Opowieści z ankiet o dezinformacji i mylnych informacjach. Skąd Polacy i Polki czerpią wiedzę do podejmowania decyzji w sprawach lokalnych?
Badanie przeprowadzone przez Grupę do spraw Wyzwań Cyfrowych ujawniło, że mieszkańcy dużych polskich miast często spotykają się z dezinformacją i fałszywymi informacjami dotyczącymi spraw lokalnych. Analizując odpowiedzi na ankiety, badacze zyskali wgląd w rodzaje nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, z którymi ludzie się stykają, oraz w ich wpływ na podejmowanie decyzji.
Dotarłszy z ankietą internetową do pół setki Polaków i Polek z miejscowości większych niż 100 tys. mieszkańców, możemy też zajrzeć głębiej w konkretną, ważną dla nich sprawę lokalną. Niektórzy wskazali takie sprawy spontanicznie, inni jedynie zaznaczyli całą kategorię ważnych dla siebie spraw.
Wybraliśmy odpowiedzi pięciorga respondentów z dużych miejscowości, którzy (lub które) mieszkają w tych miejscowościach w momencie wypełniania ankiety już przez trzy lata lub dłużej. Są to osoby dobrze wykształcone, natomiast ich miejscowości, płeć, wiek i inne bliższe dane pozostawiamy nieujawnione. Istotą tej prezentacji jest przedstawienie kilku ankietowych opowieści o dezinformacji i mylnych informacjach w percepcji odbiorców, przybliżenie świata widzianego oczami osób wypełniających ankiety.
Administracja budynku: przykład silnej próby dezinformacji
Pierwsza osoba stwierdza, że od dawna walczy z zarządcą swojej kamienicy w sprawie remontu, którego nie mogą się z mieszkańcami doczekać, pisała też pisma do urzędu w tej sprawie. Sprawę zalicza do kategorii remontów budynków użyteczności publicznej. Czuje się słabo poinformowana w sprawie. Czy dostrzega, że w tej ważnej dla niej sprawie lokalnej były próby dezinformowania, wprowadzania w błąd odbiorców? Tak, i to silne, bo ocenione na pięć w pięciostopniowej skali – a wypływały ze strony administracji. Osoba ta czuje, że była źródłem informacji w tej sprawie dla współmieszkańców.
Urząd wmawia, mieszkaniec kontrinformuje
Druga osoba powiada, że na osiedlową łąkę wielu mieszkanców wyprowadza psy. Informuje, że brakowało koszy na psie odchody. Po kilku telefonach do urzędu miasta i około dwóch miesiącach kosze zostały zamontowane. Na końcu ulicy prowadzącej do terenów rekreacyjnych („niby park, teren dawnego lotniska”) brakowało utwardzonej nawierzchni, a pod ogrodzeniem istniało składowisko śmieci. Sama czuje się źródłem informacji w tej sprawie dla urzędników.
Po zainteresowaniu tematem urzędników teren został uprzątnięty, wykonano asfalt do bramy wejściowej. Sprawę tę osoba wypełniająca ankietę zalicza do kategorii związaną z czystością ulic i miejsc publicznych oraz wywozem śmieci. Czuła się dezinformowana w tej sprawie: nie wie, kto podejmował decyzje, ale kilkakrotnie próbowano jej „wmówić, że brak środków, planów”.
Przebudowa skweru: fałszywe konta społecznościowe
Kolejna osoba czuje się bardzo dobrze poinformowana w konkretnej ważnej dla siebie sprawie lokalnej, bo ocenia stopień poinformowania na pięć w pięciostopniowej skali. Sprawa jest z szerokiej kategorii dotyczącej stanu środowiska naturalnego (w tym zanieczyszczenie powietrza, smog). Czego dotyczy? Otóż w ostatnim czasie przed wypełnianiem ankiety przebudowano w okolicy skwer wokół stawu wraz z placem zabaw i „teraz jest tam pięknie i uroczo, można wypocząć i się wyciszyć”. Ale i tu dochodziło do dezinformacji – „w internecie z fake'owych kont na portalach społecznościowych”, a osoba była źródłem informacji dla rodziny i znajomych.
