Przedsiębiorstwa społeczne na start! Rusza nowy projekt SAMO-ES
Rozpoczynamy realizację pięcioletniego projektu „SAMO-ES. Samoorganizacja przedsiębiorstw społecznych jako odpowiedź na wyzwania społeczne”, w którym razem z przedsiębiorstwami społecznymi wypracujemy strategię działań samopomocowych. Będzie ona stanowić fundament programowy, komunikacyjny i finansowy dla nowej organizacji, która będzie zrzeszać przedsiębiorstwa społeczne z całej Polski. Równolegle będziemy wspierać rozwój przedsiębiorstw i wzmacniać ich kadrę zarządzającą. Wyruszcie z nami w tę niezwykłą podróż.
Projekt jest szansą na wzmocnienie środowiska przedsiębiorstw społecznych poprzez ich samoorganizację. Chcemy współtworzyć ten proces, a następnie towarzyszyć w rozwoju nowej organizacji i zrzeszonym w niej przedsiębiorcom społecznym.
Dla kogo jest SAMO-ES?
Projekt SAMO-ES jest skierowany do wszystkich podmiotów posiadających status przedsiębiorstwa społecznego, a także tych, które ubiegają się lub będą się ubiegać o taki status. Szczególnie zapraszamy te podmioty, które w swojej działalności tworzą godne miejsca pracy i służą lokalnym społecznościom. Sieć jest otwarta na te podmioty bez względu na ich formę prawną, branżę, wielkość czy zasięg działania. Budowanie i rozwój sieci oraz nowej organizacji będzie opierać się na wartościach takich jak zaufanie, solidarność, wzajemna pomoc i odpowiedzialność.
Budujemy sieć i nową organizację zrzeszająca przedsiębiorstwa społeczne
Początkowo niesformalizowana sieć docelowo przekształci się w organizację o charakterze członkowskim i samopomocowym, liczącą co najmniej 200 członków. Na wypracowanie strategii działania nowej organizacji mamy czas do wiosny 2026, wtedy chcemy powołać ją formalnie. Przez kolejne trzy lata będziemy towarzyszyć jej w rozwoju i wzmacniać kompetencje jej członków, aby zapewnić trwałość i wysoką jakość działania nowej organizacji. Sieć, a potem nowa organizacja będą działać na zasadzie dobrowolności i partycypacji członków.
Tworzymy fundusz samopomocowy i budujemy markę nowej organizacji
Powołamy fundusz samopomocowy, który stanowić będzie fundament finansowy dla nowej organizacji. Dzięki niemu będzie możliwe zachowanie niezależności finansowej nowej organizacji i ciągłość jej działania. Cała koncepcja funduszu zależy w znacznej mierze od samych przedsiębiorstw społecznych, które zdecydują się na udział w sieci, a potem przystąpią do nowej organizacji.
Wizerunek nowej organizacji, a tym samym również wizerunek zrzeszonych przedsiębiorstw społecznych, będzie budowany w oparciu o strategię marki. Strategia ta, wraz z całym komponentem wizualizacji graficznej, zostanie przygotowana przez uznanych specjalistów razem z przedsiębiorstwami społecznymi. Będzie ona dla nas drogowskazem działań wizerunkowych, budujących wiarygodność sektora przedsiębiorstw społecznych.
Badamy potrzeby przedsiębiorstw społecznych
Chcemy znać potrzeby przedsiębiorstw społecznych i być świadomi barier i wyzwań, przed jakimi stoją w swojej codzienności. Dlatego będziemy badać przedsiębiorstwa społeczne i w oparciu o wyniki tych badań tworzyć z nimi jak najlepsze rozwiązania dla nich samych. Pierwsze badanie planujemy przeprowadzić już w 2024 dla całej populacji przedsiębiorstw społecznych.
