Żywieccy bacowie i Paweł Pieczarka – znany muzyk i lider kapeli Pieczarków sprostali nie lada wyzwaniu - wytworzyli Mega Oscypa, który został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa! Pokaz rzemiosła odbył się w dniach 15 - 16 września w Żywcu, pod patronatem merytorycznym Koalicji Marek Ziem Górskich.
W obecności licznych mieszkańców oraz turystów,
żywieccy bacowie wytwarzali gigantyczny smakołyk przez 5 godzin.
Uroczysty pomiar i ogłoszenie Rekordu Guinnessa odbyły się w
trakcie niecodziennej, góralskiej biesiady. Półmetrowy oscypek, o
wymiarach 24 cm średnicy i 50 cm długości, ważący 11,5 kg trafi pod
młotek na cele charytatywne.
„Jednym z powodów dla których zorganizowaliśmy
Oscypek Fest jest brak młodych ludzi podtrzymujących tradycyjne
wytwarzanie oscypka i ginąca powoli technologia produkcyjna. Młodzi
ludzie coraz częściej wyjeżdżają za granicę, więc w przyszłości
określenie „Baca” może zniknąć z naszego słownictwa. Nie chcemy do
tego dopuścić” – mówi Paweł Pieczarka, gospodarz festiwalu.
Dwudniowa impreza w Żywcu była wypełniona
wieloma atrakcjami zarówno dla amatorów uczty dla podniebienia, jak
i koneserów muzyki. Na imprezie zagrali tacy artyści jak In-Grid,
Norbi oraz zespół dziennikarzy Poparzeni Kawą Trzy, czyli m.in.
Wojciech Jagielski oraz Krzysztof Zasada.
Publiczność zgromadzona w Amfiteatrze pod
Grojcem w Żywcu pod wodzą Wojciecha Jagielskiego wybrała Królową
Oscypka, którą została Aleksandra Miernik – ubiegłoroczna laureatka
konkursu Elite Model Look.
Oscypek Fest 2007 to weekend poświęcony nie
tylko promocji tego oryginalnego, góralskiego przysmaku ale także
kultury Podhala i Żywiecczyzny. Głównym sponsorem była Grupa Żywiec
S.A. Oprawę medialną zapewnił Dziennik Zachodni, TVP3, Wirtualna
Polska, a także RMF FM.
Stowarzyszenie Koalicja Marek Ziem Górskich
jest platformą zrzeszającą przedsiębiorców i samorządy z obszaru
Żywiecczyzny i Podhala. Stanowi inicjatywę, której celem jest
promowanie niezaprzeczalnych walorów turystycznych i ekonomicznych
jednego z najczystszych ekologicznie regionów Polski. Kładąc nacisk
na promowanie samego regionu, ma za zadanie jednocześnie podkreślać
wyjątkowość i niepowtarzalność produktów z niego pochodzących.