Program Program Infrastruktura i Środowisko zatwierdzony przez Komisję Europejską
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że Komisja Europejska przyjęła największy polski program na lata 2014-2020: Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Budżet programu wynosi ponad 27,4 mld euro z Funduszy Europejskich (FE), czyli ok. 115 mld zł.
- Podobnie jak w jego poprzednik w mijającej perspektywie, Program Infrastruktura i Środowisko będzie największym źródłem funduszy na infrastrukturę transportową, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną. Przeznaczymy je także na ochronę zdrowia i kulturę – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.
Budżet programu wynosi ponad 27,4 mld euro z Funduszy Europejskich (FE), czyli ok. 115 mld zł.
– Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, a więc drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska. Na znaczeniu, w porównaniu do lat 2007-2013, zyskają także energetyka i służba zdrowia, szczególnie systemy ratownictwa medycznego – poinformowała minister.
Głównymi odbiorcami wsparcia będą podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy. – W PO IiŚ 2014-2020 większy niż obecnie nacisk położymy na redukcję emisji oraz wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej – zaznaczyła minister Maria Wasiak.
Priorytety PO IiŚ 2014-2020:
- Zmniejszenie emisyjności gospodarki – alokacja z FE 1 828,4 mln euro:
-
wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii (OZE),
-
poprawa efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE w przedsiębiorstwach, sektorze publicznym i mieszkaniowym,
-
promowanie strategii niskoemisyjnych,
-
rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji, rozwój wysokosprawnej kogeneracji.
- Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu – alokacja z FE 3 508,2 mln euro:
-
rozwój infrastruktury środowiskowej,
-
dostosowanie do zmian klimatu,
-
ochrona i zahamowanie spadku różnorodności biologicznej,
-
poprawa jakości środowiska miejskiego.
- Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego – alokacja z FE 9 532,4 mln euro:
-
rozwój drogowej infrastruktury w sieci TEN-T,
-
poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
-
poprawa bezpieczeństwa w ruchu lotniczym,
-
transport intermodalny, morski i śródlądowy.
- Infrastruktura drogowa dla miast – alokacja z FE 2 970,3 mln euro:
-
poprawa dostępności miast i przepustowości infrastruktury drogowej (rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych z ośrodków miejskich, budowa obwodnic).
- Rozwój transportu kolejowego w Polsce – alokacja z FE 5 009,7 mln euro:
-
rozwój kolei w TEN-T, poza tą siecią i kolei miejskich.
- Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach – alokacja z FE 2 349,2 mln euro:
-
infrastruktura i tabor dla publicznego transportu zbiorowego w miastach i na ich obszarach funkcjonalnych.
- Poprawa bezpieczeństwa energetycznego – alokacja z FE 1 mld euro:
-
rozwój inteligentnych systemów dystrybucji, magazynowania i przesyłu gazu ziemnego i energii elektrycznej,
-
budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego,
-
przebudowa terminala LNG.
- Ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego – alokacja z FE 467,3 mln euro:
-
inwestycje w ochronę i rozwój dziedzictwa kulturowego oraz zasobów kultury, np. instytucji kultury, szkół artystycznych.
- Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia – alokacja z FE 468,3 mln euro:
-
wsparcie infrastruktury szpitali ponadregionalnych i współpracujących z nimi jednostek diagnostycznych w zakresie chorób „aktywności zawodowej” i opieki nad matką i dzieckiem,
-
wsparcie infrastruktury systemu państwowego ratownictwa medycznego.
- Pomoc techniczna – alokacja z FE 330 mln euro.
MIiR nie opublikowało jeszcze treści programu. W portalu Funduszy Europejskich dostępny jest jego projekt. Dokumenty zawierające przyjęte już programy zamieszczane są w zakładce "Dokumenty" na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl/2014_2020/.../.