Projekt: „Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej z sukcesem – projekt promocji dobrych praktyk”
Fundacja NADZIEJA rozpoczęła realizację projektu "Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej z sukcesem – projekt promocji dobrych praktyk”.
Głównym założeniem projektu jest przeprowadzenie analizy czynników sukcesu bądź porażki wybranych przedsiębiorstw ekonomii społecznej oraz próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego ekonomia społeczna w Polsce rozwija się tak słabo, pomimo wielu poświęconych jej tematyce projektów oraz wydanych na jej rozwój funduszy.
Wnioski z przeprowadzonych badań i analiz zaprezentowane zostaną podczas panelu ekspertów, konferencji zaplanowanych na terenie województwa mazowieckiego, na łamach publikacji oraz w trakcie szkoleń i doradztwa dla osób zainteresowanych założeniem PES (lub pracujących w PES).
W ramach projektu realizowane będą następujące działania:
1) przygotowanie 20 raportów z działalności wybranych przedsiębiorstw ekonomii społecznej (PES): 10 odnoszących sukces i 10 mających problemy z przetrwaniem na rynku; raporty zostaną opracowane na podstawie badań i pracy analitycznej ekspertów, w tym wizyt studyjnych w PES
2) przygotowanie raportu na temat europejskich doświadczeń PES, pod kątem rekomendacji dla polskiego środowiska ekonomii społecznej (ES)
3) panel ekspertów – analiza wyników raportów, wymiana doświadczeń i opinii; omówienie dobrych praktyk w zakresie zakładania i prowadzenia PES oraz branż najlepiej rokujących dla ES
4) opracowanie 2 raportów zbiorczych, podsumowujących prace panelowe i poprzedzające je badania:
a) czynniki sukcesu bądź porażki PES
b) branże rekomendowane dla PES
5) opracowanie broszury informacyjnej „ABC przedsiębiorczości społecznej” (tytuł roboczy) zachęcającej lokalnych liderów oraz organizacje i instytucje do tworzenia PES jako skutecznego narzędzia aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz aktywizacji ekonomicznej regionów masowego bezrobocia
6) opracowanie publikacji „Vademecum przedsiębiorcy społecznego” (tytuł roboczy) stanowiącej podsumowanie prac ekspertów; szczególny nacisk położony zostanie na rekomendacje dla sektora ekonomii społecznej mogące przyczynić się do jego realnego rozwoju; w publikacji zawarte zostaną praktyczne informacje związane z zakładaniem i prowadzeniem PES; publikacja będzie się składała z 8 autorskich artykułów oraz wstępu; materiałem bazowym dla publikacji będą przygotowane wcześniej raporty oraz wnioski z panelu ekspertów
7) 3 konferencje promujące dobre praktyki z dziedziny ES (Warszawa, Płock, Szydłowiec); przekazanie wniosków płynących z prac ekspertów; promocja idei ES oraz przekazanie wiedzy nt. czynników sukcesu bądź porażki PES wśród mieszkańców Mazowsza oraz lokalnych instytucji i organizacji zainteresowanych tematem ES; promocja partnerstwa lokalnego na rzecz ES
8) organizacja punktu informacyjno-doradczego (stacjonarnego)oraz e-punktu informacyjno-doradczego (moduł strony internetowej projektu, za pośrednictwem którego będzie można wysłać pytanie do eksperta): doradztwo dla PES oraz osób chcących założyć działalność w dziedzinie ES z zakresu przedsiębiorczości, prawa, księgowości, marketingu i innych dziedzin związanych z prowadzeniem PES; informacja o możliwościach związanych z ES i czynnikach jej sukcesu; przewidzianych jest 240 godzin doradztwa w trzech ostatnich miesiącach trwania projektu
9) szkolenia dla 30 osób: przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z zakładaniem i prowadzeniem PES; szkolenie skierowane do osób zainteresowanych założeniem PES oraz pracowników i wolontariuszy istniejących już PES; poruszana tematyka to m.in. wybór odpowiedniej branży, wskazanie dobrych praktyk i metod zarządzania PES, marketing i analiza rynku, podstawy księgowości i zarządzanie finansami firmy, zarządzanie personelem z elementami prawa pracy; czas szkolenia: 40 godzin
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: Fundacja NADZIEJA