Atmosfera smutku i bezradności: przemilczenia
Jest też sprawa, którą osoba wypełniająca ankietę przypisuje do aż trzech kategorii: sytuacji na rynku pracy, turystyki oraz korupcji i nadużyć jednocześnie. Do uszczegółowienia sprawy stosuje słowa kluczowe takie, jak „mafijne układy”, „niezadowolenie z życia”, smutek i bezrobocie. Osoba ocenia, że dezinformacja polega na przemilczaniu, „odwracaniu kota ogonem”, udawaniu. Powiada, że jej interlokutorzy „wiedzą że im nic nie zrobię, bo nie mam siły przebicia i jestem w 100% od nich zależny”. Nie jest to jasny opis, ale oddaje atmosferę, w jakiej w percepcji osoby wypełniającej ankietę toczy się lokalna wymiana informacji wokół ważnej sprawy.
Remont klatki schodowej: ogólniki
Inna osoba stwierdza, że w ważnej dla siebie sprawie lokalnej, którą kategoryzuje jako należącą do „sytuacji mieszkaniowej” widziała próby dezinformowania, wprowadzania w błąd odbiorców, przy czym mając skalę od „5 – bardzo wyraźne próby dezinformacji” do „1 – brak takiej wyraźnej próby” ocenia próby dezinformowania na dwa. W opisie dodaje, że „nie było prób dezinformacji, ale [same informacje] były dość ogólnikowe”. A czego dotyczyła sprawa? Remontu klatki schodowej w bloku, a zwłaszcza ocieplenia ściany.
Szerszy obraz
Wykształcone osoby z dużych miast w ważnych dla siebie sprawach lokalnych mogą dostrzegać próby dezinformowania, wprowadzania w błąd odbiorców, niezależnie od tego, czy czują się słabo, czy dobrze poinformowane w sprawie. Prawo do informacji jest naruszane i niektórzy walczą o zniesienie tych naruszeń, a inni nie, zależnie od swoich zasobów. Za dezinformowanie albo zjawiska bliskoznaczne uznają wmawianie, fake'owe konta w portalach społecznościowych, przemilczanie, odwracanie kota ogonem, udawanie, ogólną złą atmosferę wokół informacji czy też samo to, że informacje są dość ogólnikowe.
Rekomendacja dla organizacji chcącej pracować lokalnie:
Dbaj o wysokie sprawności informacyjne tam, gdzie masz na to wpływ i zasoby, aby wpływ ten wywierać. Audytuj lokalne przepływy informacji. Usprawniaj lokalne procesy związane z tym, żeby informacja o ważnych sprawach lokalnych była dostępna bez przemilczeń, ogólników, prób uznawanych za wmawianie. Monitoruj internetowe źródła informacji w tych sprawach ważnych dla swoich lokalnych odbiorców, które są w zakresie Twoich zainteresowań statutowych.
Więcej o metodzie i wynikach znajdziesz w prezentacji na stronie wyzwaniacyfrowe.pl/nasze-badania-vol-1/ (plik PDF) albo w dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.14213.47842 (podgląd bez konieczności ściągania PDF).
Proszę cytować jako: Toczyski, Piotr (2021). Opowieści z ankiet o dezinformacji i mylnych informacjach. Warszawa: Grupa Do Spraw Wyzwań Cyfrowych, https://wyzwaniacyfrowe.pl.
O autorze:
Dr Piotr Toczyski popularyzował dotąd badania społeczne i internetoznawcze realizowane przez CBOS, Kantar Public, Gemius Polska i inne ośrodki jako główny autor takich raportów jak „World Internet Project: Polska” (Agora), „Mądre zarządzanie. Przyszłość organizacji i organizacje przyszłości” (Orange Polska), „HR Tech Report” (Harvard Business Review Polska) oraz 40-odcinkowego cyklu „Liczymy się z Polakami” na łamach Dużego Formatu Gazety Wyborczej. Doradza firmom i organizacjom, w tym Grupie Do Spraw Wyzwań Cyfrowych, pracuje naukowo w APS im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie.
Źródło: Piotr Toczyski, APS im. M. Grzegorzewskiej