Romki i Romowie na billboardach w miastach całej Polski. Kolejna odsłona kampanii „Poznajmy się”
72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej – czytamy na billboardzie kampanii „Poznajmy się”, która z Internetu trafiła na ulice 15 miast Polski. Plakaty z Romkami i Romami można zobaczyć m.in. w Warszawie, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Lublinie. To druga odsłona kampanii społecznej Fundacji W Stronę Dialogu – organizacji, która raz na zawsze chce się rozprawić ze stereotypami nt. społeczności romskiej.
Ostatnie badania wskazują, że aż 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej. Brak bezpośredniego kontaktu podsyca uprzedzenia i wzmacnia stereotypy. Romki i Romowie funkcjonują jako grupa izolowana społecznie przez co niewidzialna. Chcąc zwiększyć widoczność społeczności romskiej i stawić czoła krzywdzącym stereotypom, Fundacja W Stronę Dialogu wystartowała z kampanią społeczną „Poznajmy się”. To kampania przełomowa – pierwsza w Polsce, która w pełni oddaje głos Romkom i Romom, by ci mówili o sobie na własnych zasadach.
Niech nas zobaczą
Pierwsza odsłona kampanii „Poznajmy się” miała miejsce w kwietniu, kiedy na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Społeczności Romskiej. Wówczas do Internetu trafił spot razem z towarzyszącą mu serią wideo. Jej bohaterkami i bohaterami jest 7 osób ze społeczności romskiej, w tym m.in. artysta i wykładowca Krzysztof Gil, pracująca w drogerii Lucyna Styrkacz i działaczka społeczna Rada Sorochynska. Są to osoby w różnym wieku, różnych zawodów, mieszkające w różnych częściach Polski, które łączy romskie pochodzenie.
– Kampanią „Poznajmy się” pokazujemy, jaka społeczność romska jest naprawdę – różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog. Rozprawiamy się ze stereotypami i zapraszamy do rozmowy oddając głos Romkom i Romom – tłumaczy Cecylia Jakubczak, dyrektorka komunikacji z Fundacji W Stronę Dialogu.
Z Internetu na ulice 15 miast Polski
W czerwcu przyszedł czas na drugą odsłonę kampanii „Poznajmy się”. Po akcji w Internecie Fundacja W Stronę Dialogu wychodzi na ulice, by w 15 miastach Polski wywiesić billboardy i plakaty z Romkami i Romami. Na każdym z nich, poza wizerunkiem osoby ze społeczności romskiej, pojawia się informacja o tym, że 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej oraz adres strony kampanii www.poznajmysie.ue.
Wielkoformatowe billboardy wiszą w największych miastach Polski: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy, a także w Gdyni i Gorzowie Wielkopolskim. Plakat kampanii można zobaczyć również na 190 przystankach – poza już wymienionymi miastami również w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Krakowie, Sosnowcu i Gdańsku. Ponadto w 50 liniach autobusów warszawskich emitowany jest spot kampanii.
– Kampanii z takim rozmachem, która dotyczyłaby społeczności romskiej, jeszcze w Polsce nie było. Prezeska Fundacji W Stronę Dialogu, Joanna Talewicz powiedziała ostatnio „Symbolicznie wychodzimy z epoki Emira Kusturicy. To nie jest już Czas Cyganów. To czas Romów, nasz czas! i kampania „Poznajmy się” to w sty procentach potwierdza” – mówi Jakubczak.
ABC o społeczności romskiej
Zarówno wielkoformatowe billboardy jak i plakaty na przystankach oraz spot wideo emitowany w autobusach odsyłają do jednej i tej samej strony – www.poznajmysie.eu. Na tej stronie, poza materiałami wideo z osobami bohaterskimi kampanii „Poznajmy się”, znajduje się sekcja „ABC o społeczności romskiej”. Składa się na nią 13 najczęściej zadawanych pytań w polskim Internecie, które dot. społeczności romskiej wraz z odpowiedziami. Dowiadujemy się z nich m.in. ile Romek i Romów mieszka w Polsce, skąd pochodzą, jakiego są wyznania i jakie tworzą grupy.
Ze strony www.poznajmysie.eu można też pobrać i wydrukować plakaty kampanii „Poznajmy się”, by potem wywiesić je w widocznym miejscu dokładając swoją cegiełkę do walki ze stereotypami nt. społeczności romskiej.
Kampania billboardowa została zrealizowana przy wsparciu IOM Poland. Patronat medialny: AMS
Źródło: Fundacja w Stronę Dialogu