Pod koniec września członkini Stowarzyszenia „Dla Ziemi”, Agnieszka Sikorska, wzięła udział w kursie Metody Feldenkraisa w Madrycie. Mobilność zrealizowana w ramach Programu Erasmus+ (KA122-ADU) otworzyła przed nią – i naszą organizacją – nowe możliwości pracy z ciałem, świadomością i dobrostanem osób dorosłych.
Erasmus+ w służbie edukacji somatycznej
Realizację projektu „Połączone – edukacja somatyczna drogą do porozumienia” w ramach programu Erasmus+ – Krótkoterminowe projekty mobilności dorosłych (KA122-ADU) rozpoczęliśmy od wyjazdu szkoleniowego do Madrytu. W kursie uczestniczyła Agnieszka Sikorska – dobrze znana osobom śledzącym nasze działania, uczestniczkom i uczestnikom organizowanych przez nas spotkań oraz warsztatów.
Celem mobilności było pogłębienie kompetencji w obszarze Metody Feldenkraisa – podejścia, które wykorzystuje ruch jako narzędzie uczenia się, samoregulacji i rozwoju potencjału człowieka. Metoda ta opiera się na zdolności mózgu do tworzenia nowych wzorców ruchu i zachowania w każdym wieku, a nie tylko w dzieciństwie.
7 godzin dziennie: teoria i doświadczenie
W Madrycie Agnieszka uczestniczyła w intensywnym, 7-godzinnym programie łączącym:
- praktyczne lekcje ruchowe (zarówno indywidualne, jak i w parach oraz w grupie)
- pracę poprzez dotyk i subtelne prowadzenie ciała
- wykłady z anatomii, neurofizjologii oraz funkcjonowania człowieka
Doświadczalna część kursu pozwalała od środka badać własne nawyki ruchowe, ograniczenia i nowe możliwości w ciele. Zajęcia koncentrowały się m.in. na współpracy układu kostnego, mięśniowego i nerwowego, na jakości ruchu, a nie na jego „poprawności”. Zamiast ćwiczyć „więcej i mocniej”, uczestniczki i uczestnicy uczyli się poruszać łagodniej, z większą uważnością i ciekawością.
Międzynarodowa grupa, wspólny język ruchu
Kurs w Madrycie był również spotkaniem wielu ścieżek zawodowych i kultur. W zajęciach brały udział takie osoby jak: tancerze, tancerki, artyści, artystki, fizjoterapeutki, terapeuci, edukatorki i edukatorzy m.in. z Hiszpanii, Niemiec, Portugalii, Ukrainy, Rosji, Kolumbii, Argentyny, Włoch i Francji.
Poza zajęciami Agnieszka uczestniczyła we wspólnych kolacjach, spacerach i rozmowach – o pracy z ciałem, edukacji dorosłych, zdrowiu, migracjach, ale też o codzienności w różnych częściach świata. Ten nieformalny wymiar mobilności okazał się równie ważny jak sama sala warsztatowa: pozwolił budować sieć kontaktów, które w przyszłości mogą przerodzić się we współpracę projektową, wymiany czy wspólne działania artystyczno-edukacyjne.
Jakie kompetencje przywozimy do Polski?
Dzięki mobilności Agnieszka:
- pogłębiła wiedzę o Metodzie Feldenkraisa – jej założeniach, strukturze lekcji i możliwościach zastosowania z różnymi grupami osób dorosłych,
- zyskała lepsze zrozumienie anatomii i funkcjonalnego ruchu, zwłaszcza współpracy układu kostnego, mięśniowego i nerwowego,
- rozwinęła umiejętność samoregulacji i sensorycznej uważności, co jest kluczowe w pracy z osobami doświadczającymi stresu czy napięcia,
- udoskonaliła zdolność obserwacji i wspierania procesów uczenia się u innych – zarówno poprzez słowo, jak i delikatny dotyk,
- nauczyła się jeszcze lepiej dostrzegać i wspierać połączenia w ciele, co przekłada się na bardziej zintegrowany, swobodny i bezpieczny ruch.
Co ta mobilność zmienia w działaniach naszej organizacji?
Wyjazd do Madrytu jest dla Agnieszki ważnym krokiem w rozwoju zawodowym, ale jego efekty odczujemy przede wszystkim w działaniach naszej organizacji. Nowe kompetencje:
- wzbogacą prowadzone przez nas warsztaty i spotkania o elementy edukacji somatycznej,
- pozwolą lepiej wspierać dobrostan, odporność psychiczną i poczucie sprawczości osób dorosłych, z którymi pracujemy,
- pomogą tworzyć bardziej włączające przestrzenie – szczególnie dla osób, które na co dzień doświadczają przeciążenia, stresu, życia w napięciu.
W kolejnych etapach projektu „Połączone – edukacja somatyczna drogą do porozumienia” planujemy dzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniem poprzez cykl warsztatów w Lublinie i w Ogrodzie Społecznym w Bratniku.
Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Programu Erasmus+ Unii Europejskiej (akcja KA122-ADU). Wierzymy, że inwestowanie w edukację somatyczną edukatorek i edukatorów to inwestycja w bardziej empatyczną, uważną i zintegrowaną społeczność – zarówno lokalnie, jak i w całej Europie.
Źródło: Stowarzyszenie "Dla Ziemi"