W 2009 r. podmiotami korzystającymi ze środków programu celowego PFRON PARTNER III będą wyłącznie podmioty działające w oparciu o regulacje Państwo / Kościół. Pozostałe organizacje pozarządowe (czyli znakomita większość organizacji trzeciego sektora), działające dla niepełnosprawnych będą mogły ubiegać się o wsparcie od samorządów wojewódzkich i powiatowych.
Fundusz dopracowuje obecnie zasady zlecania zadań w tym
zakresie. PFRON tłumaczy, że wyróżnienie organizacji kościelnych
wynika z tego, że nie są objęte systemem zleceń, a organizacje
dotychczas korzystające ze wsparcia programu, zgodnie z zasadami
racjonalności gospodarowania środkami publicznymi, nie mogą
realizować tych samych zadań „w ramach dwóch różnych tytułów
ustawowych”.
Podajemy za: Definicje pojęć - Partner III (zapisy obowiązujące dla zadań i projektów realizowanych od 01.01.2009 r.)
W reakcji na komentarze czytelników ngo.pl, zaniepokojonych
takim zawężeniem realizatorów PARTNERA III, zadaliśmy pytanie PFRON
z prośbą o wyjaśnienie dlaczego, dla zadań realizowanych w 2009 r.
przyjęto tak wąską, niespotykaną w innych dokumentach,
definicję organizacji pozarządowej. Poniżej prezentujemy stanowisko
PFRON w tej sprawie.
Warszawa, dnia 19.09.2008 r.
WP/DP/2926/DŚ/2008
W odpowiedzi na Pana e-mail z dnia 16 września 2008 roku
dotyczący modyfikacji programu „PARTNER III - wsparcie zadań i
projektów realizowanych na rzecz osób niepełnosprawnych przez
organizacje pozarządowe”, uprzejmie wyjaśniam:
Istotnie, przyjęta na potrzeby realizacji programu „PARTNER
III - wsparcie zadań i projektów realizowanych na rzecz osób
niepełnosprawnych przez organizacje pozarządowe”, definicja
„organizacji pozarządowej” zawężona została jedynie do kościelnych
osób prawnych oraz związków wyznaniowych. Pragnę jednakże zapewnić,
iż modyfikacja tej definicji dokonana została w sposób przemyślany
i celowy.
Z dniem 1 lipca 2008 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie
rodzajów zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób
niepełnosprawnych zlecanych fundacjom oraz organizacjom
pozarządowym (Dz. U. Nr 29, poz. 172). Zgodnie z postanowieniami
art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92) zadania z zakresu rehabilitacji
zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, wskazane w ww.
rozporządzeniu, mogą być realizowane przez fundacje oraz
organizacje pozarządowe:
- na zlecenie Funduszu,
- na zlecenie samorządu województwa lub powiatu - ze środków
PFRON.
Ponieważ katalog zadań wymienionych w ww. rozporządzeniu pokrywa
się w znacznej części z katalogiem działań, które mogą być
finansowane w ramach programu „PARTNER III”, zaistniała konieczność
wprowadzenia zmian do programu. Racjonalność gospodarowania
środkami publicznymi wyklucza bowiem możliwość jednoczesnego
realizowania tych samych zadań w ramach dwóch różnych tytułów
ustawowych. Należy także zauważyć, iż Najwyższa Izba Kontroli we
wnioskach z przeprowadzonej w PFRON kontroli zaleciła Funduszowi
wyłączenie z programów przedsięwzięć, realizowanych przez samorządy
wojewódzkie i powiatowe, w ramach środków Funduszu przekazywanych
samorządom na podstawie algorytmu.
Zgodnie z przyjętymi zmianami (uchwała nr 13/2008 Rady
Nadzorczej PFRON z dnia 22 lipca 2008 roku), mającymi zastosowanie
do zadań lub projektów realizowanych od 1 stycznia 2009 roku:
- ograniczeniu uległ katalog podmiotów uprawnionych do
uczestnictwa w programie wyłącznie do kościelnych osób prawnych
oraz związków wyznaniowych (ponieważ podmioty te nie zostały
objęte systemem zleceń),
- przekonstruowany został wykaz zadań finansowanych w ramach
programu, tak aby zapewniona została jego zgodność z wykazem zadań
określonych w ww. rozporządzeniu,
- skrócony został okres realizacji programu – program
realizowany będzie do końca 2009 roku.
Należy zauważyć, iż idea zlecania zadań, w trybie art. 36 ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oparta została o zasadę
subsydiarności, tym samym na poziomie Biura PFRON mogą być zlecane
wyłącznie te zadania, których realizacja na poziomie regionalnym
lub lokalnym jest niemożliwa lub nieuzasadniona. Wobec powyższego,
PFRON będzie mógł zlecać wyłącznie realizację zadań
ponadregionalnych (wnioski składane będą do Biura Funduszu),
zadania o charakterze regionalnym (wojewódzkim) zlecane będą przez
marszałków województw, a zadania o charakterze powiatowym przez
starostów. Środki na realizację zadań o zasięgu wojewódzkim lub
powiatowym przekazywane będą przez PFRON samorządom wojewódzkim i
powiatowym, wg algorytmu.
Aktualnie, w Biurze PFRON opracowany został wstępny projekt
„Zasad zlecania przez PFRON zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej
i społecznej osób niepełnosprawnych fundacjom oraz organizacjom
pozarządowym”, który był przedmiotem konsultacji m.in. z
organizacjami pozarządowymi. Dodam, iż zgodnie z postanowieniami
ustawy o rehabilitacji (…) do zlecania zadań stosowane będą
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96,
poz. 873, z późn. zm.).
Niezwłocznie po przyjęciu przez Zarząd PFRON „Zasad zlecania
przez PFRON zadań (…)”, zostaną one umieszczone na stronie
internetowej Funduszu.
Z poważaniem
(…)
Źródło: www.pfron.org.pl