Poszukiwanie e-wolontariuszy dla organizacji pozarządowych. 5 ważnych wskazówek
Wolontariusze to filar istnienia trzeciego sektora. Bez zaangażowania i wsparcia społeczników, organizacje nie byłyby w stanie zorganizować pomocy na tak dużą skalę, jak ma to miejsce obecnie. Pandemia spowodowała, że tradycyjny wolontariat „w terenie” stracił na popularności na rzecz wolontariatu wirtualnego. Jak wykorzystać potencjał e-wolontariatu i znaleźć odpowiednich e-wolontariuszy? Skorzystaj z naszych 5 wskazówek.
Wskazówka 1: Zrób listę zadań
Zanim przystąpisz do poszukiwania odpowiednich e-wolontariuszy, zastanów się, jakiej pomocy oczekujesz. Zrób małą analizę i odpowiedz na pytania:
- Jakie kategorie i podkategorie działań realizuje Twoja organizacja?
- Jakie konkretne zadania i mikrozadania wchodzą w zakres każdej kategorii i podkategorii?
- Które z zadań mogą być zlecone wolontariuszom?
- Do których zadań wymagana jest fizyczna obecność wolontariuszy, a które mogą być zlecone e-wolontariuszom?
Po przeprowadzonej analizie, zauważysz, że zadań, które mogą zostać zlecone e-wolontariuszom, jest mnóstwo! Jak jednak znaleźć odpowiednich e-wolontariuszy do konkretnych zadań? O tym w kolejnej wskazówce.
Wskazówka 2: Ustal, jakich umiejętności i kwalifikacji szukasz
Gdy masz już gotową listę zadań dla e-wolontariuszy, zastanów się, jakie umiejętności, cechy czy wykształcenie przydatne będą przy realizacji konkretnych zadań.
Przy każdym zadaniu zanotuj obok:
- Czy wykonanie zadania zależy od określonego wykształcenia, kompetencji lub umiejętności e-wolontariusza? Jeśli tak, to jakich?
- Jakie cechy charakteru i usposobienia będą przydatne przy wykonaniu konkretnego zadania?
- Jakie narzędzia są niezbędne do wykonanie zadania?
- Jak dużego zaangażowania i dyspozycyjności wymaga zadanie? Ile godzin pracy w tygodniu/miesiącu będzie wymagało zadanie oraz w jak długim okresie?
Dzięki takiej rozpisce, dowiesz się:
- gdzie szukać e-wolontariuszy do danego zadania (np. fora branżowe studentów prawa),
- jakie osoby będą odpowiednie do danego zadania (wstępna selekcja kandydatów).
Wskazówka 3: Szukaj w odpowiednim miejscu i w odpowiedni sposób
Wiesz już, do jakich zadań potrzebujesz e-wolontariuszy i jacy powinni być idealni kandydaci. Czas na kolejne pytanie – gdzie ich znaleźć?
Gdzie znajdziesz e-wolontariuszy?
E-wolontariuszy o „typowych” umiejętnościach i cechach, możesz szukać na platformach pośredniczących pomiędzy organizacjami a wolontariuszami, np. tu:
- Ogólnopolska sieć Centrów Wolontariatu http://wolontariat.org.pl/,
- Portal TuDu https://tudu.org.pl/,
- Portal Ochotnicy Warszawscy https://ochotnicy.waw.pl/ (portal regionalny, ale e-wolontariat jest przecież bez granic).
Wolontariuszy „nietypowych”, czyli o określonym wykształceniu i umiejętnościach, szukaj nietypowo. Możesz rozejrzeć się m.in.:
- na forach branżowych i grupach tematycznych w social mediach,
- w centrach wolontariatu przy uczelniach wyższych,
- w kołach i zrzeszeniach studenckich.
Zredaguj atrakcyjne ogłoszenie
Jeżeli szukasz e-wolontariuszy online, zadbaj o to, by Twoje ogłoszenie wyróżniło się spośród innych.
Korzyści z e-wolontariatu
Przede wszystkim pamiętaj, że e-wolontariat przynosi korzyści nie tylko organizacji, ale także wolontariuszom. E-wolontariusze nie oczekują za swoją pracę wynagrodzenia, co nie oznacza, że nie oczekują niczego. Odkryj, jakie są potrzeby e-wolontariuszy i napisz o tym w ogłoszeniu.
Dlaczego ludzie decydują się na e-wolontariat? Zazwyczaj przyświecają im takie cele, jak:
- pomoc innym,
- poczucie bycia potrzebnym,
- pobudki religijne,
- chęć przynależności do grupy,
- nawiązanie nowych znajomości.
Czasem oczekiwane korzyści są także bardziej prozaiczne:
- sprawdzenie teoretycznej wiedzy w rzeczywistości,
- uzyskanie dodatkowych punktów na świadectwie szkolnym,
- przekwalifikowanie się i zdobycie nowego doświadczenia,
- potrzeba zdobycia doświadczenia zgodnego z wykształceniem czy zainteresowaniami.
