" to cykl SCWO, w którym Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego (FRSO) odpowiada na pytania warszawskich NGO, dotyczące różnorodnych aspektów, zwłaszcza prawnych, związanych z prowadzeniem organizacji w Warszawie. Dziś o tym, czy kontrola może ukarać wstecz w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy.
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ:
Czy kontrola z urzędu skarbowego, dotycząca ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, może ukarać wstecz za niedopełnienie obowiązków, nawet jeśli organizacja, w momencie kontroli, obowiązki te spełnia?
DORADCZYNI SCWO ODPOWIADA:
Niestety tak. Może się zdarzyć – i zdarza się – że w momencie kontroli organizacja spełnia wszystkie obowiązki, ale np. kontrola obejmuje rok poprzedni, kiedy ich jeszcze nie spełniała.
Kontrole wstecz – zwykła rzecz
Kontrole "wstecz" nie są właściwie niczym nadzwyczajnym – trudniej byłoby raczej spotkać się z kontrolą dotyczącą wyłącznie sytuacji "tu i teraz". Urząd skarbowy kontroluje czy prawidłowo odprowadzaliśmy podatki za jakiś określony, przeszły okres (a nie tylko czy robimy to prawidłowo wyłącznie 15 maja), analogicznie postępuje ZUS. Również "zwykle" kontrole grantodawców, to kontrole minionych okresów.
Podobnie ma się rzecz z kontrolami dotyczącymi realizacji obowiązków nałożonych przez ustawę o z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. I tak, w przypadku jednej z fundacji, kontrola z Urzędu Kontroli Skarbowej, postanowiła sprawdzić, czy w 2014 roku realizowała wszystkie obowiązki nałożone na fundacje tą ustawą.
Choć organizacja na dzień kontroli miała wszystkie obowiązki spełnione, to kontrola dotyczyła roku poprzedniego, kiedy jeszcze fundacja nie miała wdrożonych odpowiednich procedur. Kontrola nie stwierdziła żadnych nieprawidłowości wskazujących na pranie pieniędzy czy inne "przekręty". Wszczęto jednak postępowanie przeciwko fundacji za to, że w roku objętym badaniem nie miała jeszcze dokumentacji i przeszkolonego pracownika.
Jakie organizacje muszą się martwić ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy?
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy wyróżnia fundacje. To one (bez wyjątku) muszą realizować określone obowiązki. Stowarzyszenia potraktowane są w ustawie bardziej ulgowo. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów obowiązek stosowania ustawy w przypadku stowarzyszeń pojawia się dopiero w momencie przyjęcia wpłaty gotówkowej w wysokości równej lub większej niż 15 tys. euro.
Fundacjo, realizuj obowiązki z ustawy
Podstawowym obowiązkiem opisywanym przez ustawę jest obowiązek rejestrowania określonych transakcji. Jednak w praktyce duża część fundacji nie będzie musiała wywiązywać się akurat z tego obowiązku, ponieważ dotyczy on dużych kwot (pow. 15 tys. euro).
Jednak fundacja musi m.in. stworzyć i przyjąć procedury wewnętrznej polityki bezpieczeństwa finansowego oraz wybrać osoby odpowiedzialne za przestrzeganie i stosowanie procedury bezpieczeństwa finansowego (a wskazane osoby muszą uzyskać odpowiedni certyfikat).
Mało znana ustawa – ale trzeba uważać!
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu to mało znany akt prawny, który dla przeciętnej organizacji jest czymś zupełnie abstrakcyjnym. Warto jednak uważać, bo konsekwencje niestosowania się do przepisów tej ustawy, szczególnie w przypadku fundacji, mogą być bardzo poważne.
Dlatego przy każdej okazji przestrzegam fundacje – przygotujcie się na kontrolę, bo kary są bardzo surowe. Organizacjom działającym na rzecz mieszkańców Warszawy przypominam, że można skorzystać z bezpłatnego poradnictwa także w tej sprawie, w ramach projektu Stołeczne Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych.
Szukasz informacji i porad dotyczących NGO? Masz problem z prowadzeniem NGO? Potrzebujesz pomocy prawnej?
Zadaj pytanie: http://poradnik.ngo.pl/zapytaj.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23