Reprezentujemy i mówimy wspólnym głosem
Będziemy w imieniu przedsiębiorstw społecznych i wspólnie z nimi reprezentować ich interesy i perspektywę. Będziemy wspólnie przygotowywać stanowiska i apele w kluczowych dla nich sprawach. Będziemy włączać się w tworzenie prawa i rozwiązań finansowych sprzyjających rozwojowi przedsiębiorstw społecznych. Będziemy w dialogu z parlamentem, rządem i samorządami. Będziemy dążyć do obecności przedsiębiorstw społecznych w różnych ciałach konsultacyjno-doradczych na wszystkich szczeblach od lokalnego po krajowy, ale też przygotowywać ich do tej roli.
Upowszechniamy przedsiębiorczość społeczną
Chcemy, żeby więcej osób rozumiało przedsiębiorczość społeczną, rozpoznawało przedsiębiorstwa społeczne i kojarzyło je z wartościami i dobrą jakością usług. Będziemy więc upowszechniać wiedzę o przedsiębiorstwach społecznych i ich wkładzie w rozwój lokalnych społeczności, pokazywać ich ofertę i ludzi, którzy tworzą przedsiębiorstwa. Nasze działania będą budować pozytywny przekaz na temat przedsiębiorstw społecznych wśród kluczowych partnerów samorządowych i biznesowych.
Oferujemy wsparcie doradcze i szkoleniowe
Początkowo wsparcie dla przedsiębiorstw społecznych będzie koncentrowało się na działaniach sieciujących, które pozwolą na wypracowanie strategicznych ram dla nowej organizacji. Chcemy też tworzyć przestrzeń do wzajemnego uczenia się, dzielenia się doświadczeniami, budowania relacji biznesowych. W 2025 roku uruchomimy bazę ekspertów m.in. w takich tematach jak prawo, finanse, reintegracja, którzy będą wspierać i służyć radą przedsiębiorcom społecznym, a następnie zbudujemy bazę wiedzy z praktycznymi informacjami poradniczymi dla przedsiębiorstw społecznych. W 2026 roku oferta wsparcia poszerzy się m.in. o spotkania branżowe, tutoring, a także cykle szkoleniowe z zakresu rzecznictwa czy zarządzania finansami.
Rekrutujemy
Zapraszamy przedsiębiorstwa społeczne (oraz podmioty starające się otrzymać taki status) do wypełnienia formularza rekrutacyjnego w terminie do 6 września 2024. Formularze zostaną ocenione przez komisję rekrutacyjną złożoną ze wszystkich partnerów, która dokona wyboru maksymalnie 100 przedsiębiorstw społecznych i zaprosi je na październikowe spotkanie formacyjne.
Jeśli macie pytania lub potrzebujecie uzyskać więcej informacji, serdecznie zapraszamy i jesteśmy do Waszej dyspozycji pod numerem telefonu +48 535 404 880 oraz mailem: samo-es@ozrss.pl.
Chcesz dowiedzieć więcej - odwiedź stronę projektu: https://samo-es.pl/
Organizacje partnerskie SAMO-ES
Projekt SAMO-ES jest realizowany w partnerstwie czterech organizacji, które mają bogate doświadczenie w działaniu na rzecz rozwoju ekonomii społecznej:
- Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych,
- Stowarzyszenie na rzecz Spółdzielni Socjalnych,
- Stowarzyszenie Klon/Jawor,
- Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem’’.
🔸Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych (OZRSS) jako lider projektu
Działamy od 2007 roku jako związek spółdzielczy. Obecnie zrzeszamy blisko 400 spółdzielni socjalnych, z czego prawie 160 ma status PS Reprezentujemy interesy zrzeszonych spółdzielni. Przeprowadzamy lustracje. Włączamy się aktywnie w kreowanie rozwiązań prawnych i systemowych dla sektora ekonomii społecznej. Współdziałamy z ministerstwami i samorządami województw, by zapewniać dobre warunki do rozwoju ekonomii społecznej.