Inne elementy ogłoszenia
Dobre ogłoszenie będzie zawierać również jasne i klarowne przedstawienie zadań, jakie zostaną postawione przed e-wolontariuszami oraz inne najważniejsze informacje związane z wolontariatem.
W ogłoszeniu przedstaw więc:
- zadania do wykonania (opisane jak najbardziej przejrzyście i zrozumiale),
- oczekiwane wykształcenie, umiejętności, cechy charakteru niezbędne do wykonania zadania,
- czas potrzebny na wykonanie zadania oraz zaangażowanie, jakiego oczekujesz,
- narzędzia niezbędne do wykonania zadania, które wolontariusz powinien zorganizować we własnym zakresie (np. aparat fotograficzny, stałe łącze internetowe, drukarka).
Wskazówka 4: Deleguj zadania i nadzoruj pracę
Gdy na Twoje ogłoszenie spłyną już odpowiedzi i wybierzesz odpowiednich ludzi do współpracy, czas na zaplanowanie zarządzania e-wolontariuszami. Mądre zarządzanie to determinanta udanej i efektywnej współpracy oraz obustronnej satysfakcji.
Przede wszystkim wyznacz konkretną osobę, która obejmie pieczę nad wszystkimi e-wolontariuszami. Taki koordynator e-wolontariatu powinien zająć się:
- rekrutacją i selekcją e-wolontariuszy,
- dbaniem o formalności i dokumenty,
- przydzielaniem zadań odpowiednich do umiejętności i możliwości danej osoby,
- motywowaniem,
- monitoringiem realizacji zadań i ewaluacją.
„W naszej organizacji pieczę nad wszystkimi wolontariuszami i e-wolontariuszami sprawuje jedna osoba. Dzięki temu jesteśmy pewni, że żadne sprawy formalne nie zostaną pominięte, a wszyscy wolontariusze będą wiedzieć, do kogo zwrócić się z pytaniami i problemami. Wierzymy, że e-wolontariat to przyszłość fundacyjnych działań lokalnych i ogólnopolskich” – mówi Tomasz Jeżyk z fundacji Bread Of Life.
Wskazówka 5: Wspieraj, edukuj, zapewnij odpowiednie narzędzia
Udana współpraca z e-wolontariuszami to również dbanie o relacje i zapewnianie wsparcia. Wsparcia zarówno rzeczowego, jak i organizacyjnego, informacyjnego, duchowego. Specyfika e-wolontariatu utrudnia nawiązywanie więzi, tak jak ma to miejsce przy kontaktach „twarzą w twarz”, ale nie jest to niemożliwe.
E-wolontariusze, którzy czują się zaopiekowani, wspierani, potrzebni i cenni, bardziej angażują się w realizowane zadania i chętniej wiążą się z organizacją na dłużej.
Dlatego:
- edukuj i dbaj o szkolenia e-wolontariuszy,
- organizuj regularne spotkania on-line,
- motywuj e-wolontariuszy i przypominaj im, jak ważną odgrywają rolę,
- służ pomocą i radą.
Gdzie wolontariusz nie może….
Czy e-wolontariusz to remedium na wszystko? Niestety nie, w działalności organizacji wciąż są obszary wymagające zaangażowania wolontariuszy w terenie. Dotyczy to przede wszystkim organizacji, których gros przychodów stanowią zbiórki do puszek.
Sytuacja związana z koronawirusem spowodowała ograniczenie działań wolontariuszy w terenie do minimum. Nie oznacza to jednak, że jedynym sposobem na zbieranie środków dla organizacji są obecnie zbiórki on-line. Rozwiązaniem stanowiącym alternatywę dla zbiórek on-line oraz dla zbiórek przeprowadzanych przez wolontariuszy w terenie, są wpłatomaty charytatywne.
Wpłatomaty charytatywne, takie jak wpłatomat GoodWillBox by LBPro, zapewniają wszystkie korzyści płynące ze zbiórek do puszek, jednocześnie nie posiadając ich wad.
Zbiórki z wykorzystaniem wpłatomatów charytatywnych to:
- bezpieczeństwo ‒ zbiórki są prowadzone bez udziału wolontariuszy, a urządzenia łatwo zdezynfekować,
- efektywność ‒ dotarcie do darczyńców nie korzystających z Internetu lub obawiających się dokonywania przelewów on-line,
- brak ograniczeń ‒ zbierasz środki 24/7, 365 dni w roku,
- swoboda wykorzystania ‒ wpłatomaty możesz ustawić tam, gdzie do tej pory organizowałeś tradycyjne zbiórki do puszek lub wybrać zupełnie nowe miejsce.
Więcej informacji na temat wpłatomatów charytatywnych GoodWillBox znajdziesz na stronie www.goodwillbox.pl. Wolisz porozmawiać? Na pytania z przyjemnością odpowie Marcin Andrelczyk tel. 532 541 882 e-mail mandrelczyk@goodwillbox.pl.
Materiał powstał we współpracy z Fundacją „Bread of Life”. Więcej o organizacji na stronie http://breadoflife.pl/.