Ponad stu przedstawicieli płockich organizacji pozarządowych wzięło udział w szkoleniu „Wyjdź przed szereg- Opowiedz o sobie!”.
Ideą szkolenia organizowanego przez Fundację „Fundusz Grantowy
dla Płocka” 29 września 2008 r. było wzmocnienie płockich
organizacji pozarządowych i przełamanie barier w kontaktach na
linii społecznicy- lokalne media. Szkolenie podzielone było na dwie
części- teoretyczną i praktyczną. Ponad stu przedstawicieli
płockich organizacji pozarządowych wysłuchało wykładów poświęconych
promocji i PR. Dr Wiesław Koński (Szkoła Wyższa Pawła Włodkowica w
Płocku) przybliżył słuchaczom podstawy prawa prasowego, a dr
Radosław Knap ( również SWPW) przekonywał, że w dzisiejszych
czasach bardzo ważne jest dbanie o własną tożsamość i budowę
wizerunku. Wstępem do części praktycznej był wykład Bożeny
Cichockiej ( specjalista ds. PR w ORLEN Transport S.A.) poświęcony
sposobom budowania dobrych relacji z mediami.
Część praktyczną rozpoczął wykład Huberta Woźniaka ( dziennikarz
Gazety Wyborczej). – Nie obrażajcie się na nas, jeśli obiecany
tekst nie wyjdzie w najbliższym numerze gazety- mówił do
społeczników. To nie musi być oznaka naszej złej woli lub
lekceważenia waszej pracy, czasem wypada z druku z przyczyn od nas
niezależnych. Kontaktujcie się z nami regularnie, informujcie o
swojej pracy, a na pewno nie pozostanie to bez echa- przekonywał
Hubert Woźniak.
Szkolenie zamknęły warsztaty prowadzone przez płockich
dziennikarzy. Uczestnicy szkolenia sami wybrali grupy, w których
chcą pracować.
Warsztaty – Telewizja
Tematyka zajęć skupiała się wokół zasad kontaktów z
dziennikarzami, udzielania wywiadów, udziału w dyskusjach.
Uczestnicy otrzymali praktyczne wskazówki związane między innymi z
taktyką postępowania w sytuacjach kryzysowych( sposobów
wypowiadania się przed kamerą). Podczas zajęć uczestnicy na
podstawie otrzymanych informacji przygotowywali szkic informacji
telewizyjnej. Zajęcia polegały na praktycznym poznaniu nowoczesnych
reguł komunikowania się i lepszego kreowania publicznego wizerunku
organizacji pozarządowych. Magdalena Walewska – Randak ( Tele-
Top)
Warsztaty – Radio
Zajęcia rozpoczęłam od przedstawienia zasad, na jakich może
odbywać się współpraca pomiedzy radiem a organizacjami
pozarządowymi. Ustaliliśmy, kiedy i o jakich wydarzeniach należy
informować. Jaką drogą kontaktować się z przedstawicielami redakcji
i jakie elementy musi zawierać informacja wysyłana do redakcji, a
także jak należy przygotować się do wypowiedzi przed mikrofonem.
Drugą część spotkania poświęciliśmy na przygotowanie kilku
przykładowych komunikatów i podjęliśmy próbę stworzenia z nich
informacji na użytek radia. Katarzyna Piórkowska ( Radio Dla
Ciebie)
Warsztaty- Prasa
Podczas szkolenia "Wyjdź przed szereg - opowiedz o sobie"
prowadziłam warsztaty z organizacjami, które zainteresowane były
nawiązaniem kontaktów zprasą. W kilku punktach nakreśliłam
uczestnikom podstawy współpracy z dziennikarzami, posiłkując się
wymyślonym stowarzyszeniu modelowym, co lepiej obrazowało
uczestnikom poruszane zagadnienia. Położyłam głównie nacisk na
takie kwestie jak:
- jak nawiązać i jak utrzymywać kontakty z prasą?
- jakie informacje dostarczać dziennikarzom ?
- róznica między informacją prasową a materiałem
promocyjnym?
- czym jest patronat medialny i kiedy go wykorzystywać?
Przede wszystkim warsztaty zdominowała jednak dyskusja.
Członkowie stowarzyszeń opowiadami o swoich dotytchczasowtych
nienajlepszych doświadczeniach z mediami. Często też nie wiedzieli,
w jaki sposób mogą zaprezentować się w prasie, wykorzystując swoją
działalność, by różnego rodzaju materiały pojawiały się w gazetach.
Stowarzyszenia narzekały również na brak funduszy na interent czy
też telefon, co znacznie utrudnia im kontaktowanie się z mediami.
Ustaliliśmy wspólnie, że w gazetach powinny powstawać stałe
rubryki, poświęcone w całości sprawom związanym ze
stowarzyszeniami, a przy okazji ważnymi dla czytelników
Warszaty z pewnoscia były potrzebne, by przekonać uczestników,
że dziennikarze nie omijają stowarzyszeń. Jednak aby na łamach
gazet pojawiłay się o nich artykuły, cżłonkowie stowarzyszeń muszą
być bardziej aktywni, wychodzić z inicjatywą i nawiązywać osobiście
kontakty z redakcjami. Blanka Stanuszkiewicz- Cegłowska ( Tygodnik
Płocki)
Szkolenie zorganizowała Fundacja „Fundusz Grantowy dla Płocka”.
Zajęcia odbyły się w Auli Urzędu Miasta Płocka.
Za pomoc w rekrutacji na szkolenie Fundacja dziękuje Centrum ds.
Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi przy Urzędzie Miasta
Płocka.