Z najnowszego sprawozdania rocznego na temat rejestru służącego przejrzystości, prowadzonego wspólnie przez Parlament Europejski i Komisję Europejską, wynika, że w ostatnim roku zarejestrowano w nim więcej grup interesu niż kiedykolwiek wcześniej. Obecnie w rejestrze figuruje prawie 6000 organizacji, co stanowi 10% wzrost w porównaniu z 2012 rokiem. W niedawno przeprowadzonym badaniu dotyczącym rejestru zasugerowano, że obejmuje on w tej chwili 60-75% wszystkich podmiotów działających w Brukseli.
Dzięki krótszym procedurom i nowym narzędziom IT wprowadzonym w tym roku w celu zwiększenia skuteczności, przeprowadzono ponad 1000 kontroli, z których 783 doprowadziło do poprawy jakości informacji zawartych w rejestrze.
Wiceprzewodniczący PE, Rainer Wieland, dodał: „Bardzo cieszy mnie postęp, jakiego dokonano w ciągu ostatniego roku. Wyjątkowy charakter wspólnego rejestru służącego przejrzystości polega na ujęciu w nim wielu przedstawicieli właściwych grup interesu i zapewnieniu równych szans wszystkim rodzajom podmiotów. Szczególnie cieszy mnie ciągły dialog ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i zaangażowanie ogółu społeczeństwa, które stanowi cenne wsparcie naszych działań na rzecz dalszego zwiększenia zasięgu rejestru i poprawy jego funkcjonowania w przyszłości”.
Kontekst
Na dzień 31 października 2013 r. w rejestrze służącym przejrzystości zarejestrowanych było 5 952 podmiotów. Połowa z nich (49,93%) została zarejestrowana w kategorii II (lobbyści zatrudnieni w przedsiębiorstwach i stowarzyszenia handlowe/branżowe), a około 26% w kategorii III (organizacje pozarządowe). Według ostrożnych szacunków każdy zarejestrowany reprezentuje średnio pięć osób, co oznacza, że do przestrzegania rygorystycznego kodeksu postępowania rejestru zobowiązało się ok. 30 tys. przedstawicieli różnych grup interesu.
Ramy czasowe:
-
23 czerwca 2011 r.: przewodniczący PE, Jerzy Buzek, i wiceprzewodniczący Komisji, Maroš Šefčovič, podpisują porozumienie międzyinstytucjonalne między PE i Komisją w sprawie wspólnego rejestru służącego przejrzystości, co dało początek rejestrowi służącemu przejrzystości;
-
1 lipca 2011 r.: pracę rozpoczyna sekretariat rejestru – nowy i nowatorski model organizacji pracy w instytucjach UE; w skład sekretariatu wchodzą pracownicy z dwóch różnych instytucji;
-
marzec 2012 r.: za pośrednictwem rejestru dostępny jest nowy elektroniczny system składania wniosków o akredytację PE. Zastąpił on poprzednią procedurę składania wniosków o akredytację na papierze i zapewnił, że tylko osoby zarejestrowane mogą ubiegać się o prawo wstępu do budynków PE;
-
7 czerwca 2012 r.: obserwator z Sekretariatu Generalnego Rady zaczyna uczestniczyć w cotygodniowych posiedzeniach sekretariatu rejestru;
-
8 czerwca - 31 sierpnia 2012 r.: konsultacje społeczne na temat funkcjonowania rejestru z zarejestrowanymi i pozostałymi podmiotami. Ogółem wzięło w nich udział 253 osób i organizacji;
-
23 czerwca 2012 r.: poprzedni prowadzony przez Komisję rejestr grup interesu (założony w 2008 r.) zostaje zamknięty po upływie rocznego okresu przejściowego. W dniu pierwszych urodzin rejestru służącego przejrzystości zarejestrowanych było w nim 5 150 podmiotów;
-
listopad 2012 r.: pierwsze sprawozdanie roczne na temat rejestru służącego przejrzystości;
-
lipiec 2013 r.: zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym rozpoczyna się przegląd rejestru w następstwie ogólnoeuropejskich spotkań z zainteresowanymi stronami i przeprowadzonego porównania z innymi publicznymi organami regulacyjnymi na forum OECD.
Rejestr przejrzystości: http://europa.eu/transparency-register