Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
W piątek, 27 października Fundacja Akademia Organizacji Obywatelskich (FAOO) zorganizowała specjalistyczne seminarium fundraisingowe. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jak przygotować kampanię kapitałową oraz jak przekonać do pomocy kluczowych darczyńców (Major Donors). Zajęcia poprowadził dr John Baguley – dyrektor International Fundraising Consultancy, związany wcześniej z takimi organizacjami, jak: Amnesty International czy Oxfam.
Seminarium "Podążaj z pieniędzmi" zostało tak zaplanowane, aby odpowiedzieć na potrzeby organizacji, które planują pozyskanie kapitału pozwalającego na planowanie kosztownych działań w długiej perspektywie, poprzez finansowanie inwestycji, takich jak np. budowa nowego budynku. Wzięło w nim udział niemal 30 osób, zarówno z dużych i rozpoznawalnych organizacji, takich jak Habitat for Humanity, Gajusz, Dajemy Dzieciom Siłę czy SOS Wioski Dziecięce, jak i reprezentacji mniej znanych stowarzyszeń i fundacji z Poznania, Ostródy oraz Liszek.
Reklama
Dr Baguley zaczął od zdefiniowania takich pojęć jak „Capital Appeal” czy „Major Donors” oraz zaprezentował cztery etapy kampanii: przygotowywanie, prywatny/cichy apel, publiczny apel oraz końcowa faza „Stewardship”, w ramach której organizacja dba o właściwe zagospodarowanie zebranych środków oraz adekwatne podziękowanie swoim darczyńcom. Prowadzący zwrócił uwagę na to, jak istotne w całym procesie zbiórki jest upublicznienie apelu w mediach dopiero wtedy, gdy znaczna część środków jest już zebrana.
W drugiej części seminarium brytyjski ekspert skupił się na analizowaniu potrzeb i motywacji darczyńców. Uczestnicy seminarium zastanawiali się, jak zidentyfikować osoby, które mogą być zainteresowane celem zbiórki, jak do nich dotrzeć i budować z nimi relację, a w końcu – kiedy i jak poprosić ich o wsparcie. Okazuje się, że jednym z częstych błędów popełnianych przez organizacje jest próba uzyskania deklaracji przekazania darowizny zanim potencjalny darczyńca poznał dobrze organizację, a nawet cel kampanii.
Ważnym momentem seminarium było ćwiczenie, podczas którego uczestnicy – wcielający się w reprezentantów organizacji i darczyńców - ćwiczyli w parach rozmowę, której celem było uzyskanie wsparcia kampanii. Okazało się nawet, że niektórzy uczestnicy seminarium mają już za sobą zakończone sukcesem rozmowy, w których skutecznie poprosili indywidualnego darczyńcę o kilkusettysięczną darowiznę!
Istotną część zajęć dr Baguley poświęcił na analizę struktury i technicznego zaplecza kampanii. Ponieważ kierowane są one do kluczowych darczyńców i trwają zazwyczaj nie krócej niż dwa lata, ważne jest zbudowanie dobrego zespołu obsługującego kampanię. Prócz fundraiserów i osób zarządzających organizacją, konieczne jest zaangażowanie dużego grona ambasadorów, którzy będą legitymizować daną inicjatywę.
Na koniec seminarium, dyrektor International Fundraising Consultancy podpowiedział uczestnikom, jak opracować kilkustronicowy, kluczowy dokument kampanii, którym jest „Case for support” – rodzaj oferty dla darczyńcy, która pomoże odpowiedzieć na każde, nawet najbardziej szczegółowe pytania związane z celem kampanii. John Baguley przedstawił także przykładowy schemat działań planowanych w ramach kampanii oraz harmonogram – obydwa dokumenty konieczne do tego, aby móc świadomie zarządzać procesem pozyskiwania funduszy od Major donors.
Seminarium zorganizowano w ramach Programu Edukacji Fundraisingowej FAOO finansowanego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Celem Fundacji Akademia Organizacji Obywatelskich jest wspieranie menedżerów NGO po to, aby ich organizacje zmieniały świat na lepsze.
Na styczeń 2018 roku zaplanowano kolejne fundraisingowe seminarium eksperckie prowadzone przez zagranicznego eksperta. Tym razem tematem zajęć będzie fundraising online. Udział w seminariach oferowanych w ramach PEF jest bezpłatny ale obowiązuje wcześniejsza, dwuetapowa rejestracja poprzez stronę internetową: www.faoo.pl.
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.