Dotychczasowe doświadczenia pozwalają nam stwierdzić, że wprowadzenie dwudniowego głosowania, to krok w stronę ułatwienia Polakom udziału w wyborach. To decyzja ważna dla zwiększenia frekwencji i rozwoju polskiej demokracji.
Intencją wprowadzenia wyborów dwudniowych jest przede wszystkim chęć zwiększenia frekwencji wyborczej wśród dorosłych obywateli Polski. Taki też cel przyświeca koalicji „Masz głos, masz wybór”, czego wyrazem były dotychczasowe kampanie zachęcające do głosowania, które również miały na celu edukację społeczeństwa w zakresie prawa wyborczego. Koalicja „Masz głos, masz wybór” postuluje wprowadzenie tego rozwiązania, obok innych ważnych zmian takich jak:
- zniesienie barier dla wyborców niepełnosprawnych (np. wprowadzenie nakładek na karty do głosowania),
- stworzenie systemu informowania obywateli o wyborach i kandydatach,
- wprowadzenie edukacji wyborczej obywateli.
Decyzja o ewentualnym skorzystaniu z możliwości przeprowadzenia dwudniowych wyborów należy do Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, jednak kluczowe jest przekonanie obywateli, że jest to rozwiązanie korzystne i ułatwiające im dostęp do głosowania. Z badań Instytutu Spraw Publicznych (2010) przeprowadzonych na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski wynika, że:
Ponadto:
Warto zauważyć, że dwudniowe wybory nie oznaczają podwojenia wydatków (koszty wzrosną o 30% do 40%), a Państwowa Komisja Wyborcza nie przewiduje żadnych problemów organizacyjnych. Wręcz przeciwnie, dwudniowe wybory umożliwią lepsze przygotowanie gmin do potrzeb osób niepełnosprawnych (np. zapewnienie transportu do lokali).
Dotychczasowe doświadczenia pozwalają nam stwierdzić, że wprowadzenie dwudniowego głosowania, to krok w stronę ułatwienia Polakom udziału w wyborach. To decyzja ważna dla zwiększenia frekwencji i rozwoju polskiej demokracji.
Organizacje wchodzące w skład koalicji „Masz głos, masz wybór”:
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Fundacja FOR
Fundacja im. Stefana Batorego
Fundacja Projekt: Polska
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej
Polska Fundacja im. Roberta Schumana
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Stowarzyszenie Prasy Lokalnej
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR
Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji Stowarzyszenie Szkoła Liderów
Źródło: Koalicja "Masz głos, masz wybór"