15 czerwca 2007, w obecności władz lokalnych, w Radomiu zainaugurowało działalność drugie w Polsce e-Centrum Telepracy. Pierwsze dwa takie innowacyjne rozwiązanie na rynku pracy powstały w Garwolinie i Pułtusku.
Celem projektu jest spopularyzowanie w Polsce
nowoczesnych form elastycznego zatrudnienia i pomoc w postawieniu
przez pracodawców pierwszych kroków na drodze racjonalizacji
systemu pracy w ich firmach. W Polsce obecnie w systemie telepracy,
która jest tańsza i rozwiązuje wiele barier np. mobilności, pracuje
zaledwie 1 proc. ogółu osób zatrudnionych. Szacuje się, że
przeniesienie pracownika do e-Centrum przynosi oszczędności dla
pracodawcy sięgające min. 12 tys. zł rocznie. Średnio w krajach
Unii Europejskiej 11 proc. zatrudnionych pracuje w tym systemie
zdalnej pracy, np. z domu, w USA 30 proc., w Finlandii 17 proc.
zatrudnionych. Upowszechnieniu telepracy ma służyć wpisanie zasad
telepracy do kodeksu pracy. 23 maja 2007 r. w Sejmie odbyło się
pierwsze czytanie nowelizacji ustawy.
Telepraca jest nie tylko dobrym rozwiązaniem
np. dla osób niepełnosprawnych czy rodziców opiekujących się
dziećmi, ale także w coraz większym stopniu skutecznym sposobem
zatrudnienia specjalistów, których w danej dziedzinie brakuje w
miejscu siedziby pracodawcy. Przykładowo w e-Centrach mogą być
realizowane badania telefoniczne rynku, praca nad bazami danych,
stworzenie i administrowanie stronami www, prowadzenie
sekretariatu, obsługa księgowa czy tłumaczenia.
Projekt ElaStan jest realizowany przez
partnerstwo instytucji różnych sektorów: firmę Procesy Inwestycyjne
(administrator projektu), Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki
Warszawskiej, Instytut im. I. J. Paderewskiego, Towarzystwo Amicus,
Badania Systemowe EnergSys, Program Narodów Zjednoczonych ds.
Rozwoju (UNDP), Stowarzyszenie Rozwoju Gmin i Miast Powiatu
Garwolińskiego „Wspólnota Powiatowa”, Ośrodek Doskonalenia Kadr
Technicznych Rady Stołecznej NOT, ITTI oraz Instytut Badań
Strukturalnych.