W projekcie jesteśmy liderem, odpowiadamy za wypracowanie wraz z PS strategicznych ram działań samopomocowych, które będą fundamentem dla nowej organizacji, w tym za strategię sieciowania wraz z funduszem samopomocowym. Będziemy prowadzić działania rzecznicze i przygotowywać przedsiębiorstwa społeczne do ich prowadzenia. Chcemy też wzmocnić ich kompetencje w zakresie zarządzania finansami i pomóc wdrożyć kilka narzędzi, które to ułatwiają.
Więcej o nas na www.ozrss.pl
🔸 Stowarzyszenie Klon/Jawor
Działamy od 2000 roku, wspierając rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Nasza działalność obejmuje wspieranie organizacji pozarządowych, które – obok spółdzielni socjalnych – stanowią istotną część sektora przedsiębiorstw społecznych. Prowadzimy portal ngo.pl – największy portal informacyjny dla sektora pozarządowego w Polsce, z którego rocznie korzysta około 4 miliony osób. Nie tylko informujemy, ale także edukujemy, prowadzimy poradnictwo i rzecznictwo. Realizujemy też cykliczne badania kondycji sektora organizacji pozarządowych.
W projekcie będziemy regularnie badać potrzeby i kondycję przedsiębiorstw społecznych, a także prowadzić działania upowszechniające przedsiębiorczość społeczną na portalu ngo.pl i w naszych mediach społecznościowych.
Zapraszamy na www.ngo.pl oraz www.klon.org.pl
🔸Stowarzyszenie na rzecz Spółdzielni Socjalnych (SNRSS)
Jesteśmy organizacją pozarządową z prawie 20-letnim doświadczeniem. Działamy na rzecz rozwoju ekonomii społecznej. Stawiamy przy tym na innowacyjność i współpracę międzysektorową. Nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań dla starych problemów, jesteśmy też przekonani, że właśnie ekonomia społeczna posiada dar łączenia ponad podziałami, uwzględniania różnych perspektyw i odpowiadania na wyzwania otaczającego nas świata. Od ponad 2010 roku prowadzimy Wielkopolski Ośrodek Ekonomii Społecznej. Od 2015 WOES posiada akredytację Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej jako OWES wysokiej jakości. W czasie naszej dotychczasowej działalności utworzyliśmy ponad 2 000 miejsc pracy i wsparliśmy kilkadziesiąt przedsiębiorstw społecznych.
W projekcie utworzymy bazę wiedzy i doświadczeń, zapewnimy przedsiębiorstwom społecznym wsparcie doradcze i szkoleniowe. Będziemy też wzmacniać przedsiębiorstwa społeczne w budowaniu relacji z biznesem.
Więcej o nas i naszych działaniach na www.spoldzielnie.org
🔸Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem”,
Nasza Fundacja powstała w 2007 roku w Cieszynie. Posiadamy status przedsiębiorstwa społecznego oraz akredytację jako Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej. W latach 2018-2023 aktywnie wspieraliśmy ponad 120 podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych w całej Polsce. Prowadzimy wielobranżowe przedsiębiorstwo społeczne, które daje zatrudnienie między innymi osobom znajdującym się w trudnej sytuacji na rynku pracy. Fundacja Być Razem przyczynia się do rozwoju ekonomii społecznej poprzez kompleksowe wsparcie, współpracę międzynarodową i promowanie polskich przedsiębiorstw społecznych. WellDone®Dobre Rzeczy to marka zbudowana i rozwijana przez Fundację we współpracy z polskimi projektantami.
W projekcie będziemy odpowiadać za opracowanie strategii marki nowej organizacji, sieciowanie branżowe, tutoring oraz organizację targów przedsiębiorstw społecznych.
Projekt "SAMO-ES – Samoorganizacja jako odpowiedź na wyzwania społeczne" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Źródło: informacja własna ngo.pl