Darowizna to pieniądze lub rzeczy, które ktoś bezinteresownie przekazuje organizacji. Za sponsoringiem/reklamą stoi wzajemność świadczeń – firma daje coś organizacji, a organizacja zobowiązuje się np. zamieścić logo firmy na swojej stronie internetowej. Nie myl sponsoringu z darowizną – to nie to samo! I wiąże się z innymi formalnościami.
Zanim firma i stowarzyszenie/fundacja rozpoczną współpracę, muszą określić, jaką formę prawną współpraca ta przyjmie. Zazwyczaj będzie to albo sponsoring albo darowizna. Te dwie formy różnią się między sobą i nie należy ich mylić, bo może to mieć przykre konsekwencje – szczególnie dla NGO.
W powszechnej świadomości określenie sponsor służy do opisu wielu sytuacji i podmiotów (potocznie sponsorem nazywamy nawet samorząd, który udziela organizacji dotacji na realizację zadania publicznego). Jednak właściwe kwalifikowanie sponsoringu, a przede wszystkim odróżnienie go od darowizn jest dla organizacji pozarządowych kluczowe. Zachęcamy do prześledzenia infografiki wyjaśniającej podstawowe różnice.
Infografika: Przychodzi sponsor do organizacji i...
Infografika w formacie A4 do samodzielnego wydruku
Zobacz w PORADNIK.NGO.PL:
- o sponsoringu: http://www.poradnik.ngo.pl/sponsoring
- o darowiznach: http://www.poradnik.ngo.pl/darowizny
- infografika o przyjęciu darowizny przez organizację: https://publicystyka.ngo.pl/co-robi-organizacja-pozarzadowa-ktora-otrzymuje-darowizny-finansowe-od-darczyncow-infografika
- infografika o odliczeniu darowizny: https://publicystyka.ngo.pl/jak-przekazac-ngo-darowizne-i-skorzystac-z-odliczenia-podatkowego
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.