Ochotnicza Straż Pożarna jest organizacją pozarządową, więc może się starać o nadanie statusu organizacji pożytku publicznego. Jakie musi spełnić warunki? Co musi zrobić? Gdzie składa wniosek i co w nim jest? Odpowiedzi zbieramy na infografice. OSP - skorzystajcie!
Status organizacji pożytku daje określone korzyści. Ale nie dostaje się go z automatu - status trzeba zarejestrować spełniając pewne kryteria. Ich spełnienie nie jest jakoś bardzo trudne, a w przypadku OSP, od niedawna, pojawiło się nawet dodatkowe ułatwienie.
Od 1 lipca 2022 roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zgodnie z którą Ochotnicze Straże Pożarne, które chcą mieć status organizacji pożytku publicznego, nie muszą prowadzić ciągłej działalności przez co najmniej dwa lata (są zwolnione z warunku opisanego w ustępie 1 artykułu 22 ustawy pożytkowej).
Zapis ten został wprowadzony nową, obowiązującą od 1 stycznia 2022 r., ustawą o Ochotniczych Strażach Pożarnych.
Czy ułatwi to strażaczkom i strażakom składanie wniosków o status OPP? Przekonamy się.
To jednak nie był i nie jest jedyny warunek, który trzeba spełnić, aby zostać organizacją pożytku publicznego. Dlatego warto sprawdzić jakie (jeszcze) warunki stawia się przed OSP i dobrze się przygotować.
Infografika: OSP chce być OPP. Jak otrzymać status OPP?
Infografika w formacie A4 do samodzielnego wydruku
Opis infografiki w formacie PDF (dla osób niewidzących, niedowidzących)
w PORADNIK.NGO.PL
zobacz koniecznie DZIAŁ: Ochotnicze Straże Pożarne (OSP)
zobacz koniecznie DZIAŁ: Status organizacji pożytku publicznego (OPP, 1%)
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.