Polacy tracą zapał do ekologii. Jak działania CSR mogą wspierać pomysły młodych?
Według raportu „Ziemianie Atakują!” odsetek osób, które uważają, że stan Ziemi jest poważny i wymaga natychmiastowych działań, spadł z 78% w 2020 roku do 63% w 2024 roku. Mobilizacja Polaków do działania i świadomość powagi problemów środowiskowych zeszły na dalszy plan. Rośnie poczucie bezradności w kwestii zmian klimatycznych. Na te trendy społeczne nie pozostają odporne także młodsze pokolenia. Młodzież czuje, że ich starania nie mają często sensu, bo pozostają niewysłuchani.
Jednak są także młode osoby, które prężnie działają na rzecz lokalnych środowisk i promują postawy ekologiczne u podstaw. To uczestnicy i uczestniczki Olimpiady Zwolnieni z Teorii, którzy realizują liczne projekty podnoszące świadomość beneficjentów w zakresie ekologicznych rozwiązań w ramach programu „Re:akcja”.
Czym jest „Re:akcja”?
„Re:akcja” to program Fundacji Zwolnieni z Teorii i Lidl Polska dla uczestników Olimpiady Zwolnieni z Teorii, którzy realizują projekty skupione na ochronie klimatu i/lub bioróżnorodności lub redukcji plastiku i odpadów opakowaniowych.
Młodzież zaangażowana w program „Re:akcja” czerpie z wiedzy i doświadczenia Lidl Polska, dzięki dostępowi do materiałów merytorycznych opracowywanych przez firmę. Uczestnicy i uczestniczki programu dowiadują się więcej m.in. o ograniczaniu negatywnego wpływu środowiskowego przedsiębiorstw czy wspieraniu ekosystemów. Program inspiruje do działania w skali lokalnej.
Co roku Lidl Polska wyróżnia jeden z projektów specjalną nagrodą – młodzież otrzymuje grant na dalsze działania oraz promocję w Gazetce Lidla. Jak przekłada się to na rozwój ich inicjatyw na przykładzie projektów nagrodzonych w poprzednich latach?
Od walki z plastikiem do założenia Fundacji: Earth Day Everyday
– Czy wiedzieliście, że masowa produkcja plastiku rozpoczęła się około 60 lat temu? Oznacza to, że od tamtego czasu nie zdążyła rozłożyć się ani jedna plastikowa butelka – tak rozpoczyna się film podsumowujący działania projektu Earth Day Everyday.
Grupa licealistek z II Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii zrealizowała warsztaty dla swoich rówieśników. Jak dziś mówi kierowniczka projektu Mirella Kłosińska, współpraca z Lidl Polska w ramach programu była dla nich wsparciem.
– Program pozwolił nam skupić się na konkretnym obszarze ochrony środowiska – redukcji plastiku. Udział w programie nauczył nas, jak ważne jest precyzyjne określenie tematyki działań, zamiast podejmowania zbyt szerokich inicjatyw.
Projekt Earth Day Everyday został nagrodzony przez Lidl Polska grantem w maju 2022 roku. Środki otrzymane od firmy umożliwiły licealistkom założenie Fundacji.
– Musiałyśmy opracować statut, przygotować dokumentację i przejść przez formalności związane z rejestracją w sądzie, co okazało się czasochłonne i wymagające. Przekształcenie w Fundację dało nam możliwość powiększenia zespołu, co pozwoliło na realizację większej liczby projektów i rozwój na poziomie ogólnopolskim. Dzięki temu możemy również aplikować o granty i nawiązywać szersze współprace, co daje nam stabilne fundamenty do dalszego wzrostu. Choć proces ten wymagał od nas wielu nowych umiejętności, była to kluczowa decyzja, która umożliwiła nam profesjonalizację działań – mówi Kłosińska.
Eco Mode 2.0: nowe wyzwania i podtrzymanie dotychczasowych działań
Z kolei w 2024 roku nagrodę otrzymał projekt Eco Mode 2.0. Licealistki z Poznania działają już od dwóch lat i nie zwalniają tempa. W pierwszej edycji swojego programu edukowały o punktach odbioru odpadów. W drugiej edycji przygotowały kurs edukacyjny dla uczniów i nauczycieli, którego celem jest przekazywanie wiedzy ekologicznej w bardziej przystępny sposób. Obecnie rozwijają dydaktyczny aspekt swojego projektu.
– Nie przestałyśmy działać i wciąż aktywnie edukujemy na temat ekologii i ochrony środowiska. W tym roku odwiedzamy szkoły podstawowe i średnie, w których przeprowadzamy warsztaty dotyczące recyklingu oraz zmian klimatycznych. Lekcje odbyły się już w miastach takich jak: Nowy Tomyśl, Głubczyń czy Złotów. Rozwijamy również materiały edukacyjne zamieszczone na stronie internetowej Eco Mode oraz uzupełniamy mapy pojemników na odpady o nowe punkty – opowiada Otylia Sobkowiak, kierowniczka projektu Eco Mode 2.0.
Wsparcie finansowe uzyskane od Lidla umożliwiło im nie tylko rozwój, ale także podtrzymanie dotychczasowych działań.
– Za otrzymane pieniądze mamy możliwość utrzymania domeny, na której znajduje się nasza strona internetowa, przez kolejne lata. Dążymy również do podniesienia jakości naszego kursu za pomocą materiałów zakupionych z przekazanej przez Lidl darowizny – mówi Sobkowiak.
Edukacja u podstaw wspiera zmiany systemowe w zakresie ekologii, ale ich nie zastąpi
Projekty wyróżnione przez firmę nabierają wiatru w żagle i poszerzają swoje działania, co przekłada się na wzrost poziomu świadomości ekologicznej w ich społecznościach. Edukacja prowadzona przez młodych i ich praca u podstaw wspiera budowanie świadomości, ale to nie zastąpi zmian systemowych.
Lidl Polska aktywnie działa w celu minimalizacji własnego wpływu na środowisko. Konsekwentnie realizuje strategię REset Plastic, obejmującą pięć obszarów: od redukowania i projektowania, przez recykling i niwelowanie wykorzystania plastiku, po innowację i edukację. Zapisano w niej m.in., że 100% opakowań marek własnych Lidla maksymalnie będzie nadawało się do recyklingu do 2025 roku, a wykorzystanie recyklatu w plastikowych opakowaniach produktów marek własnych wyniesie średnio 25%. Ponadto wybrane owoce i warzywa są znakowane naturalnym światłem, co pozwala zrezygnować z plastikowych opakowań, a zamiast plastikowych „zrywek” dostępne są woreczki wielokrotnego użytku.
– Środowisko naturalne jest naszym wspólnym dobrem, dlatego w Lidl Polska podejmujemy konkretne działania, by chronić je na wiele sposobów. Szczególnie zależy nam na inspirowaniu kolejnych pokoleń, by w życiu kierowały się troską o planetę. Dlatego też wspieramy ich działania i kibicujemy dalszym losom ich projektów. Jednocześnie walczymy m.in. z nadmiarem plastiku – w ramach strategii REset Plastic ograniczamy jego zużycie i projektujemy opakowania w duchu obiegu zamkniętego. Sklepy i centra logistyczne wyposażamy w nowoczesne technologie zmniejszające emisję dwutlenku węgla, co pozwala nam realnie przyczyniać się do ochrony klimatu. Wszystkie te inicjatywy realizujemy w ramach filaru Dobre dla Planety, który jest kluczowym elementem naszej strategii CSR – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.
Źródło: Fundacja Zwolnieni z Teorii